Vi har fått tag i en som har brunnen kodynga med halm i istället för torv !är det någon nackdel mer än att det syns varge halmstrå ?
Sussie F-Flower
24-09-2010, 00:14
Nej, Kör! Halmstråna förtvinar ju snabbt! Innan halmstråna är nedbrutna så utvecklar de värme... Kör! Det blir luckert och fint!
Motti
28-09-2010, 23:02
Ja nu "är det kört"ett jädrans lass kodynga och det stank i halva byn var inte såå farligt mycket halm ändå !Ska man häva på skiten i blomlanden nu eller vänta till våren?grönsakslandet har redan fått en "duvning dynga"som ska köra ner med jordfräs.
Sussie F-Flower
29-09-2010, 00:25
Jag skulle nog låta det ligga till våren. Såtillvida inte dina grannar klagar på lukten... Då behåller den ju näringen bättre än om du lägger ut den nu. Luktar det koskit om gödseln så är den inte färdigbrunnen.
När bönderna sprider dynga på sina åkrar så får den bara ligga ett par tre veckor enligt lag. Sedan måste den harvas ner i jorden. Det är nog inte enbart pga lukten tror jag, utan även pga förekomsten av flugor och andra flyn. Vet inte om samma regler gäller för en "småodlare". Jag skulle gissa att det är upp till dina grannar, om du har några...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.