FlitigaLisa
Min phalaenopsis har fått ett "skott" med blad och rötter längst uppe på en blomstängel. Kul - men vad gör jag nu? Det ser ut som att det blir svårt att knipsa av det för att plantera i en ny kruka, eller ska jag helt enkelt klippa av stjälken där skottet sitter och sen plantera allt?
Rötterna på skottet pekar även rakt ut, så jag kan tänka mig att det blir svårt att få rötterna under jord.. confused.gif

Tips på vad jag ska göra - vore ju kul om det blev en helt ny orkide av skottet smile.gif
Irene_L
Så där fick jag på min orkidé också! Mina lät jag sitta kvar och dom blommade sen! Här kan du läsa min tråd:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...norlunda+orkidé

Där står det att det heter Keiki när det blir så där!
KRT
Det kallas Keiki och uppkommer enl litteraturen när orkidén står för varmt (men mina har stått himla varmt ibland och aldrig fått det...).
När den har 5-6 rötter och är 5-6 cm långa är det bara att knipsa av leikin och sätta i en egen kruka. Att alla rötter inte går ner i jorden är inget konstigt, Phalenopsisar växer ju ofta så i krukor - med rötterna åt alal möjliga håll. Rötter som växer ovan jord kallas luftrötter och är både fullt normala och viktiga för växten.

Om man låter keikin sitta kver på moderplantan tar den mer och mer energi från denna eftersom den lilla inte kan ta upp vätska och näring från marken.
FlitigaLisa
Ok, tack! Då kan jag nog knipsa av den nu smile.gif
Ammoura
Jag har låtit mina "bebisar" sitta kvar på mamman, en av dom har hunnit blomma flera gånger om och det gör fortfarande mamman också så dom verkar inte ta energi från henne. Plantan bor i en stor glasampel med stora stenar längst ner och kompost upptill. Oftast är ampeln halvfull i vatten så rötterna längst ner har alltid vatten och på så sätt så har den blommat så gott som konstant i 3 år i både väst och östfönster, vid fönstret eller någon meter in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon