Full version: Odla på takterass
Magndani
Hej alla Odlingsglada!
Jag har lyckan att flyttat till en lägenhet mitt i stadens brus, med en takterass, där endast min fantasi sätter gränsen. Jag vill gärna ha tips på vad, förutom "1-åringar", jag kan odla i krukor och andra kärl. Rosor och klematis går fint. Skulle gärna vilja ha en vinranka i år. Har någon förslag på vilken sort som trivs i kruka? Alla tips emottages med tacksamhet, gärna även med tips på inköpsställen.
Terassen
Emser
Annat skoj du kan, med fördel, odla i kruka är ju Kapkrusbär. Som samma år sätter flera bär som blir mycket godare än dem man köper i fruktdisken! Även hallon ska man kunna odla i kruka - men det vet jag ingenting om! *sorry* Men det finns massor av grejer man kan odla i kruka bara man har rätt väderstreck... paprika, chili, tomat, gurka, pumpa, mellon, ärtor/bönor, potatis mm. - listan kan göras lång!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp du kan odla en det mesta i krukor bara de är tillräckligt stora + växterna är härdiga. Jag vet inte riktigt vart i Sverige du bor så det är svårt att råda om vinrankor.

Till vinrankor krävs rejäla byttor 50 liter eller mer (vinrankor har stort rotsystem) + det finns alltid risk att de dör över vintern ifall det är alltför hårdfruset om rötterna. Staketvindruvan Zilga är nog den tuffaste vinrankan den ska klara temperaturer nedåt -35C. Vinrankor kan ta tid på sig innan de sätter frukt det kan ta 3-4år innan de första klasarna dyker upp. Bor du i zon 1 så kan det nog även gå med vinrankan Himrod i kruka det är den härdigaste kärnfria druvan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon