Eva i Skåne
21-09-2010, 20:43
Jag har en blå blyblomma som inte kommit igång att blomma förrän de senaste veckorna. Det står i stor kruka på terassen och har blivit ganska omfångsrik. Hur länge tål den att stå ute?
Jag har haft den några år och lyckats övervintra den, först som krukväxt på fönsterkarmen, men sista året var den för stor för mina smala fönsterkarmar så jag klippte in den lite och satte den frostfritt med spilljus från pelargonborden. Den fick lite vattenskvättar när pelargonerna fick det. I våras trodde jag nästan den var död, men när den sent om sider kom ut och fick ny jord och gödning grönskade den igen och blev ännu större. Att den blommar så sent beror såklart på att den kom igång sent, men hur gör jag nu för att få glädje av den så länge som möjligt???
Alexander-VG-zon3
25-09-2010, 21:00
du kan ha kvar den ute tills det går neråt +1c 0c. lite frost tål dom men blommor, nya skott m.m fryser. så det är bättre att ta in den innan det fryser.
varför dom blommar sent är som du skrev att den inte kommit igång, antingen av kallt väder/kall sommar eller att den vaknade sent på året.
är det torrt, mörkt, svalt så fäller den bladen. annars håller den sig mer grönare.
dom brukar trivas bra om man övervintrar dom i en temp på ca +5c +15c under extraljus. och man låter den torka upp innan man vattnar den igen (varmare det är mer ljus och vatten behövs och kallare det är desto torrare ska den ha). se upp så den inte får för mycket vatten men heller ej torkar ut helt.
jag tror nog du har lyckas övervintra den bra. vill du kan du låta den blomma inne i fönstret ett tag och sedan sätta den i vinterförvaring.
den trivs i jord med lite lägre ph och lucker. ge näring ca 3-4gånger per månad från vår till aug.
Eva i Skåne
25-09-2010, 21:29
Tack Flaxss. Du har alltid kloka besked att ge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.