|
malcolm
22-09-2010, 21:30
Har nyss sett ett avsnitt av efterlyst på TV3, många anser att övervakningskameror på gator och torg är ett kränkande inslag i den personliga integriteten men jag tycker tvärtom, jag har inget fuffens för mig när jag rör mig ute i samhället och kan en övervakningsvideo hjälpa till att få tag i en brottsling så tycker jag att det är bra. Anna Lindh:s mördare hade förmodligen inte blivit fast om det inte vore för dessa kameror och i England har man fått goda resultat när det gäller brottsbekämpning mha. dessa.
Håller med dig. Känner mig aldrig så trygg som i London där det finns kameror överallt.
mamamaggan
22-09-2010, 21:55
Har inget mot övervakningskameror på offenltiga platser lika lite som i Taxi-bilar som det var tjafs om förut ett tag. Gör inte mig ett dugg att bli filmad , säger nog mer som Anma att det kan ge en trygghetskänsla.
CITAT (mamamaggan @ 22-09-2010, 22:55)  Har inget mot övervakningskameror på offenltiga platser lika lite som i Taxi-bilar som det var tjafs om förut ett tag. Gör inte mig ett dugg att bli filmad , säger nog mer som Anma att det kan ge en trygghetskänsla. Håller med er
AndersKbg
22-09-2010, 22:25
Håller absolut inte med er. Den personliga integriteten måste komma i första hand. Om jag köper en burgare på McDonalds så vill jag inte bli filmad, om jag tar ut en hundring i bankomaten vill jag inte bli filmad. Om jag sneddar stadens torg så vill jag inte läggas ut på nätet av en webkamera.
Jag har definitivt inget att dölja men jag tycker att det har gått alldeles för långt med övervakningssamhället. Det är bättre att folk uppfostrar sina jävla gangsterungar så att man kan lämna hemmet utan att låsa dörren och gå ut utan att bli rånad/nedslagen/våldtagen/överfallen.
Säger bara det.
Jag tycker att det är mycket värre att min e-post läses och min telefon avlyssnas. Så länge det inte filmas i smyg bryr jag mig inte ett dugg.
CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:25)  Håller absolut inte med er. Den personliga integriteten måste komma i första hand. Om jag köper en burgare på McDonalds så vill jag inte bli filmad, om jag tar ut en hundring i bankomaten vill jag inte bli filmad. Om jag sneddar stadens torg så vill jag inte läggas ut på nätet av en webkamera.
Jag har definitivt inget att dölja men jag tycker att det har gått alldeles för långt med övervakningssamhället. Det är bättre att folk uppfostrar sina jävla gangsterungar så att man kan lämna hemmet utan att låsa dörren och gå ut utan att bli rånad/nedslagen/våldtagen/överfallen.
Säger bara det. Personliga integriteten!!! Jamen det är ju ingen som kollar banden så länge inte något olagligt hänt ... som t.ex personrån, bankrån, misshandel osv och också´då måste bevakningsföretaget vara med och köra bandet. Först då om något hänt ... tittar man på inspelat ... likadant är det i köpcentrum ... där finns masssor av kameror som bevakar både kund och personal.
theseraphim
22-09-2010, 22:37
CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:25)  Håller absolut inte med er. Den personliga integriteten måste komma i första hand. Om jag köper en burgare på McDonalds så vill jag inte bli filmad, om jag tar ut en hundring i bankomaten vill jag inte bli filmad. Om jag sneddar stadens torg så vill jag inte läggas ut på nätet av en webkamera.
Säger bara det. Uppfostra gangsteungarna.....Jag föredrar nog tryggheten i kamerorna än att förlita sig på bättre uppfostran plus att de kriminella som är vuxna bryr sig nog inte om vad mamma säger åt dem ändå(även om bilden av en arg mamma som åker ner till Hells Angels högkvarter o tar grabben i örat och ber de andra att skämmas är fruktansvärd rolig).
malcolm
22-09-2010, 22:38
CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:25)  Håller absolut inte med er. Den personliga integriteten måste komma i första hand. Anta att du själv eller något av dina eventuella barn blev överfallna, skulle du inte då vilja att förövaren åkte fast? Tvivlar på ett de som sitter och tittar på dessa övevakningsfilmer är intresserade av huruvida du köpte en Big Mac eller en Mac Feast eller om du rent av pussade en flickvän. Det handlar inte om att spionera på folks privatliv utan att bekämpa brottslighet och kanske få tag i förövarna.
AndersKbg
22-09-2010, 22:43
CITAT (netha @ 22-09-2010, 23:34)  Personliga integriteten!!! Jamen det är ju ingen som kollar banden så länge inte något olagligt hänt ... som t.ex personrån, bankrån, misshandel osv och också´då måste bevakningsföretaget vara med och köra bandet. Först då om något hänt ... tittar man på inspelat ... likadant är det i köpcentrum ... där finns masssor av kameror som bevakar både kund och personal. Jaså du. Då kan jag upplysa dig om att banden kollas väldigt ofta. Ta exempelvis om du köper en hamburgare. Då filmas du. Sen har vi ett kriminellt klientel som sitter i förhör för något. De uppger att de har köpt hamburgare vid den o den tiden. Då kollas banden. Stämmer inte tiden de uppger så kollas banden i längre sekvenser och förr eller senare finns du med. Du har inte med saken att göra, du köper en hamburgare, likafullt sitter det poliser och kollar in dig när du gör det. Detta är inte ovanligt. Att de säger att det bara görs när det händer något stämmer i sak eftersom det händer saker så gott som hela tiden. Tänk dig själv hur många ggr du har blivit kollad på bandet i ett vanligt köpcenter. Men visst, jag kan ge mig. Skit i att uppfostra ungarna och filma alla istället. Sweet! Ni är inne på fel spår tycker jag. Det är bättre att lösa orsaken till problemet istället för att kontrollera folk till lydnad.
malcolm
22-09-2010, 22:44
Tror fö. att ingen ser dessa insplade filmer om inte något allvarligt har hänt som med Anna Lindh tex. Tänk om mordet på Olof palme hade blivit filmat....
CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:43)  Jaså du. Då kan jag upplysa dig om att banden kollas väldigt ofta. Ta exempelvis om du köper en hamburgare. Då filmas du. Sen har vi ett kriminellt klientel som sitter i förhör för något. De uppger att de har köpt hamburgare vid den o den tiden. Då kollas banden. Stämmer inte tiden de uppger så kollas banden i längre sekvenser och förr eller senare finns du med. Du har inte med saken att göra, du köper en hamburgare, likafullt sitter det poliser och kollar in dig när du gör det. Detta är inte ovanligt.
Att de säger att det bara görs när det händer något stämmer i sak eftersom det händer saker så gott som hela tiden. Tänk dig själv hur många ggr du har blivit kollad på bandet i ett vanligt köpcenter.
Men visst, jag kan ge mig. Skit i att uppfostra ungarna och filma alla istället. Sweet!
Ni är inne på fel spår tycker jag. Det är bättre att lösa orsaken till problemet istället för att kontrollera folk till lydnad. Och ditt budskap är!?
AndersKbg
22-09-2010, 22:45
CITAT (netha @ 22-09-2010, 23:45)  Och ditt budskap är!? Framstår inte det ganska klart?
CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:45)  Framstår inte det ganska klart? Inte mer än det bekräftar det jag säger
malcolm
22-09-2010, 22:52
CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:43)  Jaså du. Då kan jag upplysa dig om att banden kollas väldigt ofta. . HUR kan du veta det och om nu någon ser dig köpa en hamburgare så vad spelar det för roll..? Vill personalen på Mac Donald´s se mig köpa en Big Mac & Co och tom. betala med kort så får de väl göra det då. Mina matvanor må vara usla men inte har jag någonsin blivit konatakted av någon slags överförmyndigere pga. dessa.
theseraphim
22-09-2010, 22:54
CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:45)  Framstår inte det ganska klart? Förvisso men det är ingen lösning på problemet, spelar ingen roll hur mycket poliser vi har ute, hur mycket brottsförebyggande åtgärder vi skapar och hur mycket föräldrar uppfostrar sina barn. Det kommer alltid finnas kriminella och kameror är ett väldigt bra medel att klara upp många brott.
ängsvädd
22-09-2010, 22:57
Jag har inget emot övervakningskameror alls - tvärtom - de känns som en trygghet. Jättebra att de kan användas för att hjälpa till att klara upp brott. Är så van vid övervakningskameror, bl a i bussarna finns de.
Uppfostra bort brottsligheten - hur orealistisk får man vara när det handlar om föräldralösa, missbrukare med mera. Det ena behöver ju inte utesluta varandra - de går hand i hand. Tycker det är egotrippat att man är emot övervakningskameror när de kan hjälpa människor som blir utsatta för brott.
AndersKbg
22-09-2010, 23:02
CITAT (ängsvädd @ 22-09-2010, 23:57)  Uppfostra bort brottsligheten - hur orealistisk får man vara när det handlar om föräldralösa, missbrukare med mera. Det ena behöver ju inte utesluta varandra - de går hand i hand. Tycker det är egotrippat att man är emot övervakningskameror när de kan hjälpa människor som blir utsatta för brott. Egotrippat och orealistisk...kanske det. Ska du läsa det jag skriver som du gör så varsågod...givetvis kan man inte uppfostra bort kriminalitet men ni måste ju hålla med om att det grova våldet har ökat lavinartat ute på gator och torg. Så var det inte förr. Någonting är fel i hela samhället och det är inget vi ska bota med övervakning. Det är kärnan i min åsikt. Ni måste inte ha samma. Haha...editerade dit ett litet men ack så viktigt ord.
theseraphim
22-09-2010, 23:08
CITAT (AndersKbg @ 23-09-2010, 00:02)  Egotrippat och orealistisk...kanske det. Ska du läsa det jag skriver som du gör så varsågod...givetvis kan man inte uppfostra bort kriminalitet men ni måste ju hålla med om att det grova våldet har ökat lavinartat ute på gator och torg. Så var det inte förr. Någonting är fel i hela samhället och det är inget vi ska bota med övervakning. Det är kärnan i min åsikt. Ni måste inte ha samma.
Haha...editerade dit ett litet men ack så viktigt ord. Brottsligheten har inte ökant så markant som det kan verka men den uppmärksammas på ett helt annat sätt. På fyrtiotalet var det tex en värnpliktig som löpte amok med Kpisten här i stan, han sköt förvisso inte med hotade ett antal till livet. Det blev en liten liten notis i lokalbladet på sin tid, idag hade det varit debatter, intervjuer med Leif PW och allt vad det är. Vissa former av brott har ökat mer men överlag och om man jämför med hur mycket sveriges population har växt bara de senaste trettio åren så är det inte kaos och anarki. Givetvis är inte kameror en bot men ett viktigt redskap som hjälp och tom löst många brott de senaste åren.
Jag vidhåller att det är värre när min e-post läses och min telefon avlyssnas utan att jag är misstänkt för brott. Kameror är ett jättebra system att hålla ordning.
Farbror Blå
22-09-2010, 23:10
Jag kan för mitt liv inte förstå varför det skulle störa mej om polisen fick lov att gå igenom ett band på skurkar, där jag figurerar i bakgrunden, ätande en hamburgare? Jag som VET att jag är oskyldig bryr mej väl inte?
AndersKbg
22-09-2010, 23:12
CITAT (Farbror Blå @ 23-09-2010, 00:10)  Jag kan för mitt liv inte förstå varför det skulle störa mej om polisen fick lov att gå igenom ett band på skurkar, där jag figurerar i bakgrunden, ätande en hamburgare? Jag som VET att jag är oskyldig bryr mej väl inte? Smaken är som röven -klöven.
malcolm
22-09-2010, 23:14
Kan hålla med dig att föräldraransvaret väger tungt men nu har vi det samhälle som vi har men inte tror jag att brottsligheten förvinner om vi skulle ta bort övervakningen. Människor är ögontjänare och om någon ser så händer inget, hur många saktar inte ner och släpper lite gaspedalen när de ser en polisbil tex.
Farbror Blå
22-09-2010, 23:14
Du vet väl att när du går på Macdonalds, så spanar polisen ändå på dina bordsgrannar, eller.. det kan du ju inte veta?
AndersKbg
22-09-2010, 23:16
CITAT (Farbror Blå @ 23-09-2010, 00:14)  Du vet väl att när du går på Macdonalds, så spanar polisen ändå på dina bordsgrannar, eller.. det kan du ju inte veta? Det är ju exakt det som är problemet. De är ute efter andra men likafullt övervakas jag. Jaja, jag har gett min syn på saken. Ska bära foliehatt i fortsättningen.
malcolm
22-09-2010, 23:21
Skall äta på Mc Donald´s imorgon och hoppas att jag får en kopia på bandet om jag är till min fördel.  Swedbank kanske också kan bidra med nå´t om/när jag tar ut pengar från deras automat.
Farbror Blå
22-09-2010, 23:23
Jag fick veta efter en spontan träff med en bekant på ett fik, att vi övervakats av polise, som försökte spana fram ett köp av illegala substanser. Inte obehagligt, mer än att vi umgåtts med en sån typ, slutade vi strax med
mamamaggan
23-09-2010, 00:22
CITAT (Anma @ 22-09-2010, 23:33)  Jag tycker att det är mycket värre att min e-post läses och min telefon avlyssnas. Så länge det inte filmas i smyg bryr jag mig inte ett dugg. Håller jag med om till 100% !! Där kommer vi in på åsiktsregistrering .
Jag antar att det bl.a. handlade om övervakningsbilden på han som troligen smyger in till folk om nätterna. Hoppas att dom får fast skiten med hjälp av den bilden!  Funderar inte på om jag registreras på nån bild eller film när jag gör saker. Däremot har jag inget ICA-kort just för att det registreras vad jag köper. Dom uppgifterna sparades förut i 18 månader, vet inte om det är samma tid idag.
Gossen Ruda
23-09-2010, 07:51
Jag tycker att det är lite av en storm i ett vattenglas när det gäller övervakningskameror. Det är bara när det spelas in automatiskt som det finns begränsningar. Jag kan exempelvis stå och videofilma på en gata med alla människor och sen lägga ut filmen för allmänt beskådande på YouTube. Ingen kan göra ett skit åt det, utom möjligen i förväg som att stanna hemma eller maskera sig. Mer kameror åt folket.
Edit:stavfel
skogstroll
23-09-2010, 10:23
ja om jag är skum så skulle jag nog oroa mig, men jag är inte så jätteskum så de får väl filma bäst de vill bara inte hemma hos mig  frågan är väl hur man vill ha det i framtiden
Huggorm
23-09-2010, 10:24
Hellre övervakningskameror än fartkameror
AndersKbg
23-09-2010, 11:42
CITAT (skogstroll @ 23-09-2010, 11:23)  ja om jag är skum så skulle jag nog oroa mig, men jag är inte så jätteskum så de får väl filma bäst de vill bara inte hemma hos mig  frågan är väl hur man vill ha det i framtiden Det är ju det som är grejen. Flera i tråden bagatelliserar att de inte kan äta hamburgare utan att vara övervakade men diskussionen är djupare än så. Varför accepterar man till exempel inte kamera hemma om man inte har något att dölja? För att ni inte är där än kanske? Någonstans måste man säga stopp och lösa problemen på annat sätt. Övervaka banker, posten och värdetransportbilar, det finns platser som behöver övervakning. Men att röra sig fritt i samhället utan att ha en kamera i ansiktet borde vara en rättighet. Jag är givetvis emot Ipred-lagen också. Som tur är finns det bara ett parti kvar som är för den lagen och de backade 5% i detta valet. Ang fartkameror...eftersom jag är chaufför så hatar jag dem, men det behövs så lite för att slippa betala så det är ett icke-problem.
malcolm
23-09-2010, 12:14
CITAT (AndersKbg @ 23-09-2010, 12:42)  Varför accepterar man till exempel inte kamera hemma om man inte har något att dölja? För att ni inte är där än kanske? Någonstans måste man säga stopp och lösa problemen på annat sätt.
Ang fartkameror...eftersom jag är chaufför så hatar jag dem, men det behövs så lite för att slippa betala så det är ett icke-problem. Jag önskar att jag hade haft en kamera i hallen här hemma för 6 är sedan då någon/några hade tagit sig in och stulit min plånbok ur jackfickan i garderoben. Efter det lämnar jag aldrig kvar pengar eller värdesaker i ytterkläderna. Enklaste sättet att slippa fortkörningsböter är att helt enkelt hålla hastighetsbegränsningarna, jag har helt slutat att köra för fort då man inte sparar någon tid att tala om och det går mer bensin + att stoppsträckan ökar dramatiskt om det skulle dyka upp något på vägen. Förr om åren när jag var gift och sammanboende hade familjen en stuga på Öland (50 mil bort) och de första åren vi åkte dit satt jag och pressade och körde alldeles för fort men som mest kunde man tjäna någon halvtimme och stannade man för en fikapaus så hann alla bilar man kört om ikapp igen.
Jag har inga problem med övervakningskameror heller,tycker det är bra eftersom bevisbördan är så stor i rättegångar i dag och även i åtal, då är bildbevis det enda som kan fälla en brottsling.Gillar ni inte övervakningskameror så ska ni inte åka till London där vimlar det av dom i varje gatuhörn i stort set och jag tänkte inte ens på dom.
CITAT (AndersKbg @ 23-09-2010, 12:42)  Det är ju det som är grejen. Flera i tråden bagatelliserar att de inte kan äta hamburgare utan att vara övervakade men diskussionen är djupare än så. Varför accepterar man till exempel inte kamera hemma om man inte har något att dölja? För att ni inte är där än kanske? Någonstans måste man säga stopp och lösa problemen på annat sätt. Övervaka banker, posten och värdetransportbilar, det finns platser som behöver övervakning. Men att röra sig fritt i samhället utan att ha en kamera i ansiktet borde vara en rättighet.
Jag är givetvis emot Ipred-lagen också. Som tur är finns det bara ett parti kvar som är för den lagen och de backade 5% i detta valet.
Ang fartkameror...eftersom jag är chaufför så hatar jag dem, men det behövs så lite för att slippa betala så det är ett icke-problem. Acceptera en kamera hemma ... Ja! om det är min egen kamera. Mitt hem är min borg .. där ska ingen komma och snoka!
Angående kamera hemma. Det är ett privat område och ska ej filmas utan tillstånd. I det offentliga rummet är det skillnad. Där ska man kunna ha övervakningskameror så länge man har dem synliga och inte smygfilmar. Sen om människor inte uppmärksammar dem är det deras problem. Tycker jag.
Det är som med fotografering. Min man som är hobbyfotograf har ofta fått banning på att han tar närbilder på främlingar (med teleobjektiv så klart, han trycker inte kameran i fejjan på någon) och får höra att det är förbjudet att ta foton på enskilda personer. Detta är fel. Man får fota hur mycket som helst på människor. Enskilda och i grupp. Man får lägga ut dem också på internet så länge det inte är kränkande. En ful min räknas inte som kränkande.
CITAT (Anma @ 23-09-2010, 22:40)  Angående kamera hemma. Det är ett privat område och ska ej filmas utan tillstånd. I det offentliga rummet är det skillnad. Där ska man kunna ha övervakningskameror så länge man har dem synliga och inte smygfilmar. Sen om människor inte uppmärksammar dem är det deras problem. Tycker jag.
Det är som med fotografering. Min man som är hobbyfotograf har ofta fått banning på att han tar närbilder på främlingar (med teleobjektiv så klart, han trycker inte kameran i fejjan på någon) och får höra att det är förbjudet att ta foton på enskilda personer. Detta är fel. Man får fota hur mycket som helst på människor. Enskilda och i grupp. Man får lägga ut dem också på internet så länge det inte är kränkande. En ful min räknas inte som kränkande. Jag har fotat och fått betalt för bilder jag tagit "i offentligheten" ... bilder jag sålt till olika media ... ganska bra betalt om man vet att begära och inte godtar deras "praxis"
Fst hemma har man ju lite annat för sig som är väldigt privat ju  det har man väl inte offentligt i städereller varuhus ,har inget att dölja !så tänker jag.Kan de sätta dit buset med kameror så är det okej för mig.Bevisningen i dag är så högatt du i stort sett måste ta kort på den som skadar dig eller din egendom.
Bengalow
23-09-2010, 22:08
AndersKbg - nu har du bitit dig själv i ändan. Chaufför som inte tål fartkameror? Och "-att man behöver göra så lite för att inte betala." Jag ser dig som en jäkla bildrulle, högfartsidiot. Om inte sådana som du fanns, så hade det inte behövts fartkameror. Varför inte köra lagligt? Det finns experter på Vägverket, som sätter fartgränser på olika säkra vägar, men du vet förstås bättre än dem? När jag jobbade på Statens Trafik Institut, så kom det fram, "-att det är inte enbart de höga hastigheterna, som dödar, men skillnaden i hastighet mellan fordonen...!"
AndersKbg
24-09-2010, 05:12
CITAT (Bengalow @ 23-09-2010, 23:08)  AndersKbg - nu har du bitit dig själv i ändan. Chaufför som inte tål fartkameror? Och "-att man behöver göra så lite för att inte betala." Jag ser dig som en jäkla bildrulle, högfartsidiot. Om inte sådana som du fanns, så hade det inte behövts fartkameror. Varför inte köra lagligt? 1. Jag har inte bitit mig någonstans. 2. Fartkameror hindrar mig i mitt arbete. 3. Jag är högfartsidiot. 4. Kan inte köra lagligt utan att komma försent. Så enkelt är det. Alternativet är att byta arbete men då fylls min plats av en annan dåre.
Huggorm
24-09-2010, 09:25
CITAT (Bengalow @ 23-09-2010, 23:08)  AndersKbg - nu har du bitit dig själv i ändan. Chaufför som inte tål fartkameror? Och "-att man behöver göra så lite för att inte betala." Jag ser dig som en jäkla bildrulle, högfartsidiot. Om inte sådana som du fanns, så hade det inte behövts fartkameror. Varför inte köra lagligt? Det finns experter på Vägverket, som sätter fartgränser på olika säkra vägar, men du vet förstås bättre än dem? När jag jobbade på Statens Trafik Institut, så kom det fram, "-att det är inte enbart de höga hastigheterna, som dödar, men skillnaden i hastighet mellan fordonen...!" "Experterna" satte en viss hastighetsgräns på vägarna på sextiotalet och nu, fyrtio år senare när bilarna utvecklats enormt mycket och blivit mycket säkrare, så sänker dom hastigheten  Nej, jag tror att "experterna" sätter gränserna lågt för att det inte skall slita så mycket på den dyrbara asfalten. Samt som ytterligare ett sätt att tvinga bort folk från den kostsamma landsbygden. Men nu handlar ju inte den här tråden och hastighetsgränser...
malcolm
24-09-2010, 10:46
CITAT (Huggorm @ 24-09-2010, 10:25)  Men nu handlar ju inte den här tråden och hastighetsgränser... Hastighetskameror är också övervakningskameror så jag tycker nog att även dessa platsar i denna tråd, tänkte bara inte på att nämna dem speciellt när jag startade tråden.
herkules
24-09-2010, 10:57
jag gillar kameror, att synas på bild gör mig inte ett dugg, mer såna. däremot gillar jag inte att någon kan läsa mina tankar (som i mejl och liknande).
AndersKbg
25-09-2010, 03:20
CITAT (malcolm @ 24-09-2010, 11:46)  Hastighetskameror är också övervakningskameror så jag tycker nog att även dessa platsar i denna tråd, tänkte bara inte på att nämna dem speciellt när jag startade tråden. Det är en väsentlig skillnad mellan hastighetskameror och övervakningskameror. En hastighetskamera tar en bild när en fortkörning sker =ett brott. Övervakningskameran filmar hela tiden, trots att inget brott begås. Det är en helt avgörande skillnad mellan ett övervakningssamhälle eller inte.
Huggorm
25-09-2010, 08:20
CITAT (AndersKbg @ 25-09-2010, 04:20)  Det är en väsentlig skillnad mellan hastighetskameror och övervakningskameror. En hastighetskamera tar en bild när en fortkörning sker =ett brott. Övervakningskameran filmar hela tiden, trots att inget brott begås.
Det är en helt avgörande skillnad mellan ett övervakningssamhälle eller inte. Men nu vill dom ju införa den andra sorten av hastighetskameror, som tar kort även om du inte kör för fort. Sedan kollas tiden det tog att köra mellan två kameror, och så räknar man ut medelhastigheten.
Bengalow
25-09-2010, 10:53
Jesses, så fiffigt - om det nu fungerar, förstås, både inom juridiken och verkligheten...!
Huggorm
25-09-2010, 11:22
CITAT (Bengalow @ 25-09-2010, 11:53)  Jesses, så fiffigt - om det nu fungerar, förstås, både inom juridiken och verkligheten...! Det systemet finns redan i en del andra länder.
herkules
25-09-2010, 11:34
CITAT (Huggorm @ 25-09-2010, 09:20)  Men nu vill dom ju införa den andra sorten av hastighetskameror, som tar kort även om du inte kör för fort. Sedan kollas tiden det tog att köra mellan två kameror, och så räknar man ut medelhastigheten. så kan man torska för fortkörning sådär i efterhand? coolt ju, kanske folk lär sig att köra efter de hastigheter som är påbjudna då.
Huggorm
25-09-2010, 11:47
CITAT (herkules @ 25-09-2010, 12:34)  så kan man torska för fortkörning sådär i efterhand? coolt ju, kanske folk lär sig att köra efter de hastigheter som är påbjudna då. Tja, det blir ju svårare att bara bromsa där kamerorna sitter. Men har man mask på sig eller plockar lös nummerskyltarna så klarar man sig i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|