anna_carolina
29-01-2004, 22:04
jag köppte en elefantfot för några månader sedan den har så små o klena blad det är nästan så att dom går av när dom kommer upp va ska jag göra???hur ffår jag den att växa lite snabbare???ska jag göda mycke
mvh c
Ingrid på Västkusten
30-01-2004, 07:31
Todeloo,
Exaklt vilket växt kallar Du elefantfot?
Är det Testudinaria/Dioscorea elephantipes eller?
Gärna en bild.
Hälsar Ingrid
anna_carolina
30-01-2004, 11:10
hmmm har ingen bild nu men det är som en trä klump kan man säga sen uppe på den är det gröna smal långa blad som sticker ut i från den... men så kasnke alla arter ser ut??????
Bild på elefantfotBild på flaskfotBild på flaskliljaJag har förstått att alla dessa tre arter ibland kallas elefantfot, men såvitt jag vet är det den första som "egentligen" heter elefantfot... Det du beskriver låter som en flasklilja. Min flasklilja köpte jag för kanske fem år sedan. Då var knölen ca 1 cm i diameter och nu är den 4 cm. Bladen ser ut som hej-kom-och-hjälp-mej för katterna har tuggat på dom... Är det en sån här du har?
anna_carolina
30-01-2004, 13:34
jaa de e en flasklilja ja har som du själv har...men den har inte så stora o fina blad som din mina har jätte smala o långa som går av nästan.....va ska jag göra åt de???.....hur sköter du din???
Jag har min i ett fönster åt väster. Den står alltså ganska ljust. Jag vattnar ganska sällan men när jag vattnar får den rätt mycket vatten med pyttelite gödning i. Plastkruka, ytterkruka av keramik... vanlig krukväxtjord, planterar om väldigt sällan... Jag har nog bara planterat om den en gång och det var när knölen var lika stor som krukan jag köpte den i!
Det är alltid svårt att veta vad som är fel om man inte kan se växten, men det jag tror att du kan göra är att ge din mer ljus och mindre vatten. Om bladen är lite bleka behöver den helt säkert mera ljus i alla fall!
anna_carolina
30-01-2004, 22:05
hmm men den kan inte stå ljusare en va den gör den står jätte ljust men den såg ut så där när jag köppte den också o de va några månader sen satt den kanske tar sig får jag hoppas det kommer 4 nya skott också! så ja hoppas!
Flasklilja, Nolina recurvata, är en riktig "överlevare". Den klarar sig i de flesta miljöer. Mår dock bäst av att stå ljust men inte i direkt sol. Jag hade varit försiktig med vatten.
Så här ser min Fkasklilja ut.Den är planterat i sandblandat jord,den är lite rufsig därför att Fritz älskar den,han tuggar på grenarna.

Annelie
02-02-2004, 14:05
Jag har kallat flasklilja för elefantfot.. men alltid undrat varför den heter så - viket nu fick sin naturliga förklaring
Flasklilja i all ära, men den där riktiga elefantfoten en sådan skulle jag vilja ha! Vilken häftig växt! Jag har inget minne av att jag sett sådana ute i affären.. Någon som vet vart man kan handla en?
anna_carolina
02-02-2004, 22:33
ja den är verkligen jätte häftig skulle också vilja ha en sån...undrar också va man kan köpa en sån!!!
Ingrid på Västkusten
03-02-2004, 08:47
Man har faktiskt kunnat köpa den på Blomsterlandet under hela 2003 :-))
den 'riktiga' elefantfoten d v s.
Ser ut som viltuppgrävda exemplar ifårn Mexico men i alla fall.
Frön kan köpas av t ex www.succseed.com en trevlig svensk fröfirma.
Hälsar Ingrid
anna_carolina
03-02-2004, 10:04
ok hmm de missade jag!men frön tar det inte väldigt lång tid eller växer den ganska fort!?
Ingrid på Västkusten
03-02-2004, 13:05
3-5 år så har Du en fin planta - de kan bli uppemot hundra år :-) eller mer så direkt snabbväxande är de ju itne....men en fem cm på fem år........de riktigt stora är egentligen itne för inomhusodling - trivs de är rankan MASSIV!
Och det är ju den som skall ha ljus, int eknölen....
Hälsar ingrid
anna_carolina
03-02-2004, 13:37
ok tack för svaret men ja kolla på den där sidan men hitta inga frön?
Här är min lilla elefantfot som nu är knappt ett år gammal. Knölen är ungefär 1 x 1,5 cm och bladet är 2,5 cm tvärsöver. Jag sådde fröet och satte en plastflaska med avskuren botten för att fuktigheten skulle vara någorlunda jämn. Fröet bytte jag till mej från en kompis.

Flaskväxthuset

Den lille "foten" när han bara var några dagar gammal...
anna_carolina
03-02-2004, 21:52
va häftig man kanske skulle prova så själv!!! men vet du va hon hade köppt sina frön??
Tyvärr... jag har inte en aning om var hon fått dem ifrån. Jag minns att hon berättade att hon köpt exotiska fröer, men inte varifrån...
Jag hoppas att du hittar några frön, för det är en jättesöt växt!
Här finns frön att köpa! Jag hittade ett ställe!
Ingrid på Västkusten
03-02-2004, 22:38
Inte DET stället - BAAAAD!
Bra tumregel -> kaktus och sukulentfrön köpes bäst firån nån av formorna listade på www.cactus-mall.com
Närmsta svenska firma är www.succseed.com
och de säljer dioscorea sylvatica - en mkt snygg elefantfot om jag får säha det själv, men mera lober än skölpaddsskal :-D
Vill Ni absolut ha Dioscorea elephantipes så är det Doug & vivi Rowland i ngland man bör vända sig till t ex.
Hälsar ingrid
anna_carolina
04-02-2004, 15:13
ok ja ska kolla lite till där ja e lite osäker på o beställa så här över internet!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.