Full version: rosor
gigi
De flesta av mina rosor överlevde en jättetuff vinter. Efter att ha klippt ner dem i våras, så kom de tillbaka. Inte alla blommade men ändå, de lever i alla fall. Nu undrar jag om jag kan klippa in grenarna på några av mina rosor eftersom de växt och blivit jättelånga. Det är bl.a Hurdalsros, Princess de Lamballe och Flammentanz. help.gif
malcolm
Jag har fått lära mig att man skall klippa rosor på våren när risken för frost är borta.
gigi
jag klipper också mina rosor på våren, men nu är grenarna så långa och "svajiga" så jag tror inte de klarar snön.
Kajsa
Det går bra att klippa in jättelånga skott på rosor på hösten som kan brytas av snö under vintern, vilket också står i Rosbibelns praktiska del LÅG.
Själv klipper jag in alla toklånga skott nu men självklart inte som på våren, jag binder också upp många rosor vid denna tid och pinnar upp dom, för visst kan vi få en massa snö som förra vintern som kan lägga ner mindre buskar, man kan gott gå igenom sina rosor nu och ligga lite steget före.
Senare snurrar jag in en del klätterrosor med vinterväv i december rosor som jag vet är lite ömtåliga i min zon.
gigi
Tack för svar. Då vet jag att jag inte är alldeles galen i mitt "tänk" thanks.gif
Ezereht
Tänk bara att de rosorna du nämnt blommar på gammal ved. Så klipper du bort för mycket får du inga blommor nästa sommar heller. Men lite kan man ansa antar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon