|
Christa
23-09-2010, 08:37
Igår pratade de om mätning av bukfetma, alltså fettet som ligger inanför bukhinnan och dess konsekvenser.
Idag har de gått ut med att forskning visar att barn kan få diabetes typ 1 av mjölk och rotfrukter.
De gick också ut med att astma har ökat så mycket så var tionde person i Sverige har det. Forskningen syftar till bättre behandling.
Hur går tankarna efter dessa nyhetsinslag?
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-09-2010, 09:04
Att dom kommer med något nytt varje dag. Skulle man lyssnar på allt, ja då orkar man inte leva längre. För redan det i sig är ju farligt.
Huggorm
23-09-2010, 09:25
Det resulterar att jag struntar högaktningsfullt i de hälsoråd som kommer, det kommer ju ändå nya forskningsrön om några år som bevisar det motsatta. Vanligt bondförnuft tror jag kommer visa sig bäst i längden.
Red Top
23-09-2010, 09:43
Mätningen av bukfetma och bukfettmans konsekvenser för hälsan var ju gamla nyheter. Det har man ju pratat om och vetat i minst 20-30 år.
Vad gäller orsakerna till diabetes typ 1, hos barn dyker det ju upp nya teorier stup i kvarten.
I går pratades och skrevs det också om att diabetesmedicinen 'Metformin' kan förhindra vissa former av cancer. Det var inte heller någon nyhet. Det hade man uppe redan före sommaren.
Att Nyhetsmedia tar upp dessa frågor just nu måste bero på att det inte finns några smaskiga valnyheter och i detta vakuum letar man förtvivlat efter något att fylla tidningar och nyhetssändningar med.
Jag håller med Elisabeth; skulle man lyssna på och ta till sig alla "hälsonyheter" som poppar upp och försöka leva efter detta, kunde man lika gärna kunna lägga sig ner och dö.
Om en vecka kommer de dessutom oftast med en dementi, eller någon annan fantastisk forskningsnyhet.
Bedrövligt av journalister/redaktioner att slå upp sådant stort. Oftast har de inte ens kunskapen att sätta in forskningsresulataten i sitt sammanhang.
Jag bryr mig sällan om den typen av "nyheter".
skogstroll
23-09-2010, 10:06
de har väl inget annat att göra. Alla hajar väl att man ska röra på sig, äta grönt, vitaminer, inte för mycket flott och pommes frites.
De skrämmer mest upp folk, och det kanske är den värsta hälsorisken att man blir stressad av alla dumma mediainslag.
Huggorm
23-09-2010, 10:09
CITAT (skogstroll @ 23-09-2010, 11:06)  de har väl inget annat att göra. Alla hajar väl att man ska röra på sig, äta grönt, vitaminer, inte för mycket flott och pommes frites.
De skrämmer mest upp folk, och det kanske är den värsta hälsorisken att man blir stressad av alla dumma mediainslag. Precis, stressad och uppgiven, det blir så mycket råd att man inte kan följa alla och då blir det kanske så att man struntar i alltihop i stället.
skogstroll
23-09-2010, 10:15
och så blir man hypokondrisk.... jag läste nåt nångång att om kvinnor får ont i käkarna så kan det vara en dold hjärtinfarkt  så varje gång det av någon anledning känns något i käkarna så tror jag att jag är halvdöd...
malcolm
23-09-2010, 10:16
På Expressens hemsida idag stod det att kaffe kan förhindra diabetes 2, f*n tro´t. http://www.expressen.se/halsa/1.2147545/lu...da-mot-diabetes
Red Top
23-09-2010, 10:24
Kaffe i lagom mängd motverkar även hjärtinfarkt/stroke och alzheimers sjukdom. Det lär vara bevisat. Ett glas vin om dagen, två för män, förhindrar också bl a hjärtinfarkt/stroke. Rökning bromsar alzheimers sjukdom, men det talas det inte så mkt om längre.
malcolm
23-09-2010, 10:35
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-09-2010, 10:04)  Att dom kommer med något nytt varje dag. Skulle man lyssnar på allt, ja då orkar man inte leva längre. För redan det i sig är ju farligt. Livet är det farligaste man kan ägna sig åt och det slutar alltid med döden.
fuchsian
23-09-2010, 10:51
helt rätt, Malcolm,
Vanlig bondförnuft är nog den bästa modellen, men att media blåser upp saker, det händer titt som tätt, ena saken efter den andra. Men det nämns inget att vi människor är unika var för sig med sin egen genuppsättning och den sociala miljön som påverkar oss redan när man föds. Den huvudsakliga frågan kvarstår dock ---- alla föds och alla dör, däremellan kan man endast göra sitt bästa en dag i taget. .fuchian..
skogstroll
23-09-2010, 10:53
det där med ett glas vin om dagen tycker jag är ett dåligt råd....
malcolm
23-09-2010, 11:02
CITAT (skogstroll @ 23-09-2010, 11:53)  det där med ett glas vin om dagen tycker jag är ett dåligt råd.... Håller med och det skulle aldrig falla mig in att dricka vin varenda dag eftersom alkohol, även i små mängder för med sig andra konsekvenser
Jag hade kunnat sätta en stor peng på att dom skulle säga igår att det var alla lightprodukter som gav barnen diabetes. Mjölk...? Att rökare inte får alzheimers kan ju bero på att dom kanske inte lever så länge? Om det handlar om den vanliga som uppstår vid hög ålder, finns kanske fler varianter... Finns det fler varianter?
*Stintan*
23-09-2010, 11:40
CITAT (Red Top @ 23-09-2010, 10:43)  Mätningen av bukfetma och bukfettmans konsekvenser för hälsan var ju gamla nyheter. Det har man ju pratat om och vetat i minst 20-30 år.
Vad gäller orsakerna till diabetes typ 1, hos barn dyker det ju upp nya teorier stup i kvarten.
I går pratades och skrevs det också om att diabetesmedicinen 'Metformin' kan förhindra vissa former av cancer. Det var inte heller någon nyhet. Det hade man uppe redan före sommaren.
Att Nyhetsmedia tar upp dessa frågor just nu måste bero på att det inte finns några smaskiga valnyheter och i detta vakuum letar man förtvivlat efter något att fylla tidningar och nyhetssändningar med.
Jag håller med Elisabeth; skulle man lyssna på och ta till sig alla "hälsonyheter" som poppar upp och försöka leva efter detta, kunde man lika gärna kunna lägga sig ner och dö.
Om en vecka kommer de dessutom oftast med en dementi, eller någon annan fantastisk forskningsnyhet.
Bedrövligt av journalister/redaktioner att slå upp sådant stort. Oftast har de inte ens kunskapen att sätta in forskningsresulataten i sitt sammanhang.
Jag bryr mig sällan om den typen av "nyheter".  Håller med, det blir ju lätt hysteriskt om man ska tro på allt som skrivs. Nästa vecka kommer det nya hälsonyheter och gammal "skåpmat" eller dementier. Vart har folks sunda förnuft tagit vägen kan man ju undra.
Förr sa man att Typ1-diabetes var ärftligt. Min brorsdotter som fick det när hon var 5 år (på 70-talet) hade ärvt det från sin morfar sa man. Man sa också att hon kanske inte skulle få uppleva sin 20-årsdag. Gissa om föräldrarna skämde bort henne! Hon är nu 36 år, fullt frisk förutom diabetesen och mor till en liten son. Dessutom säger man numera att Typ2 som drabbar alltfler är ärftlig.
Hälsorapporter på tv och i tidningar ger jag inte mycket för. Håller med er som tror att det senaste hänger ihop med nyhetstorka efter valet. En hel del hänger väl också ihop med när det skall äskas forskningsanslag.
Undrar vilka spännande rön som kommer i nästa vecka...
malcolm
23-09-2010, 12:29
Jag är övertygad om att så länge man inte överdriver vad man stoppar i sig så blir man inte sjuk, på 80-talet fick man cancer av soja sas det och det kanske man får om man dricker ett glas om dagen men vem gör det?
Diabetes 2 kan man äta och dricka sig till men jag tror ändå att det är genetiskt betingar huruvida men utvecklar det eller inte. Tom. alkoholism lär vara ärftligt men dricker man ínte alkohol så drabbas man inte heller.
caprifol
23-09-2010, 13:24
CITAT (skogstroll @ 23-09-2010, 11:53)  det där med ett glas vin om dagen tycker jag är ett dåligt råd.... Och just nu - i morse - var jag på uppföljning av hälsokontrollen hos företagshälsovården. Hade också skickats att göra ett arbets EKG. Mitt kolesterolvärde är för högt (ärftligt - ej beroende på livsstil!) och hjärtläkaren avslutade med "Ät rätt (matvanorna är tidigare genomgångna), mycket fysisk aktivitet och gärna ett glas vin om dagen". Inget nytt - men jag blev förvånad över att han rekommenderade det så rent ut och rakt. Det har ju varit lite kontroversiellt. (Men i övrigt ett sympatiskt råd tycker jag som älskar rödvin!). edit: stavfel.
Huggorm
23-09-2010, 13:25
Det är väll antioxidanterna som är nyttiga i vin?
Annars undrar jag hur länge till rådet att undvika stenmurklor kommer vara? Jag räknar med att det kommer helt nya rön i framtiden
Aqvakul
23-09-2010, 13:30
CITAT (malcolm @ 23-09-2010, 13:29)  Jag är övertygad om att så länge man inte överdriver vad man stoppar i sig så blir man inte sjuk, på 80-talet fick man cancer av soja sas det och det kanske man får om man dricker ett glas om dagen men vem gör det?
Diabetes 2 kan man äta och dricka sig till men jag tror ändå att det är genetiskt betingar huruvida men utvecklar det eller inte. Tom. alkoholism lär vara ärftligt men dricker man ínte alkohol så drabbas man inte heller.  Så tänker vi luttrade 50-talister (tillika fatalister)..
Christa
23-09-2010, 19:21
Jag tycker de är lite slarviga när de går ut med forskningsrön. En del saker kan verkligen göra människor oroliga och osäkra.
Det här med bukfetma är ju välbelagt och tydligt så det är ok att gå ut med men som någon skrev, det är ingen nyhet.
Viktiga nyheter kan säkert också drunkna i mängden.
Man får ta allt med "en nypa salt",min morbror som är forskare i Australien (nu pensionerad sådan) sa att man ska ta sådant med ett ifrågasättande, därför att Forskare i dag lever på bidrag från olika företag och privatpersoner därför har de stor press på sig att presstera resultat snabbt och går därför ut alldeles för tidigt med sin forskning bara för att det krävs resultat av investerare.Det är väl bara några år sedan de sa att man bara skulle äta 1 ägg i veckan och att stekt potatis var cancerframkallande att animalt fett var livsfarligt osv,i dag vet vi att animalt fet inte alls är så farligt och att vi kan äta vårat ägg varje dag osv.Som sakt man får ta  forskning med en nypa salt.Det här med BMI tex har ju visat sig inte stämma alls,man får ju ta i beaktning att man ärver gener från sin släkt,det finns dom som har mage utan att vara överviktiga tex.Äter och lever man hälosamt !ja mer kan man väl inte göra eller? det har också visat sig efter lång forskning att om man är lite överviktig när man är över 50 så är det bra för benstommen bla.
Bengalow
23-09-2010, 21:43
Hehe, ja, man skall inte "-leva som jag, men som jag predikar!" sa prästen! Jag är 66 år, väger 75 kg och är 175 lång och har inte slutat att växa, fast det är mest framåt, nuförtiden. Jag älskar vin, och sätter i mig en knapp flaska om dagen. Jag röker 15 cigg om dagen, och gör mest ingenting. Jag tycker att att mitt liv är skönt. Jag älskar bröd och pasta, stekt fläsk och bruna bönor, fläsk och löksås med kokt potatis, jag äter gärna rotmos med fläsklägg och andra onyttigheter. Varför skall jag vänta till "livet efter detta" om jag vill njuta av mitt liv? Varför inte sitta och "rapa" efter en god middag i goda vänners lag NU? Den dagen jag är borta, så är alla journalisters varningar borta. Jag har njutit och mått väl under den tiden som mitt liv varade. Jag älskar historien om de tre grekiska ödesgudinnorna: "-När du föds, så kommer dessa fram...Den första tar fram ett garnnystan, den andra mäter ut en längd, och den tredje klipper din livstråd!" Är det inte skönt att veta, att man inte kommer att leva i evighet? Eller som en rappare framställde det: "-Alla vill till himlen, men ingen vill dö!"
Måste hålla med dig Bengalow !man ska njuta av livet medans man kan,har så många älskade vänner som gått bort i förtid eller som har haft cancer eller har det.Man lever bara en gång :)och varför då inte ha det så gott som man kan.Men sedan finns det dom som vill leva "sunt" men det finns ingen garanti att man lever längre för det.En dag så är det min tur och då vill jag inte ligga där och ångra att jag inte levde så gott jag förmådde
Christa
24-09-2010, 11:58
CITAT (Bengalow @ 23-09-2010, 22:43)  Hehe, ja, man skall inte "-leva som jag, men som jag predikar!" sa prästen! Jag är 66 år, väger 75 kg och är 175 lång och har inte slutat att växa, fast det är mest framåt, nuförtiden. Jag älskar vin, och sätter i mig en knapp flaska om dagen. Jag röker 15 cigg om dagen, och gör mest ingenting. Jag tycker att att mitt liv är skönt. Jag älskar bröd och pasta, stekt fläsk och bruna bönor, fläsk och löksås med kokt potatis, jag äter gärna rotmos med fläsklägg och andra onyttigheter. Varför skall jag vänta till "livet efter detta" om jag vill njuta av mitt liv? Varför inte sitta och "rapa" efter en god middag i goda vänners lag NU? Den dagen jag är borta, så är alla journalisters varningar borta. Jag har njutit och mått väl under den tiden som mitt liv varade. Jag älskar historien om de tre grekiska ödesgudinnorna: "-När du föds, så kommer dessa fram...Den första tar fram ett garnnystan, den andra mäter ut en längd, och den tredje klipper din livstråd!" Är det inte skönt att veta, att man inte kommer att leva i evighet? Eller som en rappare framställde det: "-Alla vill till himlen, men ingen vill dö!" Nu är det ju inte så beskaffat att man nödvändigtvis dör knall och fall utan plågor. Får du en stroke och blir sittande i rullstol i 20 år så kanske du ångrar att du inte brydde dig om din hälsa.
Huggorm
24-09-2010, 12:05
För en gångs skulle håller jag med Bengalow. Bättre att leva medan man lever, och inte gå och spara sig till man blir gammal. Jag mår hellre bra de första sjuttio åren av mitt liv, än de tio sista
Christa
24-09-2010, 12:11
CITAT (Huggorm @ 24-09-2010, 13:05)  För en gångs skulle håller jag med Bengalow. Bättre att leva medan man lever, och inte gå och spara sig till man blir gammal. Jag mår hellre bra de första sjuttio åren av mitt liv, än de tio sista Det tycker de flesta som inte har några hälsoproblem. När man väl drabbats och vet hur det känns så blir det en annan sak. Det är nog likadant med dom som utformat de nya sjukskrivningsreglerna. De har svårt att förstå hur det är att ha hälsoproblem. Alla rökare jag känt som sedan blev sjuka har varit väldigt ledsna men innan de blev sjuka så trodde de att de skulle vara friska och må bra resten av livet. Människan kanske är lite fatalist i grunden.
Vi gick ner i liggande ställning direkt  . En av oss fick godkänt och en inte Vi tar inte så allvarligt på dessa nyheter. Vi försöker äta en, som vi tror, sund och varierad kost med lite guldkorn i ibland.
mamamaggan
24-09-2010, 13:58
CITAT (Christa @ 24-09-2010, 12:58)  Nu är det ju inte så beskaffat att man nödvändigtvis dör knall och fall utan plågor. Får du en stroke och blir sittande i rullstol i 20 år så kanske du ångrar att du inte brydde dig om din hälsa. Man kan drabbas av en massa sjukdomar även om man lever " sunt " , vad nu det är. Vi kan ju ha ärvt anlag för olika sjukdomar , sjukdomar som du inte kan påverka genom din livsstil . Det pratas om att fet mat är farligt , fläsk, fläsklägg osv , men när jag började äta sådan mat som jag tidigare undvikit för att bl a försöka gå ner i vikt och få ner mitt kolestorol så hände det saker. Jag gick ner i vikt genom att äta mättat fett och dra ner på kolhydraterna och mitt kolestorolvärde gick ner ordentligt .
Christa
25-09-2010, 09:14
CITAT (mamamaggan @ 24-09-2010, 14:58)  Man kan drabbas av en massa sjukdomar även om man lever " sunt " , vad nu det är. Vi kan ju ha ärvt anlag för olika sjukdomar , sjukdomar som du inte kan påverka genom din livsstil .
Det pratas om att fet mat är farligt , fläsk, fläsklägg osv , men när jag började äta sådan mat som jag tidigare undvikit för att bl a försöka gå ner i vikt och få ner mitt kolestorol så hände det saker. Jag gick ner i vikt genom att äta mättat fett och dra ner på kolhydraterna och mitt kolestorolvärde gick ner ordentligt . Ja så länge massmedia står för "informationen" så är det ju inte lätt för allmänheten att veta vad som är bra för hälsan. Risken att drabbas av sjukdom är dock överväldigande mycket större om man inte rör på sig tillräckligt. Nu går jag från ämnet i tråden lite men det har ju inte varit så mycket aktivitet på ett tag så jag kunde inte låta bli.
Red Top
25-09-2010, 09:29
Att det inte har varit så mycket aktivitet, kanske beror på att ämnet är uttömt för tillfället.
Christa
25-09-2010, 17:19
CITAT (Motti @ 23-09-2010, 22:13)  Man får ta allt med "en nypa salt",min morbror som är forskare i Australien (nu pensionerad sådan) sa att man ska ta sådant med ett ifrågasättande, därför att Forskare i dag lever på bidrag från olika företag och privatpersoner därför har de stor press på sig att presstera resultat snabbt och går därför ut alldeles för tidigt med sin forskning bara för att det krävs resultat av investerare.Det är väl bara några år sedan de sa att man bara skulle äta 1 ägg i veckan och att stekt potatis var cancerframkallande att animalt fett var livsfarligt osv,i dag vet vi att animalt fet inte alls är så farligt och att vi kan äta vårat ägg varje dag osv.Som sakt man får ta  forskning med en nypa salt.Det här med BMI tex har ju visat sig inte stämma alls,man får ju ta i beaktning att man ärver gener från sin släkt,det finns dom som har mage utan att vara överviktiga tex.Äter och lever man hälosamt !ja mer kan man väl inte göra eller? det har också visat sig efter lång forskning att om man är lite överviktig när man är över 50 så är det bra för benstommen bla. Ja det stämmer nog många gånger att de går ut för tidigt eftersom de vill visa resultat. När det gäller mättat fett så har jag i och för sig inte hört något om att det skulle vara mindre farligt än tidigare forskning har visat. Det beror ju på vad man äter för övrigt, hur mycket man motionerar och en rad andra saker. Det går ju inte att plocka ut ett enskilt livsmedel på det sättet. Vilken instans har gått ut och dementerat tidigare forskning när det gäller mättat fett? Faran med äggen är ju f öv också det mättade fettet och inte kolesterolet som många trott.
Aqvakul
25-09-2010, 17:27
CITAT (Huggorm @ 24-09-2010, 13:05)  För en gångs skulle håller jag med Bengalow. Bättre att leva medan man lever, och inte gå och spara sig till man blir gammal. Jag mår hellre bra de första sjuttio åren av mitt liv, än de tio sista
Christa
25-09-2010, 17:42
Jag tänker i alla fall kämpa för att hålla mig frisk. Jag har haft så mycket hälsoproblem så livskvaliten var nere på minus.
Mitt mål är att ha bättre hälsa när jag är 60 än jag hade när jag var 40 år.
Aqvakul
25-09-2010, 18:05
Vi människor är nog ganska olika. Själv är jag uppfostrad att jobba på även när kroppen inte funkar så bra, och inte fundera så mkt på hur jag mår. Hustrun och barnen lever enligt samma koncept. Sysslolöshet är kanske det jag är mest rädd för, då jag har sett hur den drivit många människor till allt större självupptagenhet
Gunilla T
25-09-2010, 18:22
Jag håller nog med Aqva - att ständigt tänka på hälsan och att göra rätt måste vara tungt, det blir ju inget kvar av själva livet då.
*Stintan*
25-09-2010, 18:27
CITAT (Aqvakul @ 25-09-2010, 19:05)  Vi människor är nog ganska olika. Själv är jag uppfostrad att jobba på även när kroppen inte funkar så bra, och inte fundera så mkt på hur jag mår. Hustrun och barnen lever enligt samma koncept. Sysslolöshet är kanske det jag är mest rädd för, då jag har sett hur den drivit många människor till allt större självupptagenhet
Christa
25-09-2010, 18:31
CITAT (Aqvakul @ 25-09-2010, 19:05)  Vi människor är nog ganska olika. Själv är jag uppfostrad att jobba på även när kroppen inte funkar så bra, och inte fundera så mkt på hur jag mår. Hustrun och barnen lever enligt samma koncept. Sysslolöshet är kanske det jag är mest rädd för, då jag har sett hur den drivit många människor till allt större självupptagenhet Om det är olik mig du menar så gör du mig förvånad. Du har ju ingen aning om vilka hälsoproblem jag har haft. F öv var det just som du beskriver som jag gjorde. Jag jobbade på utan att ta tillräcklig notis om mina hälsoproblem. Det var det dummaste jag har gjort i mitt liv.
mamamaggan
25-09-2010, 18:32
CITAT (Aqvakul @ 25-09-2010, 19:05)  Vi människor är nog ganska olika. Själv är jag uppfostrad att jobba på även när kroppen inte funkar så bra, och inte fundera så mkt på hur jag mår. Hustrun och barnen lever enligt samma koncept. Sysslolöshet är kanske det jag är mest rädd för, då jag har sett hur den drivit många människor till allt större självupptagenhet Uppfostran sitter i , har varit likadan själv. Tar det emot ? Då tar vi en Alvedon och så lägger vi i en högre växel. Sånt KAN vara farligt och man kan hamna i sysslolösheten fortare än kvickt. Har två kompisar som levt så , den ena fick hjärtinfarkt när hon var 45 och den andra gick in i väggen strax efter 50. Den första är numera sjukpensionär och den andra har efter lång sjukperiod gått ner till 75% arbetstid eftersom hon inte klarar mer. Man ska vara rädd om sig så länge man har sig.
Bengalow
25-09-2010, 18:39
Jo , det är vi nog allesammans, rädda om sig. Men det som förr kallades döden, räddaren idag, kommer förr eller senare, vare sig man är frisk eller sjuk. Man kan inte göra ett smack åt den, möjligen känna att man har levt "rätt". Det känner jag - jag skulle inte vilja leva på ett annat sätt än jag gör/gjort. Det är ju den efterlevande som får ta smällen...stackaren
Huggorm
25-09-2010, 18:41
Jag har något slags migrän som slår till med några månaders mellanrum, och håller i 2-3 dagar. Att ha så mycket sjukfrånvaro funkar ju inte, så jag brukar ta värktabletter och försöka stå ut, eller jobba in tiden i stället. Mina chefer skulle nog bli ganska trötta annars.
mamamaggan
25-09-2010, 18:48
Förstår hur du tänker Huggorm . Det är inte lätt att ha sjukdomar som gör att man måste vara borta från jobbet " ofta " . Vår äldste son har MS och tar sprutor som ska " bromsa " utvecklingen av sjukdomen . Men medicinen ger biverkningar som gör att han måste vara hemma en del från jobbet. Nu har han en förstående arbetsgivare men jag är iaf orolig att han ska bli av med jobbet innan sjukdomen sätter stopp .
bergvallmo
26-09-2010, 19:18
Sitter och halvtittar på Outsiders på kanal 5. Det handlar om Jonny, Sveriges fetaste kille som väger hur mycket som helst och knappt kan gå. Det är så tragiskt och samtidigt så svårt att förstå hur det kan bli sådär...
Sluta oroa er för åderbråck, rynkor och andra jävligheter! Livet skall INTE vara en resa ner mot graven med målsättningen att anlända säkert i en attraktiv och välbevarad kropp utan snarare en sladdning in från sidan med chokladkakan i en hand och vinet i den andra, och med en kropp som blivit ordentligt använd, för att inte säga full...
Aqvakul
26-09-2010, 20:53
Farbror Blå
26-09-2010, 21:00
CITAT (Motti @ 23-09-2010, 22:13)  Man får ta allt med "en nypa salt",min morbror som är forskare i Australien (nu pensionerad sådan) sa att man ska ta sådant med ett ifrågasättande, därför att Forskare i dag lever på bidrag från olika företag och privatpersoner därför har de stor press på sig att presstera resultat snabbt och går därför ut alldeles för tidigt med sin forskning bara för att det krävs resultat av investerare.Det är väl bara några år sedan de sa att man bara skulle äta 1 ägg i veckan och att stekt potatis var cancerframkallande att animalt fett var livsfarligt osv,i dag vet vi att animalt fet inte alls är så farligt och att vi kan äta vårat ägg varje dag osv.Som sakt man får ta  forskning med en nypa salt.Det här med BMI tex har ju visat sig inte stämma alls,man får ju ta i beaktning att man ärver gener från sin släkt,det finns dom som har mage utan att vara överviktiga tex.Äter och lever man hälosamt !ja mer kan man väl inte göra eller? det har också visat sig efter lång forskning att om man är lite överviktig när man är över 50 så är det bra för benstommen bla. Nu bör man kanske påpeka att ingen lyckats bevisa att fetma går i arv. JA, man har lyckats bevisa att "benägenheten att lägga på sej om man äter fel är ärftlig". Många tjocka familjer är just detta allesamman, för att de har samma kost-och motionsvanor! Om föräldrarna är tjocka, så betyder det sannolikt att de 1 äter fel och 2 inte rör sej tillräckligt, vilket de 3 delar med sej av till sina barn, som får en dålig hälsostart.
CITAT (Farbror Blå @ 26-09-2010, 22:00)  Nu bör man kanske påpeka att ingen lyckats bevisa att fetma går i arv. JA, man har lyckats bevisa att "benägenheten att lägga på sej om man äter fel är ärftlig". Många tjocka familjer är just detta allesamman, för att de har samma kost-och motionsvanor! Om föräldrarna är tjocka, så betyder det sannolikt att de 1 äter fel och 2 inte rör sej tillräckligt, vilket de 3 delar med sej av till sina barn, som får en dålig hälsostart. Stämmer inte heller!
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-09-2010, 21:02
CITAT (netha @ 26-09-2010, 21:50)  Sluta oroa er för åderbråck, rynkor och andra jävligheter! Livet skall INTE vara en resa ner mot graven med målsättningen att anlända säkert i en attraktiv och välbevarad kropp utan snarare en sladdning in från sidan med chokladkakan i en hand och vinet i den andra, och med en kropp som blivit ordentligt använd, för att inte säga full... Menar du full eller ful???? Jag tycker också att man skall leva och inte bara tänker och grubblar hur jag lever bäst eller sänst. Livet går förbi då. Min hälsa är i botten, ja även jag har jobbat för mycket men har man eget så måste man . Och sedan efteråt jobbar man som det vore ens egen. Elisabeth
Huggorm
26-09-2010, 21:03
CITAT (netha @ 26-09-2010, 22:02)  Stämmer inte heller! Kanske inte alltid, men oftast
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-09-2010, 22:02)  Menar du full eller ful????
Jag tycker också att man skall leva och inte bara tänker och grubblar hur jag lever bäst eller sänst. Livet går förbi då.
Min hälsa är i botten, ja även jag har jobbat för mycket men har man eget så måste man . Och sedan efteråt jobbar man som det vore ens egen.
Elisabeth Varken full eller ful som jag tror att du avser ... Nej... kroppen ska vara full av choklad och annat gott njutet av livet. Även om man går mot döden i snabbare steg än vanligt så ska man njuta av livet så länge det varar ... annars ångrar man sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|