Full version: Luftlök?
MissB
Jag har kommit över lite luftlök och undrar när de ska sättas? Höst eller vår? Har hört lite olika.
Sussie F-Flower
Jag vet eg inte när de ska sättas, men jag kom över några luftlökar ifjol i september som inte kom i jorden förrän i oktober och dom tog sig och växte i våras...

Tyvärr så glömde jag bort att jag hade satt dom så när jag rensade rabatten i somras så rök blasten med små små lökar -cry-.gif .
Ingenting har kommit upp sedan. Lökarna finns dock kvar så jag får väl se hur det blir till våren om dom överlevt min taskiga behandling... crying.gif

Du kan med andra ord plantera nu.
Det går säkert lika bra på våren, fast nu är ju "lök-ungarna" färskast så det borde nog vara det bästa på hösten. (tror jag...)
MissB
Jag har ca 30st, så jag skulle egentligen kunna sätta hälften nu och hälften till våren och se vad som funkar bäst. rolleyes.gif
Sussie F-Flower
Ja, vilken bra idé! biggrin.gif
Se bara till att dom som du förvarar inte dunstar och krymper så mycket för då tappar du kraften i dom.
Jag kan inte det där med fuktprocent, men jag vet att även fast lökar ska förvaras torrt, så får det inte vara fööör torrt.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan finnas dom som säger (tex) att lökarna ska ligga på "lite fuktig men inte våt sand"...

(Om jag märker att mina lökar eller knölar är på väg att "dunsta" så brukar jag spraya på dom lite vatten... det kan räcka med 2-3-4 ggr under hela vintern)
Preussen
du kan sätta dem nu på hösten. se till att jorden är väl dränerad.
MissB
Där jag tänkte ha dem är det väldigt väldränerat. det är en högt upphöjd bädd, så det tror jag blir bra. Nu fegar jag lite, har inte tänkt på förvaringen. Sätta 20st och spara 10 kanske? flirting.gif Det verkar dock som folk säljer luftlökar stup i kvarten på Tradera, så det går nog att komma över fler om det skulle skita sig.
Preussen
om man låter blir att skörda topplökarna trillar de ner på marken och ligger där hela vintern. till våren gror de och växer så du kan i lugnan ro sätta dem nu.
JamtNilla
Jag brukar alltid jordslå de nya lökar jag vill ska bli nya plantor i rabatten på hösten efter skörden. Lättast är att ta en plastkruka med stora hål i botten, sätta ner lökarna och sen hela alltet ner i nåt hörn av rabatten... har dock lyckats missa detta ett år och hade kvar smålökarna i en platsbytta utan dräneringshål över vintern - de var helt döda i våras!
Så plantera direkt! smile.gif
imjoh
Mina lökar har grott oavsett när på året de har varit satta, de första fick jag för drygt tjugo år sedan på sommaren, glömde de i dörrfacket i bilen där de låg tills hösten året därpå, grodde hur bra som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon