Full version: Namn på orchidé?
dalkullan
Hej!

Lägger in en bild på min orchidé, som jag inte vet vad den har för namn.
Kan någon hjälpa mig? rolleyes.gif

DSC01210.JPG

KRT
Svårt att aäga utan att se hela plantan, med blommorna liknar dem hos Brassia, evt kan det vara en hybrid. det skulle också kunna vara en hybrid med Brassavola dock inte rena arten pga bladens form.
Sussie F-Flower
Ja, jag håller med KRT. Det ser ut som någon sort av "Spindelorkidéerna".
Finns många olika.

Blommar den om, eller är det den första stängeln efter att du fått den i din ägo?
Tjusig! wub.gif
dalkullan
Hej KRT och Sussie, och tack för era svar!
Det är första gången den blommar för mig, och nästa gång ska jag ta lite bättre och mer detaljerade bilder av själva blomman.
Jag köpte den hos "min" handelsträdgård, de hade utförsäljning av orchidéer pga platsbrist. Tyvärr fanns ingen info om vad de olika orchidéerna var för sorter, så det var lite av ett lotteri. Men alla har blommat, och denna tyckte jag så lite speciell och rolig ut.
Jag hoppas att jag får den att blomma om...
Sussie F-Flower
CITAT (dalkullan @ 22-09-2010, 09:52) *
Hej KRT och Sussie, och tack för era svar!
Det är första gången den blommar för mig, och nästa gång ska jag ta lite bättre och mer detaljerade bilder av själva blomman.
Jag köpte den hos "min" handelsträdgård, de hade utförsäljning av orchidéer pga platsbrist. Tyvärr fanns ingen info om vad de olika orchidéerna var för sorter, så det var lite av ett lotteri. Men alla har blommat, och denna tyckte jag så lite speciell och rolig ut.
Jag hoppas att jag får den att blomma om...

Jasså, men det var ju kul!!! Grattis! bravo.gif
Jag brukar också köpa utblommade halvvissna orkidéer (på utförsäljning) laugh.gif för jag tycker att det är lite "sport" att se om jag kan få dom att blomma om... wink.gif

Men vad tycker du själv om våra förslag på sort? Tycker du själv att det ÄR en Spindel, eller vad kom du fram till....?
dalkullan
Det är svårt att avgöra. Ska kolla mer noggrant på blomman nästa gång den blommar, återkommer då!
Ha en skön helg!
Själv ska jag jobba... rolleyes.gif
September
Hej
Jag har en likadan (tror jag) orkide och jag tror den heter Brassia Orange Delight.
När jag ser på din bild och kikar på min orkidé så ser de lika ut. Men jag är väldigt okunnig på detta blink.gif

Ni får gärna rätta mig smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
På Blomsterlandets hemsida kan du hitta mycket information om bla. Orkidéer
http://www.blomsterlandet.se/Produkter/Krukvaxter/Orkidé
dalkullan
Tack för länken!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon