Full version: Larvfråga
Tulipanaros
Hej, Ruda och ni andra! Här kommer en larvig fråga. smile.gif
Tyvärr har jag ingen bild på larven jag undrar över. Men den liknar en gräsulv; kanske lite mörkare/svartare. Dessutom var håren liksom inte så jämnt fördelade som på en gräsulv, utan mer som en kraftig tuppkam uppåt och en tuppkam åt vart håll, och lite glesare hår däremellan. Stor, tjock, lång; kanske runt 6-7 cm. Ute och springer nu i september, flera stycken på samma ställe. Äter sälgblad med frisk aptit. Någon idé om vad det kan vara??
Gossen Ruda
Ja, det var en larvig fråga. Det som jag kommer att tänka på är Björnspinnare. Den larven är ungefär lika lurvig som en gräsulvslarv och äter gärna på Salix.
Tulipanaros
Tack för blixtsnabbt svar! smile.gif Men jag tror inte att den hade de där roströda inslagen. Hm, måste nog skaffa fram en bild. Vad äter gräsulven?
Gossen Ruda
CITAT (Tulipanaros @ 22-09-2010, 18:00) *
Tack för blixtsnabbt svar! smile.gif Men jag tror inte att den hade de där roströda inslagen. Hm, måste nog skaffa fram en bild. Vad äter gräsulven?

Gräsulven är allätare, buskar, gräs och örter står det i min bok.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2010, 18:24) *
Gräsulven är allätare, buskar, gräs och örter står det i min bok.

Jag satte in en bild på en larv som var väldigt förtjust i vitklöverblommor. Olle sa att det var en gräsulv. smile.gif Jättesöt var den.
Oiving
[attachment=55065:IMG_3909...sk_kopia.jpg]Får man hänga på med en larv-fråga till, utan att det verkar påfluget?
Denna såg väldigt bortkommen ut, mitt på en grusväg på lågfjället en tidig augustidag, under hjortronpromenaden. Vi har inte så mycket fjärilar där på kalfjället - dom finns men dom är inte många.
Kul att veta, om den känns igen.

Gossen Ruda
CITAT (Oiving @ 22-09-2010, 22:35) *
[attachment=55065:IMG_3909...sk_kopia.jpg]Får man hänga på med en larv-fråga till, utan att det verkar påfluget?
Denna såg väldigt bortkommen ut, mitt på en grusväg på lågfjället en tidig augustidag, under hjortronpromenaden. Vi har inte så mycket fjärilar där på kalfjället - dom finns men dom är inte många.
Kul att veta, om den känns igen.

Ser ut som en Liten påfågelspinnare.
Tulipanaros
Nu fick jag fram en (dålig) bild, och den var inte så svart som jag mindes den. Gräsulv, eller hur?
Olle A
Japp, det är en gräsulv.

Olle
Motti
Såg en jättestor larv här i augusti verkligen stor alltså !den hade tecken som ett stort huvud på ryggen och såg verkligen läskig ut innan man tittade närmare,tanken slog mig att det kunde vara en trollsländelarv av något slag på grund av dess storlek,har aldrig set en så himmla stor larv faktiskt confused.gif
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 21-10-2010, 21:07) *
Såg en jättestor larv här i augusti verkligen stor alltså !den hade tecken som ett stort huvud på ryggen och såg verkligen läskig ut innan man tittade närmare,tanken slog mig att det kunde vara en trollsländelarv av något slag på grund av dess storlek,har aldrig set en så himmla stor larv faktiskt confused.gif

Ganska säkert en svärmarlarv, de kan bli över decimetern långa. Trollsländelarver utvecklas alltid i vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon