Full version: "Pärlann" vs pioner
Sofia H
Jag är överlycklig! I kväll får jag hem ett paket med 3 pioner från G-gården, som ska ner i min alldeles nya, egenhändigt grävda och helt tomma rabatt! Idag ska jag prova att gräva upp ett gäng pioner som växer på baksidan av huset, och i morgon, om vädret fortsätter att vara fint, ska allt ner i nya rabatten. Som grädde på moset ska jag även flytta dit tre gamla dagliljor som minsann inte alls vill blomma där de står nu, samt tre nya som jag nyss fick tag på på Tradera. Och härmed lovar jag högtidligt och i vittnens närvaro att inte plottra ner mina älskade pingstliljor just där, för då kan jag aldrig rensa ogräs! Vi får se hur det blir med det där sista dock, jag är lite ombytlig av mig (och att rensa är ju inte särskilt kul, va? angel_not.gif ).

Och pärlann, kanske någon undrar? Ja ni skulle bara höra vad grannarna gissat på när jag grävt här i sommar. Rabatten ligger längs ena sidan av trädgårdsgången och är drygt åtta kvadrat till ytan, och den ser lite dominerande ut just nu. Jag ska försöka fixa bilder, men det kan ta någon dag. Någon fler som har pionplaner i höst?/Sofia.
ingrids
Har alltid pionplaner - det finns inga bättre planer att ha! - men inte heller den här hösten är den delen av trädgården färdiggrävd. Mina vänner som hjälper mig med att mura stödmurar har haft fullt upp med sitt hus och jag har i ärlighetens namn inte gjort så mycket grävande att jag kan skylla så mycket på dem ... Till nästa år, eller senast året därpå, ska pionerna stå där de är tänkta att prunka.
Klint
Men herregud slap.gif Jag fick läsa 3ggr.innan jag fattade vad "pärlann" var. a0a.gif
Sofia H
Hej Klint! Det är lugnt, jag har också problem med Sorselebondskan ibland! Nästan omöjligt att läsa...

Min tidsplan sprack direkt, jag och Gullungen gick ut och grävde upp Lotus Queen, Sarah Bernhardt, Festiva Maxima och Bowl of Beauty. De såg så fina ut där de stod så gröna och frodiga i sin nya rabatt. Och sedan stålsatte jag mig, gick efter saxen och kapade ner dem till en decimeters höjd -cry-.gif . Oj vad trångt det blev i jätterabatten helt plötsligt, men i nästa rad finns det plats för några till. /Sofia.
renate
Jaha nu fatta jag;pärlann=potatisland ha ha.
Helen i Piteå Zon 5
biggrin.gif
sqrulan
På äkta Sorsele bondska i en by bredvid säger man pärulanne. giggle.gif
Sofia H
Hej sqrulan! Jag är uppvuxen vid Fjosoken, men dialekten har nog blvit lite urvattnad med tiden, jag bor numera två kommuner söderut. Om jag pratat i telefon med någon "hemifrån" brukar jag få rätt häftiga återfall. När jag bodde i stan brukade detta orsaka en viss munterhet, för att uttrycka det milt biggrin.gif !/Sofia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon