mianyckelpiga
Plockade ner våra äpplen idag och upptäckte att majoriteten av dem hade svarta fläckar. En del av fläckarna hade nått torkat vitt också. Hittade nån liknande bild i vår trädgårdsbok och det skulle isåfall vara rönnbärsmal. Jag delade dock äpplen och kunde inte se någon skada i fruktköttet. Kan gångarna vara så små att de inte syns. Jag funderade på att koka äppelsaft och äppelpaj och äppelmuffins. Går det trots att de kanske är angripna av rönnbärsmalen eller är det bara att glömma?
theseraphim
Gångarna brukar synas klart och tydligt om man kikar men det kan inte vara skorv då?
mianyckelpiga
jag vet faktiskt inte, men det är små svarta prickar. Då gör jag så att jag delar de jag tänkte använda och om de ser oskadade ut iköttet så använder jag dem. Tack för svaret!
Bassam
Hej
Du kan äta dem men måste ta bort skadad delar först, men det är bra om du bekämpar dem under vår på den här sätt:
Rönnbärsmalsfälla
Fångar rönnbärsmalen (Argyresthia conjugella) som angriper äpplen.

Bilden visar ett typisk rönnbärsmalsskadat äpple

Innehåll
Förpackningen innehåller en fälla, fyra klisterskivor samt fyra feromonkapslar i separata paket. Feromonets doft lockar hanarna som kommer för att para sig. De fastnar på klisterskivan.

Bruksanvisning
Feromonfällan hängs upp i ett träd strax efter blomningen. Häng inte upp flera fällor i ett träd. Montera fällan med klisterskivan och en feromonkapsel. Kapseln tas ur sitt paket innan den placeras. Den ställs på skivan med öppningen uppåt eller hängs i ståltrådskroken. Spara de resterande tre skivorna och kapslarna. Med tre-fyra veckors mellanrum byts sedan skiva och kapsel mot nya. Klisterskivorna kan förvaras i vanliga plastpåsar. OBS! Feromonkapslarna ser tomma ut, de innehåller dock korrekt mängd feromon föra att attrahera äpplevecklarna/rönnbärsmalen.

Viktigt: När många insekter fångats, indikerar detta att trädet ska behandlas upprepade gånger med Stoppar Ohyra koncentrat för att bekämpa samtliga äpplevecklare/rönnbärsmalar.

Bassam
Jan af Lisö
Rönbärsmalfälla, äppelvecklarfälla och plommonvecklarfälla är bara bluff !!! De är avsedda att i yrkesodlingar hjälpa odlaren att uppskatta hur mycket av dessa skadeinsekter förekommer där, överskrids ett gränsvärde så får han bespruta odlingen.

Sen fick någon smart men samvetslös marknadsperson för sig att dessa klisterskivor skulle kunna säljas dyrt till desperata hobbyodlare och på den vägen är det....
Peztis
Om det är angripet av något som äter sig in i köttet så syns det klart och tydligt med bruna gångar i fruktköttet.
Det är bara att skala av det som är angripet och med en liten kniv skära bort ev gångar - om inte hela äpplet är angripet, vill säga.

Om det inte syns några gångar ned i fruktköttet så skulle jag inte tro att det är någon larv som ätit sig inåt utan som theseraphim skriver, att det är frågan om äppelskorv.

Det som inte är angripet går jättebra att använda till det som du har tänkt att använda det till.

I år verkar det ha varit mycket angrepp på äpplena, tycker jag. Det brukar ju vara så vartannat år och förra året var det lite angrepp - i alla fall hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon