Eva i Skåne
Det finns massor av olika nyponrosor kring vår lekplats på området. Opassande vid lekplatsen, men det var inte det jag skulle skriva om.
Frågan är när och hur man tar skott. Vissa år klipps buskarna ner helt. Kan man få en sån gren att rota sig?
Jag skulle vilja sätta i tomtgränsen i stugan.
Sylvia
Ja, det går att rota dem. Går bra i vatten. En Salix-kvist i samma vatten påskyndar rotningen.
Kanske ännu bättre går det med hjälp av rotningsmedel i sandblandad torv och med en plastpåse med andningshål över.

Du kan också dra los en rotskott som har lite rötter med, en sådan kan man plantera direkt och den rotar sig alldeles utmärkt!
Eva i Skåne
Hur långa skott ska jag ta? När och hur mycket ska jag klippa ner för att få dem buskiga? Nästa vår?
KURT
Man brukar ta rossticklingar på försommaren (och man kan gärna passa på att ta många sticklingar), när de har bra växtkraft. Se beskrivning av Sylvia:

"Jo, det går ganska lätt att sticklingsföröka rosor. Sticklingarna skärs i juni av halvmogen ved, d v s välj en skott som vuxit ut under våren och som skall blomma (men ej ännu har knoppar). Ju längre ut på skottet du tar sticklingen desto lättare rotar den sig. Sticklingen skall vara ca 12-15 cm lång. Ta bort den yttersta toppen ovanför ett öga. Lämna 1-2 bladpar kvar, dessa kommer dock att vissna. Plantera i drivbänken, grönsakslandet eller i en kruka (som måste grävas ner i jorden över vintern). Sticklingen skall ha det varmt o fuktigt men inte alltför blött. Täck gärna med fiberduk. Låt inte den lilla plantan gå i blom första året.

Lättast förökar man gammaldags rosor, som bourbonrosor, remontantrosor och myskrosor på detta viset. Vissa moderna hybrider kan också lyckas, pröva t.ex med Mozart, Schneewitschen och Lucia.

Förvarandet med rododendron, tuja och idegran är ung. detsamma, förutom att man tar torvjord till drivningen och sticklingens toppen behöver inte tas bort.

Sylvia"

http://home.swipnet.se/~w-30905/tf/allm_ros.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon