joulanta
21-09-2010, 12:42
Står och tar rätt på en del femöringar och narrhuvor en del har ju jättemånga kottar och länga rizmoner. Så då kom jag på iden att varför inte byta med varann som vi byter fröer. Om det är nån som är sugen så ställer jag upp och håller i det hela.
Hoppas det finns fler som vill byta och få många olika rizmoner och kottar. Enda kravet tycker jag att man ska veta vad det är för sort.
Du menar då som frökedjorna?
Låter ju kul men risken är ju att det blir lite dyrt i frakt... En påse frö väger knappt något eller tar plats, värre är det med dahliaknölar osv.
malcolm
21-09-2010, 15:19
Jag har tre busfrö´n som jag gärna byter bort.
joulanta
21-09-2010, 19:35
Jag menar bara små små rizmoner det behöver väl inte kosta så mycket i frakt. Om man tänker vad femöringar kostar på våren 3 små kottar betalade jag 30 kr i våran blomsterhandel och ingen grodde

Och narrhuva finns ju inte att köpa i handeln Så jag är då inte rädd för frakten 20g 6 kr
100g 12 kr
250g 24 kr
500g 36 kr
Hoppas nån nappar och vill testa
Lillpluttan
21-09-2010, 19:40
Ursäkta en relativt okunnig nybörjare i trädgården...Vad är rizmoner och 5-öringar??
/Lillpluttan
joulanta
21-09-2010, 20:17
Femöringar är en krukväxt som bildar "kottar" rizmoner som man plockar upp från krukan på hösten och planterar dom igen på våren
Lillpluttan
21-09-2010, 20:20
Det låter spännande!
Är nybörjare på narrhuvor. Har sedan senaste Älvsjömässan två stycken. 'Elise' och 'Karrisma' heter dom. Kan för lite för att ge mig in i dom små rizomernas värld men hoppas att du hittar fler som tycker det här är en bra idé, att ni håller igång ett tag så att jag kan vara med så småningom. Måste klara av att skaka liv i dom jag har till våren först innan jag ens försöker ge mig in i det.
Du kan ju göra en lista på sortnamnerna som var och en får fylla i, sedan får man får "önska" ifrån och så skickar man direkt rizomerna istället för att skicka brevet runt till alla som i frökedjorna. Det borde ju gå att lösa på något sätt, bättre än det jag i hastigheten kläckte ur mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.