Full version: Förvara fröer
Nila
Har frön från akleja och vallmo bl.a. Hur förvarar jag den bäst under vintern?
kerstin z5-6
I kaffefilter är bra , kuvert går med , inte plast-märk väl och förvara svalt o mörkt.
Aklejorna sår du och ställer ut i feb mars -de behöver ofta kyla för att gro bra
perryd
Jag viker egna påsar som Linné. Man får mycket plats att skriva på om man som jag väljer vanligt skrivarpapper. Förvarar dem sedan i friggeboden under vinter.

http://www.observatoriet.kva.se/bilder/sp22.PDF
Nila
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-09-2010, 17:29) *
I kaffefilter är bra , kuvert går med , inte plast-märk väl och förvara svalt o mörkt.
Aklejorna sår du och ställer ut i feb mars -de behöver ofta kyla för att gro bra

Tack för tips! Funkar det att förvara dem i kylen? Mörkt är det ju, men är det lagom temperatur?
Peztis
Problemet med kylen är at där oftast är fuktigt och det är inte bra.

Om du förvara i kylen, stoppa dem i en burk och lägg i något som suger åt sig fukt. Jag brukar spara på de där små påsarna som följer med när man köper t ex skor. Undrar om inte riskorn borde fungera också? Man brukar ju ha några riskorn i saltkaret för att inte saltet ska klumpa ihop sig.
Ywonne
På Trädgårdsfredag (tror jag att det var) sa de att man till och med kan förvara dem i kuvert, i frysen.
Jag ska testa det med en del fröer...
Jag viker egna kuvert både av vanligt skrivarpapper och av bakplåtspapper.

//Ywonne
kerstin z5-6
frysen har jag aldrig fröna i
Peztis
Frågan är väl om våra vanliga frysar är tillräckligt kalla för att det ska spela någon roll...

Annars säger man ju att mörkt, torrt och svalt är det som gäller för oss vanliga fröentusiaster.

Själv har jag mina i en låda i rumstemperatur där jag har stoppat i några sådana där fuktsugarpåsar i.
Bassam
Hej

Du kan man förvara frö Så :

1 Torka dem med sol eller hårtork eller fläkt.
2 lämna dem fri 2 dagar .
3 lägga fjärde del sand eller spån eller ask eller papper för att de ska suga fukt .

4 täcka sug material .

5 lägga på slutet frö och stäng burkar.

6 skriva noga namn sort och datum på burka .

7 om du har mörk kalt plats passera burkar där men om du har lite mängd passera dem till frysfack eller kylskåp .

Obs
ärter de klara sig bra på tygpåsar eller papper påsar med luft och svalt.

H.Bassam
RitRat
Jag har läst till mig följande fakta (här på odla faktiskt):

Viken temperatur man har torra fröer i, har ingen betydelse. Rumstemperatur eller kallt går lika bra. Det är sådda fröer i fuktig jord som ibland stimuleras av kyla. Man kan alltså så både ettåringar och perenner i krukor, vattna, låta dem fuktas och gro ett par-tre dagar i rumstemperatur, så de kommer igång men inte börjar växa.
Sedan ställer man dem utomhus och väntar på våren - gärna på jorden i en rabatt eller på marken vid väggen. En hylla på balkongen gick bra för mig i vintras. De gror när värmen blir tillräcklig.

Sök med 'stratifiering' här på forumet så får du mycket läsvärt.
kerstin z5-6
ja exakt så.. men har man den i påse händer inget.. däremot tror jag inte vissa fröer klarar -20-det är i stort sett aldrig någonstans - 20 o barfrost nån längre tid, torkar man frö med hårtork lär de inte gro heller, viss fukt måste finnas i frövitan, annars gror det inte, sval rumstemp och torrt o mörkt är bra
kina3
Är det inte enklast att så akleja och vallmo nu? I krukor om man så vill. Ute alltså
kerstin z5-6
ja om du är väldigt bra på att skilja , vallmo frösådder från ogräs mm.>Jag kan inte
Wilmer
Observera att om möss kan komma in i friggeboden och du inte förvarar fröerna mussäkert så blir de perfekt vinterföda. Hade samlat fröer en dag, sov över i en sommarstuga, de var borta igen redan nästa morgon trots att jag sov bredvid.. Hittade en tom påse med skal. Glömmer jag på lotten försvinner de över vintern från boden. Trist om man tycker de är värdefulla.
RitRat
CITAT (kina3 @ 07-10-2010, 23:00) *
Är det inte enklast att så akleja och vallmo nu? I krukor om man så vill. Ute alltså

Ja, det är det! Man kan så dem i krukor inne för att de ska vakna upp ordentligt i värme. Sedan efter ett par-tre dagar ut i kylan! Kan kännas grymt, men det är helt rätt. Krukorna kan stå hela vintern direkt på marken vid nån vägg, eller på balkongen/altanen... Spelar inte så stor roll. Jag burkar täcka med fiberduk för att inte "vilda" frön ska hamna i sådden och ställa till det.
fuchsian
Om jag nu fattade rätt, så sås aklejor nu och sedan blev det lite flummigt för mig. Om man drar upp dom på fönsterbänken och när de kommer upp så sedan ut med dem och täcka över? Ska de vara där hela vintern?
Jag har skyddade platser och kallväxthuset som alternativ.
När täcker man av dem på våren? Ska de in igen eller planteras direkt på sin tilltänkta växtplats? confused.gif

Ja, herre jesses1 Det blev många frågor på en gång, men jag älskar dom och hade köpt färdig planta som nu är ett ex. och sedan skrev någon snäll odlater om fröerna, vilket jag inte hade ens hört om.
Snälla, kan någon hjälpa mig? help.gif .. fuchian....
RitRat
CITAT (fuchian @ 10-10-2010, 09:57) *
Om jag nu fattade rätt, så sås aklejor nu och sedan blev det lite flummigt för mig. Om man drar upp dom på fönsterbänken och när de kommer upp så sedan ut med dem och täcka över?

Nej, de ska INTE komma upp, bara bli blöta och vakna upp lite. På ett par dagar hinner de inte alls börja växa, bara aktiveras.

Ska de vara där hela vintern?

Ja, det ska de. De börjar växa självmant när våren kommer och de tycker att det är lagom temperatur.

När täcker man av dem på våren? Ska de in igen eller planteras direkt på sin tilltänkta växtplats?

Man behöver inte ens täcka över dem. Det gör man bara för att förhindra vilda frön att komma i krukorna.
Perennplantorna kan man med fördel skola om på sommaren i nya krukor en och en, de kan vara lagom stora påföljande höst att planteras på sina ordinarie växtplatser. De behöver aldrig komma inomhus igen.

fuchsian
TACKAR!!!!

Nu vet jag hur du tänkte och det passar mig ypperligt att göra så. Väntar på min frösändning???? smiley_small_hug.gif nu känns det bra, läste i mina böcker och det var sååååå omständigt.
.. fuchian....
RitRat
Här, i den här tråden fick jag lära mig om kallstratifireing som det heter när man kylbehandlar sådda frön.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...llstratifiering
Läs igenom! kompiskram.gif
fuchsian
CITAT (RitRat @ 10-10-2010, 10:16) *
Här, i den här tråden fick jag lära mig om kallstratifireing som det heter när man kylbehandlar sådda frön.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...llstratifiering
Läs igenom! kompiskram.gif

tack för ditt inlägg, ska läsa den och spara till annat år. Jag visste inte om tråden, så tack, snälla för hjälpen. tummenupp.gif ....fuchian....
kerstin z5-6
För det mesta går det bra att fråga här-det är det snabbaste sättet om man undrar över ett visst fröslag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon