Irene_L
Idag blev en ny trädgårdskompis född! Från början bestod han bara av 9 lerkrukor, bast, ett ekollon, tyg och en bordstablett:

En av de största krukorna hade jag som kropp och den andra stora krukan till hatt. Den krukan som var i en mindre storlek blev huvud. De minsta krukorna blev armar...två på varje sida och de näst minsta blev fötter. Basten fick bli hår och den använde jag även till armarna. Till benen skulle det vara säckväv men det fick jag inte tag på så jag köpte en bordstablett och använde den! Till näsa tog jag ett ekollon och delade på det.
Sen efter lite pyssel var han där och han fick namnet Holger!

Holger fick lite humle runt halsen så att han blev riktigt fin!

Idéen till denna figur har jag inte hittat på själv utan jag såg år -07 en bild på en liknande figur på forumet. Sen har det inte blivit av att göra någon men nu blev det äntligen av! Vi får se om det sen blir en tjej till Holger! Men det dröjer nog för det var lite pyssel med Holger!
Anki V
Han är ju jättegullig.....vad duktig du är !

/Anki
Alba
Välkommen Holger. Du är en riktigt ståtlig herre. Men du - säg till Irene att du vill ha en dam vid din sida.

Så duktig du är Irene - den blev superfin.
tulle
Min heter Hugo !!!!!!!!
Eva i Höga
Så påhittiga ni är Irene o tulle! Snygga killar ni har! tummenupp.gif
Irene_L
thanks.gif alla!

Vad häftig Hugo var, tulle!
zissi
Vilka sköna typer ni har i era trädgårdar! bravo.gif
Red Top
Du är otrolig, Irene!

Vilken fantasi du har. Holger är verkligen jättesöt.

Visste du att Holger är ett gammalt fornnordiskt namn, som är sammansatt av orden för vän och spjut.
Så han är verkligen en kompis. smile.gif

Hugo är oxå jättefin, tulle.
Irene_L
Holger tackar och tycker det är kul att ni gillar honom yes.gif Kul med namnet Red Top!

Tyvärr har Holger haft en jobbig natt på altanen så han ser lite suddigt nu:
[attachment=55030:tr_dg_rd...ter_text.jpg]

Jag trodde det skulle funka med målade ögon under altanen men luftfuktigheten är nog för hög! Jag får kolla efter såna där färdiga plastögon!
Alba
Du får säga till Holger att han måste sluta med mascara.
Peztis
Kan du inte lacka över det du målat? Eller använda en vattenbeständig färg?
Mony
Åh, nu vill jag också göra en Hugo/Holger!

Skitfina bravo.gif
fuchsian
Det var ju såååå fina allesamman, det är roligt att det finns mångsidighet och alla slags ideer. Tyvärr är den kört hos mig, men inte av mig men den jag lever ihop med..... stilrent, heter det visst, ska det vara... -cry-.gif .fuchian...
Irene_L
Holger ser igen...hihi:

Det blir att han tittar ner lite eftersom krukan går in lite men det får vara så!
stennie
Vad kul att se, Holger är verkligen jättefin tummenupp.gif , Min trädgårdskompis har tyvärr gått hädan whistling.gif , jag får väl återuppliva honom. wub.gif

Irene_L
thanks.gif
Stennie...det är din bild på din trädgårdskompis Jack som inspirerat mig! Så synd att han inte finns kvar!
Holger hälsar att det är klart att du ska återuppliva Jack! yes.gif
sqrulan
Jag blev också sugen på att göra nåt liknande, man har ju mängder med lerkrukor som bara står till ingen nytta. Hur fäster man ihop krukorna te.x hur man får uvudet att sitta stadigt på kroppen?
Irene_L
Jag har ju bast mellan handkrukorna. Basten sticker jag sen ner i hålet som finns i kroppkrukan och trär i en klädnypa som stopp:
[attachment=55076:tr_dg_rd...hur_g_ra.jpg]
Nu sitter armarna stadigt men jag limmar även fast basten överst på kroppen.
Sen tar jag lim överallt på toppen av kroppen och sätter fast huvudet. Man får sen vara lite försiktig när man lyfter hela figuren ifall huvudet skulle vicka till. Så jag håller både i kropp och huvud när jag lyfte dom!
sqrulan
tummenupp.gif Jaaa så kan man ju göra, att jag inte tänkte på det! Kollade efter bast på blomsteraffären idag men det fanns inte så jag får vänta till på torsdag då jag åker till ett större ställe med bättre affärer. Ska skriva upp både bast och ögon på min inköpslista! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon