Full version: bygga eget växthus
Nettan8
Halloj.
Vi ska nästa år byta ut alla våra fönster (ganska stora). Jag ska även köpa ett växthus, men nu funderar jag på om jag istället kanske kan använda mina gamla fönster till detta.. det hade ju klart varit det bästa. Jag hade tänkt att mura upp en grund på en ca 50cm sen glas. Vad tror ni?
Har någon av er gjort såhär o kan dela med er av era bilder..

blomkronan
Att bygga av egna fönster blir ju mera personligt växthus smile.gif orkar du... så skulle jag säga bygg av eget yes.gif
Att köpa ett färdigt växthus var däremot väldigt lätt att bygga ihop tummenupp.gif

Hur stort har du tänkt dig?
Nettan8
Ca 15kvm e det tänkt. Jag vågar själv inte bygga det men det finns det ju gott om folk som kan,,, eller hur? biggrin.gif Jag vet ej hur det blir med handtagen,, det e ju inte så fint o ha det överallt kan jag tänka mig men man kanske kan ta av dem o "låsa" fönstrena på något sätt,, sen kanske måla dem vita
Peztis
Du kan ju bygga en stomme och sedan lyfter du ur glasen från ramarna och sätter dem i den nya stommen.

Eller så tar du bort alla gångjärn, handtag och annat, spacklar igen hålen och målar över. Det beror ju också lite på konditionen som träramarna är i. det är juinget skoj att lägga ned en massa tid och enegri på halvdant virke så att det sedan ruttnar om något år. det är ju lite fuktigare i ett växthus...
Louisen
Vi håller på med ett sånt projekt smile.gif Har inte vågat lägga ut några bilder än, det är bara grunden som är klar giggle.gif men allt virke är inhandlat och föntrena står och väntar i källaren...

Så jag blir alltid lika inspirerad när nån gör en sån här tråd rolleyes.gif Jag hoppas på lite fint höstväder (som infaller på en helg!) så kanske vi kan få upp lite av stommen...

Jag har i alla fall valt att ta isär 2glasfönstrena så de blivit 1glas, och precis som Peztis skriver, spacklat, kittat målat och åter målat blink.gif men det var helt ok vinterarbete faktiskt. Några per kväll och till slut var det klart.
Nettan8
Spännande!!! Visa gärna bilder sen när du vågar biggrin.gif våra fönster e i riktigt bra skick, men jag antar att man måste måla på nåt skyddande om de ska hålla länge i det fuktiga växthuset (som det blir mellanåt)??? Det e mkt att tänka på,,, men det hade ju klart varit roligare att få använda sina egna fönster till något istället för att göra sig av med dem,,, får väl se om jag kan få tag på någon som kan detta med att bygga o se vad de säger om mina ideer´.
Peztis
Nettan, visst är det underbart när man kan utnyttja det man redan har!!!
Jag har också ett gäng med gamla fösnter som jag sparade från när det byttes till treglas. Tror jag ska använda dem till drivhus nu efterosm jag har ett nytt västhus (eller det är på g i alla fall).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon