Mogge
Tjena moss!

Är det någon som har förslag på vad som är lämpliga buskar att plantera vid en lekpark och varför?

Tack!

/Mogge
Micke
Ölandstok? Tål det mesta, blir lagom stora med tiden, sticker inte, vackra när de blommar (blommar ju också efter att de äldre barnen börjat skolan, d.v.s. när de yngre invaderar lekparkerna igen) och finns också i några olika färgvarianter. De ser förstås rätt tråkiga ut på våren och på hösten efter att frosten slagit till på allvar - men de tiderna på året spelar det kanske inte så stor roll hur de ser ut eftersom allt annat då också är ganska trist...

Micke

PS. Välkommen i gänget föresten, såg att du är ny...
Cilla
Buskar med ätbara bär! Vita, röda, svarta vinbär, krusbär i en hörna där man inte springer in i busken (den har taggar), havtorn om man bor i de varmare delarna av landet (iallafall zon 1-4 och vindstilla i zon 3-4), och så krypande enar förstås (helkul att våga hoppa i och så får de ju bär man kan suga på).
Micke
Nja, Cilla, vad havtorn beträffar finns det sorter som klarar sig upp till Haparanda. Åtminstone hos oss här i Finland. Och så finns det ju också taggfria havtornssorter också. Men mycket god tanke det där med bärbuskar.

Micke
Cilla
Ja just det ja Micke, bra att du påminde mig, den växer ju vild i hela landet! Jag är fast i tankar kring havtornsbärsodling, och den har man bara testat i zon 1 vad jag vet. Hur blir bärtillgången i norr?

Själv söker jag havtorn för ett område som har ca zon 4-klimat; nära vattnet i vindutsatt läge, sol från morgon till kväll i torr mark. Känner du till var jag kan hitta havtorn med ursprung från norr?
Micke
Tja, Wickmans plantskola i Österbotten kan du ju prova på, men då får du nog prata vackert med dem om du inte beställer massor (de skickar nog till Sverige också, men har vissa krav på volymerna...). Lönar sig alltså att ringa och diskutera med dem (de pratar också svenska). Hemsida: http://www.tawi.fi/~wiplant/min_pris.html

Men åker du på en kryssning till Helsingfors i något skede (varför inte augusti, de flesta plantorna är ju barrotade...) kan jag fixa plantor till hamnen åt dig. Prisnivån varierar, men håller sig kring 20 euro styck. På höstkanten är de ju oftast billigare fastän det är just då de (barrotade) borde planteras...

I allmänhet sägs det att det behövs en pojke på tre flickor för att det ska bli bär, men enligt en yrkesodlare i Österbotten lönar det sig att skaffa en pojke till (alltså 3 flickor + 2 pojkar) eftersom pojkarna av någon anledning tycks vara lite känsligare (kan alltså bli kortlivade...).

Notera ovannämnda "yrkesodlare i Österbotten": han får vansinniga mängder med bär och hans odlingar ligger ungefär i höjd med Umeå, fast på andra sidan havet förstås. Det går alltså att få rejäla mängder med bär också mycket långt norrut. Den plats du tänkt dig för havtorn låter idealisk, men de går ju att odla lite var som helst. Nyss nämnde yrkesodlare har planterat sina havtornsbuskar på gamla leråkrar - och han är inte ensam om det, det finns flera som odlar havtorn yrkesmässigt uppe i trakterna kring Vasa.

Sikta in dig t.ex. på de finska sorterna Hippohae rhamnoides 'Rudolf' och 'Raisa', de ger en rätt hyfsad skörd och klarar galant zon 4 i Sverige (härdiga till zon 5 i Finland). Men det finns också många intressanta ryska sorter som dykt upp, de är vanligtvis rätt härdiga.

Micke
Cilla
Mycket intressant Micke, stort tack! Jag ska till Helsingfors i andra ärenden i vårvinter. Tar mycket gärna hjälp av dig för att få havtornskontakter och för att skaffa plantor. Mailar dig när min H-forsresa blir mer klar!

I "Äppelriket" Kivik säger man att experimenten på Öland visar att man kanske inte behöver fler än 1 hane på 50 honplantor... Jag satsar nog på något fler hanar. Tycker att hanarna är härliga buskar även om de inte ger frukt.
Micke
Hör av dig bara, skulle vara kul att träffas även bara för en stund. Beror ju sedan på tidpunkten om någon av trädgårdsfirmorna hunnit plocka fram sina plantor igen...

Det där med 1 pojke på 50 flickor kan i och för sig äga sin riktighet i yrkesodling - men jag själv skulle inte ta den risken (yrkesodling eller ej), stryker den enda pojken med kan en eller flera bärsäsonger spolieras enbart på basen av snålhet... smile.gif

Micke
Mogge
Jag bugar och bockar och tackar för hjälpen.

Tack Micke för välkomnandet. Trevligt! smile.gif
Cilla
Jag bugar också (verkar osm du kan få flera besök Micke!) och kommer inte att satsa på så få hanar som yrkesodlarna. Ska planera detta lite innan jag sticker iväg med färjan härifrån, så att jag vet om och var det kan finnas plantor.
Hannele
CITAT (Cilla @ 01-02-2004, 02:33)
Tar mycket gärna hjälp av dig för att få havtornskontakter och för att skaffa plantor.

Vi har köpt våra Hippophaë rhamnoides 'Romeo & Julia' på Plantagen.
Står på Shakespearehörnan, så klart...

Onödigt att gå över ån efter vatten... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon