Full version: Revira?
tophondo
Är det någon här som har provat Revira mot rådjur? I så fall vad tyckte ni om det?
Monica M zon 4
Jag har testat! Har strött utt Revira runt tomten 2 år i sträck och tycker mig märka att jag fått färre rådjur i trädgården. De djur som trippat in på tomten har sett nervösa ut och rätt snabbt gett sig av.

Har dessutom strött ut blodmjöl på den läckraste rådjursmaten. Kan inte säga om det är Revirat eller blodmjölet som varit effektivast. Kanske är det kombinationen som gjort susen.

Grannarna testar cd-skivor, vita plastband och påsar, ull, människorhår men det har ingen effekt alls. Själv har jag testat många olika sprayer och medel men tycker att Revira och blodmjöl visat sig vara effektivast.
Ingrid på Västkusten
Stängsel och el - det enda som hjälper i längden. Tyvärr är de ena intelligenta rackare som 'lär' sig.......

Hälsar Ingrid
Monica M zon 4
Naturligtvis har du rätt Ingrid! Det enda sättet att hålla dom ute för gott är stängsel. Eller kanske en vallgrav fylld med krokodiler! tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Och på vintern hjälper det sämre men det enda de har tuggat på är murgrönan - det är ok nu slipper jag klippa den :-))

Hälsar Ingrid
Bambis vän
Förstår inte alla som klagar på rådjur... Bor själv med skogen och rådjuren inpå knutarna. Vi har en tyst överenskommelse med våra rådjur - Om vi ger dom mat på vintern när de har svårt att hitta föda, så håller de sig ifrån vår trädgård under den varma årstiden. Nåväl, så enkelt är det kanske inte. Dock har vi höns som går lösa i trädgården, och som alla väl vet släpper de ganska många och illaluktande kluttar efter sig. Rådjuren verkar sky detta som pesten. Går omvägar runt trädgården. Kan alltså vara ett tips. Gödsla med hönsgödsel där du inte vill ha besök eller skaffa höns!

Hälsningar från rådjurens bästa vän!
Tittiluringen
gillar dig Bambis vän!!!

tycker oxå det gnälls för mkt på djur... det är väl faktiskt att inbjuda dom när man planterar läckra tulpaner i trädgården.

Fast det har jag gjort iår... hihi... få se om jag är lika förtjust i Bambi när hon varit och ätit upp dom tongue.gif

fast det tror jag.

T-luringen wub.gif
jerpan
CITAT (Bambis vän @ 21-02-2004, 17:33)
Förstår inte alla som klagar på rådjur... Bor själv med skogen och rådjuren inpå knutarna. Vi har en tyst överenskommelse med våra rådjur - Om vi ger dom mat på vintern när de har svårt att hitta föda, så håller de sig ifrån vår trädgård under den varma årstiden. Nåväl, så enkelt är det kanske inte. Dock har vi höns som går lösa i trädgården, och som alla väl vet släpper de ganska många och illaluktande kluttar efter sig. Rådjuren verkar sky detta som pesten. Går omvägar runt trädgården. Kan alltså vara ett tips. Gödsla med hönsgödsel där du inte vill ha besök eller skaffa höns!

Hälsningar från rådjurens bästa vän!

Då bor du säkert mer avsides där rådjuren har en hel skog att hitta föda i. I Stockholm t.ex så har de inte dessa områden utan rör sig runt bland villatomterna. Dessutom är de inte rädda, våra håller ca 4 meters avstånd från en. Allt som de kommer åt vräker de i sig. Jag har själv bott på landet och där såg man endast rådjuren på långt håll pga att de är så skygga. Jag skulle inte heller ha nåt emot dem om det bara var nån växt ibland som råkade illa ut, men dessa rensar trädgården totalt. Inklusive växter som finns med på listan över rådjurssäkra såsom krokus, gullregn & narsisser.

Slutsatsen är att alla har vi nog problem i olika grad av dessa vackra och samtidigt vidriga djur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon