Rekordform
Hej, jag skulle gärna ta emot tips från någon kunnig!
Jag köpte två härdiga orkidéer tidigt i våras (en nyckel och en knipprot) som jag har haft i kruka på balkongen. De stod nog lite väl blött på våren och tappade fart för att sedan bli bruna och tappa bladen. Det var ju såklart trist och jag trodde att de hade gett upp helt.
Men när jag skulle tömma krukorna så var rötterna hela och vita så det finns nog hopp!
Frågan är bara om någon har något tips på vad jag ska göra nu...
Det vore ju kul att få dom att må bättre nästa år!
Gunilla T
Det bästa är väl att gräva ner dem i en rabatt - orkidéer är nog inga balkongblommor direkt. De vill ha fuktigt men inte blött, alltså väldränerat och växtmiljön bör vara mer liknande woodland. Jag har inte så många orkidéer i trädgården men jag brukar sätta en takpanna över till vintern för att skydda mot den värsta blötan och det har fungerat hittills. Jag är ingen orkidé expert...
Rekordform
Tack!
Jo, det kanske får bli så... Jag tyckte bara att det skulle vara kul att ha dem på balkongen!
Synd bara att jag inte har någon rabatt!
Alexander-VG-zon3
jag har också haft på balkongen lite olika arter. första gången övervintrade jag knölarna i kylskåpet vilket inte funkade. en annan gång ute på balkongen med skydd. vilket funkade (sådär) dom klarade vintern och kom med nya skott och nytillväxt bland rötterna.

men sedan under tidigvår-våren så vissnade dom ner och tog. vet inte om det var sena frostnätter eller för mycket blöta som gjorde att dom dog.

och även jag skulle nog tipsa om att faktiskt plantera ut dom på friland.
Rekordform
Tack för tipsen!
Det får helt enkelt bli så! Tror ni att jag kan gräva ner dem nu med en gång?
Den ena, som såg ganska risig ut har jag tagit in och lagt i mossa för kurering. (Det är knipproten som inte alls har samma "köttiga" rot som nyckeln).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon