Lilla Selma
Hej! Jag har ett flertal november- och påskkaktusar, men nu undrar jag varför några av dem blivit rödlila och inte gröna? Någon som vet? Färgen går liksom utifrån och in mot stammen - längst in är de fortfarande gröna.
teo
Mycket sol, jag vill dock inte säga om det är för mycket. Jag har också en novemberkaktus som har fått en hel del solljus under sommaren och även där är speciellt de yttersta segmenten rödlila.
fuchsian
Det stämmer också med mina. slängde ut dom i somras, men solen var nog lite för stark och det blev som det blev, men flyttade på dom och de lever och det nya som kommer är grönt. .... fuchian...
Alexander-VG-zon3
en del får nya röda blad normalt.

eller om dom blir röda är stressfärg antingen av torka, kyla, för högvärme, solskada (solskada händer på våren-försommaren om dom inte blivit avhärdade ordentligt).
Monarda
Min erfarenhet är att bladen kan skifta färg innan knoppsättningen.

Sofiaf
Hej!

Min Novemberkaktus har alltid fått nya, röda blad som efterhand blir mer gröna.
Den fick nya blad under våren när den stod inomhus på fönsterbrädan och även under sommaren när den stått ute på balkongen i skuggan, skulle kännas tråkigt om min kaktus är "stressad" och lidit av både för hög värme och kyla i sitt liv smile.gif

MVH/Sofia
batski
Wow Monarda! Vilka fina novamberkaktusar!

Hur gammal är den stora på pedestalen? och hur stor är krukan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon