fuchsian
Hej,

Jag skulle vilja fråga om vad som är fel på vår tujahäck? Den planterades 1 år sedan och den växer inte bra.
Den växer på bredden och har fullt med bruna skott. Jag såg i våras att det kom gröna, små kottar i klasar.
Vi har en annan sorts tuja som växer bra, men denna är inte av samma sort som de övriga.
Vi har vattnat, gödslat normalt, men den vill inte ta sig och blir endast ännu fulare. De som växer bra, heter smaragd och den nya skulle heta det också, men vi misstänker att det är drabant.
Vad ska vi göra med den nya, konstiga tujan? Någon som haft något liknande?
Tacksam för svar. .... fuchian ....
Gunilla T
Den torkar, tuja måste ha mycket vatten. Kan också vara tjältorka, dvs solen brände på för mycket på vårvintern och om växterna inte var skyddade mot vårsolen började de försöka ta upp vatten men om marken var frusen så torkar de.

Städsegröna växter bör, iaf de första åren skyddas mot tidig vårsol.
fuchsian
Gunilla,

Denna bit av tujan ligger vid kanten av en sluttning, innanför muren, och när etagena byggdes upp, användes det rätt mycket sand av olika grovlekar, men det lämnades ett ordentligt lager matgjord och på den etagen har vi endast gräsmatta.
På grund av trassel fr. grannen, ville vi sätta upp en insynskydd en bit på den långa längan, så att det skulle skydda insyn, men vi köpte dessa tuijor, rätt stora, från stan.
Dom andra är stora, men vi hadde en längre bit ovanför denna etage dit vi har planterat av den samma sorten som våra övriga häckar och den ligger också vid en murkant och har sedan en grusgång till rabatten.
Dessa är inne på sin 3:e sommar och har vuxit som bara den. Dessa är ju mer sirligare och mjukare än de som finns nedanför, så jag misstänker att det inte är Smaragt som de andra. Vi har reklamerat dom, men har låtit dem vara över sommaren.
Dom ser inte bra ut.
Båda nya häckpartier ligger mot öst, sol fr. morgon till en bit till em.
Detta med gröna, lillfingerstora gröna kottar gjorde mig misstänksam, nu är de bruna. ....fuchian....
Gunilla T
Om den har kottar är det brabant men vilken sort det än är så beror det bruna på att plantorna fått för lite vatten. Det går inte att "smådutta" med bevattningen av tujor, i synnerhet de första åren.
Tujor kan också vara känsliga för skugga av andra växter och bli bruna där ljuset inte räcker till.
fuchsian
Tack Gunilla,

Precis detta har jag sagt till maken. Han brukar alltid vattna ordentligt, men att dessa var så stora redan när vi köpte dom, så då räcker nog inte matjorden till dom.

Våra smaragd- häcken i samma vädersteck och lika mycket sol, är väldigt fin och växt mycket och dessa plantor och de tidigare har vi alltid köpt nere i skåne och lyckats bra med dom.
Nu blir det att sätta en plank eller annat på den biten för att slippa bli utbuad i sin egen trädgård. Det är ett äldre par som alltid har något att anmärka, om inget annat så ge fula tillmälen och de lurpassar på oss från sitt vardagsrum för att hinna ut när någon av oss råkar visa sig. Vi låter dom vara, men det känns obehagligt att inte hinna i växthuset utan att de ställer till där nere, antingen hög musik el. annat, skäller ut våra gäster m.m. De är alkolicerade, sedan länge tillbaka, kan se frun liggande i busken och sova ruset av sig.
Det finns väl inget annat de har och göra.

Tack för hjälpen, Gunilla, nu ska vi hitta på något nytt på den kanten, för de "fulingarna" ska veck. (den fula tuijan). .... fuchian .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon