Husihelvete
24-09-2010, 13:52
Jag håller på och funderar kring det här med köksträdgård och söker lite olika infallsvinklar. Hur stor tycker ni att man ska ha, i kvadratmeter räknat? Hur stor har ni? Hur många bäddar ska man ha? Växelbruk på fyra eller åtta bäddar?
Berätta gärna vad ni anser och gärna också varför.
Mitt köksland är ca 10 x 8 m. Jag har 4 x 4 bäddar på 1,2 x 1,5-2 m, 4-årig växtföljd. Sen har jag en bädd på 0,6 x 4 m där jag odlar växelvis squash, sallat och kronärtskocka och jordgubbslandet på ca 2 x 5 m. Växelbruket ser ut ungefär så här: 1. balgväxter 2. kål 3. lök 4. sallat, spenat, rödbetor.
[attachment=55095:tr_dg_rd...2010_004.JPG]
Vi har en tomt på 900 kvm,
minus hus, garage, infart ,gångar, och några rabatter.
Så kanske hälften finns kvar till kökslandet.
Så vi har nog 400-500 kvm.
Jag roter 4 år.
1) pumpa
2) kålväxter
3)resten varierande
4)resten varierande
Vi odlar allt som går i princip ,för att förlänga sesongen så mycket det går och sedan förvara och frysa in.
Vi är 5 i familjen och vi är helt självförsörjande på grönsaker ett halv år.
Den andra halvan har vi behövet komplittera, men jag hoppas att vi kommer rätt långt på våren denna vintern med frysta och förvarade grönsaker.
Hur stor man SKA ha är väl alldeles en fråga om vad man planerar att göra och vad man eftersöker. Är planen att odla för att man tycker att det är skoj eller är planen att man ska vara mer eller mindre självförsörjande?
Tror inte att min lilla täppa är mer än ca 15 kvm men har insett att den är i minsta laget vid odlingstillfället. När den ska grävas om så är den dock i största laget.

Överväger att utöka området men det finns inte riktigt bra med plats åt något håll än förrän jag gjort mig av med mitt gamla västhus så jag får nog stå ut något eller några år till. Sedan får vi se, kanske trädgårdefebern har gått över då - är dock tveksam till det.
Frågan är ju vad du vill ha.
- Frukt el bärbuskar (tar mkt plats!)
- Fleråriga: rabarber, smultron, jordgubbar (man kan ju lätt ha 10 m2 jordgubbar)
- potatis, ska man ha lite till midsommar eller försörja en hel familj under säsongen?
- sallat, mangold, spenat, rädisor
- purjo, vitlök, lök
- broccoli, spetskål, grönkål,
- squash, gurka, kronärtsskockor
- morötter, rödbetor, jordärtsskockor,
- bönor
- kryddor
- sommarblommor till snitt
Ett lite mer seriöst grönsaksland börjar från 50 m2 och uppåt för en familj, anser jag. jag har rent av för mig att jag har sett nån uträkning om att det krävs ca 17 m2 per familjemedlem om man vill vara självförsörjande på grönsaker. Sen kanske man inte kan ha allt på samma ställe. Men 10 m2 eller nåt sånt som man ofta ser räcker ingenstans om man vill ha så att det räcker hela säsongen av många olika sorter.
flingan
03-10-2010, 16:57
jag började med ca 20 kvm men har utökat varje år med ca 10 nya och har nu ca 60 kvm håller nu på med den årliga utbyggnaden om ca 10 nya kvm . Jag odlar endast i pallkragar edyl 3 styck på varandra med fiberduk i botten, därför är utbyggnadstakten väldigt låg men å andra sidan blir det väldigt lite jobb när man väl har gjord bädden, jag täckodlar sen också . Men som sagt man ska ha precis så mycket som man tycker är roligt. Det får aldrig kännas som ett påhäng att gå ut...... då har man för mycket
Husihelvete
06-10-2010, 11:35
Jag har arrenderat ytterligare 500kvm för att utöka min tomt. Eftersom jag länge drömt om att kunna odla mina egna grönsaker istället för att behöva köpa allt har jag en idé att ha en köksträdgård. I de skisser jag pysslar med på kvällstid har jag ritat upphöjda odlingsbäddar, ca 1,5*4m. Jag har tänkt att ha åttaårig växtföljd så åtta bäddar är inritade. Jag har också ritat in två, lika stora som tidigare, bäddar för mer perenna planteringar. Jag tänker främst på exempelvis jordärtskocka, sparris, kronärtskocka och liknande. Två små bäddar 1,5*1,5 för örter och kryddor.
Vad tror ni om det? Kan det vara för mycket, för lite? Har jag glömt något?
Jag tycker att det låter rimligt.
Men det svåra med att vara självförsörjande tror jag är alla sjukdomar och angrepp från insekter och djur. Tex betade rådjuren av alla jordgubbsplantor för mig i år, då tappar man ju stinget och det är inte så jättekul när all sallad har hål. Jag har övervägt Grow Camp för att få ha en del i fred och vara säker på att det inte äts upp och sen ha grönsakslandet som komplement. Vad jag nog egentligen säger är att man kanske bör testa sig fram en del innan man ger sig på självhushållning i full skala, man kanske ska börja med lite mindre och se hur det funkar innan man ger sig på det hela fullt ut.
Husihelvete
07-10-2010, 15:26
[attachment=55366:Tr_dg_rdsskiss.JPG]
Jag inser att jag kanske måste skala ner mina tankar något. Jag vill inte vara självförsörjande eftersom jag faktiskt inte har någonstans att lagra grödorna efter skörd. Jag bifogar en skiss, skalan är att varje ruta är 0,25cm.
Husihelvete, en del går ju att lagra på plats. Tänker främst på rotgrönsaker som kan förvaras i en stuka under vintern och där det då "bara" är att gräva fram det man vill ha.
Hur man gör en stuka finns det en del trådar om här på Odla samt så klart på nätet.
Rigoletto
10-10-2010, 07:57
Jag håller med Peztis! Det är väl bara att ordna en plats/platser att vinterförvara på? Varför vill ni inte vara självförsörjande? Om ni har byggt ett helt hus ska det väl inte vara några problem att bygga en liten stuka!? :-)
flingan
10-10-2010, 08:30
till hus i helvete jag odlar på ungefär det sättet , problemet som jag har är att få tag på tillräckligt med material(löv mull kompost jord) då jag bor inne i samhället. men har du tillgång till det så ser jag inga problem med att komma igång snabbt o stort.
till hus i helvete jag odlar på ungefär det sättet , problemet som jag har är att få tag på tillräckligt med material(löv mull kompost jord) då jag bor inne i samhället. men har du tillgång till det så ser jag inga problem med att komma igång snabbt o stort.
Christa
10-10-2010, 12:25
Det är bra att ta till ordentligt med plats mellan bäddarna så att man kan använda odlingsväv om man vill. Annars trampar man på väven när man går mellan raderna. Det blir också mer lättskött om man har breda gångar. En del grönsaker har en tendens att växa utanför bäddarna. Squash t ex blir väldigt stora. Gurkplantor vill också skena iväg.
Dessutom är det bra att ha en bred kant med öppen jord runt alltihop så att man kan se om det kommer några sniglar krypande.
Finns det spansk skogsnigel så gäller det att kolla varje morgon och innan man går och lägger sig på kvällen annars har man dom i kökslandet. De små grå kan också förstöra en hel del.
När det gäller storleken på bäddarna kan det ju vara bra att anpassa dem efter standardstorleken på odlingsvävar eller odlingsväv som delats på längden.
Till morötter har jag alltid väv hela säsongen. Till övriga grönsaker vår och höst plus nätter för att inte rådjur och harar skall äta upp mina grönsaker.
Husihelvete
17-10-2010, 19:14
Ursäkta en kanske korkad fråra men vad är odlingsväv? Någor man täcker med?
CITAT (Christa @ 10-10-2010, 13:25)

Det är bra att ta till ordentligt med plats mellan bäddarna så att man kan använda odlingsväv om man vill. Annars trampar man på väven när man går mellan raderna. Det blir också mer lättskött om man har breda gångar. En del grönsaker har en tendens att växa utanför bäddarna. Squash t ex blir väldigt stora. Gurkplantor vill också skena iväg.
Dessutom är det bra att ha en bred kant med öppen jord runt alltihop så att man kan se om det kommer några sniglar krypande.
Finns det spansk skogsnigel så gäller det att kolla varje morgon och innan man går och lägger sig på kvällen annars har man dom i kökslandet. De små grå kan också förstöra en hel del.
När det gäller storleken på bäddarna kan det ju vara bra att anpassa dem efter standardstorleken på odlingsvävar eller odlingsväv som delats på längden.
Till morötter har jag alltid väv hela säsongen. Till övriga grönsaker vår och höst plus nätter för att inte rådjur och harar skall äta upp mina grönsaker.
Christa
17-10-2010, 19:26
Man använder odlingsväv av följande orsaker
Skydda mot frost
Få tidigare skörd eftersom det blir varmare under väven
Skydda mot insekter som morotsbladloppan som orsakar krussjuka och morotsflugan.
Skydda mot att rådjur och harar äter upp grönsakerna.
Hålla jorden fuktig t ex efter sådd
Odlingsväv har lite olika namn. Kallas ibland fiberduk
Husihelvete
17-10-2010, 19:52
OK, tack för förklaringen.
Jag har funderat en del kring köksträdgården. Jag kommer fortfarande att skaffa den, när det blir dags för det, men jag kommer att minska ner mina ambitioner. Som det känns nu kommer bäddarna fortfarande vara 1,5m breda men jag minskar ner längden något. Någonstans mellan 2,25m och 3,25m, Gångarna mellan bäddarna blir 75cm. Tankarna går kring tio bäddar i den storleken, åtta kommer att användas för åttaårigt växelbruk, två för mer permanenta växter. Två mindre bäddar, 1*1,5m för örter och annat. Låter det bra så långt? Något som låter fel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.