mimmi 1
Planterade liljelökar idag, och flera lökfjäll hade lossnat, och låg lösa i påsen.

har läst i nån tråd att man kan sätta dessa och få nya lökar. men hur gör man? ska man sätta dom ute i jorden nu? lägga eller ställa? eller ska man sätta dom inne ??

eller är det bara att slänga dom?
hattstugan
Plantera dom nu ute på skyddad plats! För att veta var du har dom!

Lyckas det inte så har du i vart fall provat!
Sussie F-Flower
Ja, plantera ner lökfjällen men kanske inte exakt lika djupt som lökarna.
Klipp gärna ur botten ur en 2L glasslåda el dyl, gräv ner glasslådan i rabatten så att 2 mm sticker upp och plantera lökfjällen den. Då vet du säkert vart du har planterat dom.

Det finns även en tråd hur man förökar lökfjäll i kökssoffan över vintern... tongue.gif
Den tråden är skapad, om jag minns rätt, av "Mamma Mattsson".
Mycket intressant läsning.
Irene_L
Jag tycker det är lättast att plantera lökfjällen i en kruka. Lägg jord över fjällen och låt krukan stå ute.
Sussie F-Flower
CITAT (Irene_L @ 22-09-2010, 21:50) *
Jag tycker det är lättast att plantera lökfjällen i en kruka. Lägg jord över fjällen och låt krukan stå ute.

Hur brukar du göra då, Irene? Har du krukan ståendes ute i rabatten över vintern? Nedgrävd, eller står den bara "skyddad"?

(Vilken zon pratar vi om..?)

Ja, du bor ju iofs i zon 3, såg jag...

Och jag i zon 4...

Fast det kanske inte spelar någon roll... confused.gif
kerstin z5-6
kruka nergrävd funkar bra i hög zon med
Irene_L
Jag brukar ha mina krukor lite nergrävda i en pallkrage.
mimmi 1
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-09-2010, 21:40) *
Ja, plantera ner lökfjällen men kanske inte exakt lika djupt som lökarna.
Klipp gärna ur botten ur en 2L glasslåda el dyl, gräv ner glasslådan i rabatten så att 2 mm sticker upp och plantera lökfjällen den. Då vet du säkert vart du har planterat dom.

Det finns även en tråd hur man förökar lökfjäll i kökssoffan över vintern... tongue.gif
Den tråden är skapad, om jag minns rätt, av "Mamma Mattsson".
Mycket intressant läsning.

och hur hittar man igen den tråden??
Owe J
Använd sökfunktionen och skriv in kökssoffa. Tråden innehöll några handfasta och bra råd om förökning.
Sussie F-Flower
CITAT (Owe J @ 26-09-2010, 08:58) *
Använd sökfunktionen och skriv in kökssoffa. Tråden innehöll några handfasta och bra råd om förökning.

Ja, precis! laugh.gif
Då kom den fram...
(Jag har blivit lärd hur man kopierar och lägger in gamla trådar men jag kommer ändå inte ihåg hur man gör... g.gif )
mimmi 1
kökssoffa... jag har provat allt utom det giggle.gif
då ska jag kolla igen... tackar o bockar....
Peztis
Här är länken till kökssoffan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon