Full version: fröså rosor
kentbra
är det någon som provat att fröså rosor (rosa chinensis och rosav rugosa)
Tänkte prova för skojs skull. har precis fått hem 10 olika färgarianter av dessa.
Så nu blir det fuktig såjord och kylskåpet i tre månader. Sedan dags att plantera.
Räknar med att de inte blir så stora första året.
någon som provat, och som vill dela med sig sina erfarenheter.

Kent

[attachment=55060:ZZ105_Ye...ina_Rose.jpg]
Alexander-VG-zon3
jag har sått Vresrosor och dom växer/växte ganska bra och blommade första gången i år, sådda 07 tror jag eller 08. sådde dom i krukor på ytan. dom grodde snabbt och bra och sedan planterade jag ut.

blev snygga mörkare blommor än modern.

[attachment=55061:31516855.jpg]
kentbra
Låter intressant. Har fått hem 10 olika färger av blandat rugosa och chinensis.
Ska bli roligt att prova.
Hadde du dina frö kylsåpet i tre månader innan du sådde.

'Kent

Låter intressant. Har fått hem 10 olika färger av blandat rugosa och chinensis.
Ska bli roligt att prova.
Hadde du dina frö kylsåpet i tre månader innan du sådde.

'Kent
octachoron
Rosa chinensis (minima) gror snabbt och pålitligt utan kylperiod enligt min erfarenhet.
Då har jag sått frön från kommersiella fröpåsar. Sådde dem i februari (tror jag) och de grodde snabbt.

Har fortfarande några fröplantor som lever i trädgården i zon 4.

Alexander-VG-zon3
jag tror inte heller mina fick så mycket kyla. såddes under hösten-vintern i skolväxthuset. och nu kom jag på hösten-vintern 07 såddes dom. sommaren 2008 planterades dom ut, innan det så hade dom övervintrat i en källare första vintern eller vårvintern. detta år har fröplantorna som sagt blommat ca 50-100cm höga med få förgreningar. mycket knoppar.
kentbra
låter roligt. Så ni tror att det går att så utan köldperiod till fröna.
får väl prova ett par frö av varje sort. blir till att möblera om lite står ju redan över 200 fröer som gror.
bland annat en masa olika hibiscus, adenium, plumeria. banksia, eucalyptys. pepino cambole, tamarilo och en massa annat skoj.
men ett tjugotal till ska väl gå.

Dag
I fjor sådde jeg 12 sorter/arter og 11 av dem ga noen små planter.
Da de var 2 cm høye, døde alle i tur og orden. Jeg kunne ikke
finne en eneste god forklaring på hvorfor de skulle dø.
Jeg skal gjenta eksperimentet i år, men vet kke hav jeg
kunne gjøre annerledes!?
Dag
Kajsa
Sådde frön av Flammentanz för ett par år sedan i oktober tror jag och fick två små plantor, har inte fått någon blomma än så vi får väl se med åren dom är små ännu.
Jag ställde mina krukor ute i min pallkrage över vintern och dom grodde på våren.
renate
Jag sådde Singel Cherry för några år sedan,2 grodde och står ute i trädgården.Den ena busken har blivit rätt så stor och den blommade med en blomma i år.Den andra planta var lite felplacerat och är ganskar liten än,nu är den flyttat till en soligare plats.Jag har även frösådda honungsrosor,fast det är självsådda plantor jag tog vara på.En klättra nu i krikonträdet och har blommat andra gången med små enkla blommor i klaser.Alla andra plantor har jag gett bort,jag har inte plats för så många stora rosor.Jag hade inte mina krukor i kylskapet,de har stått i kallväxthuset.Jag tog gröerna på vårvintern och då hade de fått sin kylperiod.En frösådd Spinossissima Flore'Plena' Finlands vita ros fick enkla blommor.Jag har försökt sår Hebe's Lip och Henri Martin,men det blev inget,de grodde aldrig.Krukora stod ute och jag hade glömt bort de.
kerstin z5-6
Har sått flera sorter och även pollinerat själv,för att sedan ta de fröna och så dem.
Bla har jag har rugosa som moderplanta och någon tehybrid som pappa"
De som lever har inte blommat i år så jag har inga resultat ännu
Fröna brukar jag kyla då många vill ha en kylperiod.Kylskåpet helt ok , lagom kallt.
Dag? Hur stora var dina plant när de dog-kan de har fått rötterna avätna av sorgmyggelarver?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon