hell_onion
hur mkt bär blir det på vinbären som är på stam?
hur stora blir dem i förhållande till en vanlig vinbärs buske?

när är det läge att plantera både vinbär och blåbär?
hur mkt plats behöver dem?
Bassam
Hej
F1 Hur mkt bär blir det på vinbären .

S beror på jord på sol och på ålder .

2 Hur stora blir dem i förhållande till en vanlig vinbärs buske?

S De blir1-1,5 m höga och 2 till 5m.. bered 2 till 5m.

F3 när ska plantera::

S på våren före tillväxt börja men i Södra Sverige på hösten , plantera dem lite djupare än vad står dem i kruka,.

F4 hur mkt plats behöver dem?
avstånd på drygt 2m till 3m meter , grop djup minst 60cm ph : 6,5.

plats lång 60cm bered 60cm djup 60cm.

H:Bassam
Jan af Lisö
Jag kan uttala mig bara om blåbären, de brukar normat planteras på våren (och då är också utbudet störst i plantskolorna).

Hur stora är de, det finns såna som kan bli 1.70 höga, men det finns också mindre sorter, oftat kallas dessa "hybridblåbär", t.ex Putte, Emil, Northblue.

1.5 meter mellan plantorna räcker, mindre för lågväxande sorter.

Blåbären har relativt små rotsystem, så jag skulle gräva grop med 60 cm i diameter och 30 cm djupt. Beror lite vilke sorts jord du har. Och tänk på att blåbären är surjordsväxter och det behövs flera sorter för att pollineringen skall fungera.

De är otroligt goda....

hell_onion
hur är det med sol/skugga någon speciell placering som man behöver tänka på?
fuchsian
Jag har mina blåbär på östsidan, morgonsol till senare på em. Man kan tänka sig att i skogen lever ju dom både delvis skugga och sol, så något mittimellan skulle jag rekommentera dig.
Jag planterade 2 st amerikanska, ei samma sort, i våras och ännu bevakar både maken och jag tills man ser en mogen bär ..... de är ju så himla goda.
När du planterar dessa (våra ligger i en pallkrage) ska det vara mer rhododentonjord och torv-utan näring, el, rhododentrontorv som vi blev instuerade att göra.
Kanske är det bättre att plantera dom på våren, så de får tid på sig att rota sig om du nu inte bor nere i skåne. Jag köpte mina från blomsterhuset för vi har här en jätteduktig kille som sköter den biten och hade tid att ge råd och annat, för vi köpte både vinrankan och mini-kiwin (självfertil) och en del annat.
Det har växt bra, myllade ner lite rhododentronnäring 2 ggr i dessa, men nu till vintern ska jag endast skaffa mer torv för skydd. .............fuchian...
Bassam
Hej
Om du plantera dem på våren , det är bättre efter jord blir var jag menar att efter frost slut från jorden.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon