Jag behöver lite tips och råd ang. min bergsbambu.
Förra årets bambu frös ihjäl där den stod på balkongen. Så nu tänkte jag göra ett nytt försök att få årets att klara vintern.
Vad är bäst, att låta den stå kvar ute (rullade in krukan i ett liggunderlag) eller helt sonika ta in den och låta den stå i rumstemperatur under vintern? Bor i Stockholm, så med lite tur kanske det inte blir en till vargavinter, men jag vill inte gärna chansa...
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 14:13
den kan få problem med den torra luften och värmen.
vill du försöka så försök hålla tempen svalt (svalrumstemp får den eget rum kan du ha fönstret öppet lite), och ge mycket extraljus (då tål den värmenbättre). jag har övervintrat en del trädgårdsväxter inne i svalrumstemp och nyckeln är extraljus.
ibland när man har dom i krukor så är det solen och torkan som tar död på dom (tjäletorka, jorden är frusen och den vaknar i solens värme och vill dricka men får inte upp vatten och torkar).
ska du ha den ute så försök isolera krukan med nåt (frigolit, bubbelplats). och sedan täckt bambun med grön vinterväv eller flera lager med fiberduk eller nåt likande. under tiden det är frost. tidigt på våren skydda mot solen och ta bort isoleringen om krukan när risken för frost är över. vattna lite om det är soligt.