CITAT (Cilla @ 25-09-2010, 14:24)

Det finns olika slags barksprickor. Vanliga på yngre äppelträd är de som är ytliga, inte går ända in till veden, och som så småningom blir elliptiskt formade. Träden klarar av dem väl. Dessa uppstår för att barken inte klarar temperatursvängningarna och virus sägs ofta vara orsak till minskad elasticitet i barken. E-plantor uppvisar något mindre av detta är min erfarenhet, men finns också i dem ibland.
Värre är det när barken spricker ända in till veden. Jag har sett det på ganska många unga äppelträd, i våras och försomras. De som jag sett råkat ut för de djupa längsgående sprickorna på 20-100 cm har stått i styva lerjordar. Tyvärr har det på de flesta ställen utvecklats så att barken släppt mer eller mindre runt hela stammen under sommaren. Jag tror att dessa sprickor uppstått på grund av förra årets och denna vårs klimat, och att lerjordarnas långsamma uppvärmning i våras bidrog.
Sprickor brukar uppstå på våren då luften blir varmare och jordarna fortfarande är kalla.
Att avhjälpa stamsprickor med bindningar av krongrenar tror jag inte är en bra idé, men om du visar med bild hur du gjort så kanske man förstår lösningen bättre. Bild på stamsprickan hjälper också att ge tips.
Jag läste i en trädgårdstidning att man kan binda upp och sätta stolpar under de grova grenarna i träd som spricker för att minska belastningen så att den inte ska spricka värre när sedan snön ligger på.
Jag har ej någon bild just nu. Men mitt träd har alltså spruckit i barken så det blivit skåror inne i trädets grenar. Dvs man ser endel av det inre vedet. Och när man tittar så tycker man det ser torkar ut inne i själva trädet men fortfarande så växer det ut lite blad på den. toppen är ju givetvis torkad.
Om man jämför mot det ryska trädet som är bara 1 meter ifrån mot samma vägg så har den alltså fler blad och den har en pytteliten spricka sedan våras. Syns knappt. Så jag funderar om det beror på att den är för zon 7 och den för zon 4 stryker med under vintern..