Full version: Ta mark ur träda
ludlan
Hej,
Jag har precis fått tillträde till en odlingslott som legat i träda ett antal år. På lotten odlas klöver.
Hur skall jag göra för att ta denna fina lott ur sin träda?
Mitt förnuft säger mig att jag skall fräsa den ett par gånger för att få ned det bundna kolet som finns i klövern.
Men, då fräser jag nu ner en massa frön och rötter, kommer inte dessa ge upphov till enorma ogräsbekymmer?
Alternativet är väl att lyfta av det översta skiktet men det känns både jobbigt och fel.
Hjälp mig!
Hälsningar
L
Peztis
Är det mest klöver så är det ju bara att fräsa ned eller ännu hellre vända med grep så att maskarna inte skärs i småbitar.
Om det endast är "vanlöigt" ogräs hade jag bara fixat till jorden enl ovan men är det kirskål i så blir det ju inte så kul om du fräser det.

Mitt land låg i träda ett par år när sonen var liten och vi fräste jorden för kanske tre år sedan. Visst är det en del ogräs men det mesta är enkelt att riva upp. Tistlar får man ju hålla efter men är jorden lucker är det lätt att få upp dem.

Passa också på att vända ned en massa löv mm nu i höst så att maskarna kan göra om det till fin jord tills i vår.
Preussen
klöver är bra att vända ner i jorden. bra grönmassa samt fixerad kväve. när du vänder jorden med grep, försök att rensa bort ogräsrötter. sen behöver du inte odla hela lotten nästa år utan täcka med täckduk/pressening den bit du inte odlar alt. köra med jordfräs.
potatis är en bra gröda att börja med för att få lite bukt med ogräset.
officinalis
Jag tror inte heller på jordfräs såvida det inte är en jättelott du har. Särskilt inte det är en lerjord det är du har. Då förstörs aggregaten i jorden.
Lägg upp odlingsbäddar med dubbelgrävningsmetoden och rensa rotogräs. Det kan du göra i vår ifall det är en lätt jord. Är det en lerjord är det bäst strax innan frosten börjar komma. Frosten spränger lerkokorna och jorden får en bra struktur.
Klöver är mumma för jorden!
Bassam
Hej
Du kan bota eller fräsa ogräs sen lägga stark markduk över och sen kan du göra bra kant och fylla på jord sen du kan plantera.

H :Bassam
ludlan
Tack för svaren,
Lotten är ca 100 m2 så det känns lite oöverstigligt att vända allt med grip.
Tror jag börjar med fräs första gången och går över till alternativa metoder när jag delat upp lotten i zoner så kan jag anpassa jordmånen efter vad som odlas på just det stället.
Det låter väl inte helt fel eller?
Piccante
Kolla först vad du har för ogräs på lotten!
Taraxacum
Hej!
Du skriver inte om vad för slags jord du har. Trots att jag vurmar för detta med maskar och är väldigt mån om humus, odlar med marktäckning etc, så tror jag att jag skulle resonerat som du inför den första säsongen. Så gjorde jag, när jag blev med lott. Men jag rensade noga, noga bort allt ogräs och alla rötter jag kunde se. Då hade jag hälften så stor yta som du. Eftersom det verkar som om du lutar åt att använda dig av organiska metoder, så har du ju dessutom vintern på dig för att planera för kompost, hur du ska få fatt på och transportera material som du vill använda i dina odlingar.

En idé skulle ju kunna vara att börja med ett mindre område redan nu i höst. Förbereda med höstgrävning och täcka med något du kan få fatt på. Kanske kan du också täcka något område med tidningar + halm och odla där först påföljande säsong. Möjligheterna är många och glöm inte att du kan ta det stegvis.

Lycka till!
ludlan
CITAT (Taraxacum @ 26-09-2010, 23:18) *
Hej!
Du skriver inte om vad för slags jord du har. Trots att jag vurmar för detta med maskar och är väldigt mån om humus, odlar med marktäckning etc, så tror jag att jag skulle resonerat som du inför den första säsongen.

Jorden är ganska ny, steril mineraljord är dittransporterad (mest sand och silt) varpå man försökt täcka med organsikt material, gödsla och fixera kväve med klöver.

Inte det mest ideala alltså men den kommer ju ständigt bli bättre framöver. Lotten är förövrigt 200 m2 och det känns som att min rygg och heltidsjobb inte klarar att vända på steken över en helg.
tack för svar
Bolltistel
Lägg på mer organiskt material (tillräckligt brunnet om det är gödsel), täck med täckduk (sådan som släpper igenom vatten men inte ljus), och skär kryss där du planterar saker i vår. Plantera något som växer mycket och breder ut sig över duken, och som planteras glest, t ex pumpa.

Eller häll ut potatisar direkt på klövern, täck med ett tjockt lager halm.

Båda dessa metoder är helt grävnings- och fräsningsfria. Det kan ta två säsonger innan ogräset är helt kvävt.
Preussen
CITAT (ludlan @ 26-09-2010, 15:01) *
Tack för svaren,
Lotten är ca 100 m2 så det känns lite oöverstigligt att vända allt med grip.
Tror jag börjar med fräs första gången och går över till alternativa metoder när jag delat upp lotten i zoner så kan jag anpassa jordmånen efter vad som odlas på just det stället.
Det låter väl inte helt fel eller?

låter mycket rimligt. all mask försvinner inte för att man fräser det en gång. jag gjorde så när jag bröt upp ny mark, fräste för att vända runt grässvålen och sedan tog grep och hacka vid. har nu 3 härliga djupbäddar på området.
Bassam
Hej

Om man fräser ogräs rötter blir starkare på grund att dem ska bekämpa för sitt liv också de ska få mera rötter .

Obs

Du kan göra kanten på 30cm hög sen du kan täcka marken på svart påsar och över dem gamla tidningar och över grus sen du kan fylla ny jord och plantera, på den här sätt du kan dö ogräs och plantera på samma tid.

H:Bassam
officinalis
Visst förökar man rotogräsen. Men åtminstonde kvickrot bekämpar man på detta sätt. Det vill säga genom svältning. Om man inte använder ogräsbekämpningsmedel förstås.
ludlan
Bolltistel, den där markduken du pratar om, vad heter den och var får jag tag på den?
Funderade lite på att täcka med pressening men kom fram till att 200 m2 blir ganska dyrt att täcka med pressening.
tack för svaret.
Bolltistel
Jag köpte markduk på min vanliga plantskola, svart med gröna ränder. Materialet verkar vara vävt av tunna plastremsor. Men du har rätt. 200 kvm kan bli lite dyrt. Ett billigare material är gamla dagstidningar. Det blir till att ta bilen och länsa bygdens alla tidningsinsamlingar en mörk natt ninja.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon