Full version: Växt id
Gunilla T
Håller på att märka upp mina växter och hoppas någon kan hjälpa mig med denhär. Har en aning själv men är osäker...små växter är inte alldeles lätta att identifiera.

[attachment=55080:DSC005420001.JPG]
Alexander-VG-zon3
vad har den för typ av blommor ?
officinalis
Jag vet inte vad det är. Men det ser ut som om växten revar sig. Kan vara till hjälp vid identifiering.
Gunilla T
Planterade den i våras så den har inte blommat ännu. Den slår nya skott på långa revor.

Tror det är någon form av Androsace...Androsace sarmentosa?...eller Androsace carnea ssp. laggeri...eller möjligen någon Saxifraga.
Alexander-VG-zon3
jag funderade också på dom två som du tänkte på men ockås draba. fast jag vet inte om det finns någon draba som får sådana revor.

med blommor hade det ju varit lättare.

Androsace studiosorum är också likt.

länk
http://www.photographersdirect.com/buyers/...imageid=2459805
Gunilla T
En draba är det inte - har bara en sådan växt och den har jag koll på.

Ingen som vet vad detta är - den har ju ett speciellt växtsätt som borde göra den lättare att identifiera??
Sussie F-Flower
Är det inte Lewisior, Gunilla?
Fast dom har kanske inte revor..?
Gunilla T
Nej, tyvärr ingen Lewisia heller... smile.gif

Androsace eller Saxifraga tror jag ff men blir gärna överbevisad wink.gif
Alexander-VG-zon3
Androsace studiosorum är en som jag tycker är lik, fast helt säker är jag ju inte.
Gunilla T
Flaxss - du har kanske rätt. Jag har en etikett med Androsace sarmentosa men jag vet inte vilken växt den tillhör. Nu hittade jag denhär länken där det står att studiosorum felaktigt har benämnts som sarmentosa. Vet att jag aldrig köpt en studiosorum men sarmentosa kan ha varit felmärkt.

http://www.kevockgarden.co.uk/plantlist/an..._sarmentosa.htm
Alexander-VG-zon3
skud benämner dom som olika arter. så du måste ju ha någon av dom. det som är är ju vem den är mest likt.

men har du köpt en Androsace sarmentosa - Revviva (Rev det gör ju din). så är det nog en sådan du har. för googlade och den har ju röda vad dom nu heter sådana stänglar mellan plantorna så som din planta har.

så sätt etiketten till din planta så blir det nog rätt. bägge är ju väldigt lika men jag är ju inte helt säker och då är det bättre att köra utslutnings metoden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon