Sidor: 1, 2, 3
Fny
Snart är det JUL!
Eller nja, inte riktigt än va... men kanske dags att börja tänka framåt? Sedan det lyckade pysselbytet i våras har jag gått och klurat på om det inte vore roligt med en alternativ Secret Santa: CRAFTY Secret Santa! Fungerar som vanliga julklappsbytet men det är enbart egentillverkade klappar... Vare sig det är en stickad mössa, ett armband, en tavla eller annat så är jag säker på att det skulle vara uppskattat! Vad tror ni???
Lillpluttan
Jag tycker det låter som en jättespännande och rolig idé!

ohmy.gif)
Lillpluttan
Eva-Helene
Absolut! Jag hänger på!!! yahoo.gif
titti49zon6
Kul, jag hakar på santa.gif
Fny
Vad kul att några är intresserade! Vi kan väl vänta en månad innan vi stänger för fler deltagare, så att vi ändå får tillräckligt med tid för att faktiskt tillverka presenterna, men samtidigt ger alla intresserade tid att haka på!
titti49zon6
Låter bra Fny, sedan hoppas jag att dom som är med inte gör som många gjord sist. Vill vara med men inte skriver och ger ledtrådar eller svarar om dom gissat rätt.
ninnisky
Jag vill också gärna vara med, men tänkte vara utomlands större delen av december....hur gör vi då????
Fny
ja du... borde väl kunna lösas på nåt sätt? När kommer du hem igen?
ninnisky
CITAT (Fny @ 27-09-2010, 17:21) *
ja du... borde väl kunna lösas på nåt sätt? När kommer du hem igen?

Sticker i slutet av november och är tillbaka 21 december - härligt !
Fny
attans... men du det löser vi! Om du kan få klart din julklapp innan du åker så kan du ju skicka den i förtid... och på samma vis kan jag nog skramla fram en secret santa (självklart i all hemlighet) som kan göra klart ditt paket såpass tidigt att du hinner få den innan du åker. Vad tror du om det?

OBS - om någon känner sig manad att skicka sitt paket en aning tidigare så att ninnisky också kan vara med så skicka mig ett PM! tongue.gif

MEN notera att du fortfarande inte får ÖPPNA ditt paket förrän på julafton! tongue.gif
Katie
CITAT (titti49zon6 @ 27-09-2010, 09:50) *
Låter bra Fny, sedan hoppas jag att dom som är med inte gör som många gjord sist. Vill vara med men inte skriver och ger ledtrådar eller svarar om dom gissat rätt.

Vill jättegärna vara med. tongue.gif

Vad är det för ledtrådar och gissningar?
Är det några särskilda regler som gäller?
Eva-Helene
Puttar upp! giggle.gif rolleyes.gif tongue.gif
Katie
CITAT (Katie @ 28-09-2010, 13:09) *
Vill jättegärna vara med. tongue.gif

Vad är det för ledtrådar och gissningar?
Är det några särskilda regler som gäller?

Puttar i hopp om svar. shy.gif
Eva-Helene
Katie, ledtrådar - det ger man så kluriga som man bara kan komma på! biggrin.gif Till att börja med iaf, sedan får man ge lite mindre kluriga eftersom tills mottagaren gissat rätt - hur kul som helst!!! Man måste ju försöka klura ut vem ens "secret santa" är också - det gäller att tänka till...och så underlättar det om man för anteckningar! giggle.gif

Regler...skapa, skicka och GISSA!

Jag hoppas verkligen att vi blir några fler! The more the merrier, som dom säger "over there" flirting.gif
Myosotis
g.gif Men om det inte blir någon "vanlig" Hemlig Tomte kommer jag att sakna alla som inte vill vara med här. Alla kan/vill inte pyssla.
Fny
det är inget som hindrar att man är med i båda bytena... wink.gif
Myosotis
blir det två så ska jag nog vara med i båda.
Eva-Helene
Men! Nog måste det väl bli en vanlig Secret Santa också! För visst kan man vara med i bägge tongue.gif

Nu för tiden blir det ingen "riktig" jul om jag inte har några Secret Santa / julklappsbyten / adventskalendrar att vara med i blush.gif
Anma
Klart det ska bli vanlig Secret santa, och visst kan man vara med i båda!
Monaxe
Pyssel är dessvärre inget för mej, har inte ro till sådant längre tyvärr. no.gif Så jag hoppas att det blir secret santa också...
Margith
När jag tittar i diverse "pyssel-trådar" här på Odla, brukar jag tänka: det där är ju inte "pyssel", det är konsthantverk!

Jag känner alltså att jag inte riktigt når upp till er nivå på "pysslandet" no.gif

Men kravet var väl bara att klappen ska vara egentillverkad?

Jag vill så gärna vara med shy.gif
Katie
CITAT (Eva-Helene @ 02-10-2010, 20:52) *
Katie, ledtrådar - det ger man så kluriga som man bara kan komma på! biggrin.gif Till att börja med iaf, sedan får man ge lite mindre kluriga eftersom tills mottagaren gissat rätt - hur kul som helst!!! Man måste ju försöka klura ut vem ens "secret santa" är också - det gäller att tänka till...och så underlättar det om man för anteckningar! giggle.gif

Regler...skapa, skicka och GISSA!

Jag hoppas verkligen att vi blir några fler! The more the merrier, som dom säger "over there" flirting.gif

Är inte säker på att jag fattar ändå. Är hur trött som helst efter två kalla dagar på ett blåsigt gärde.

Väljer man själv vem man ska vara 'secret santa' år?
Lämnar man ledtrådarna om julklappen i denna tråden?

Är så seg i kolan just nu att jag nog behöver lite utförligare svar. Detta är helt nytt för mig.
Fny
Katie förlåt att jag har missat att ge ett klart och tydligt svar!

Jo secret santa går ut på att alla deltagare mejlar till den ansvarige (i det här fallet jag!) och säger att man vill vara med, och ger sin adress. När man sen sätter stopp för nya deltagare så tar den ansvarige och slumpar ut vem som ska skicka en julklapp till vem, och vidarebefodrar adressen till rätt person. Man vet alltså inte själv vem som är ens 'secret santa', men man vet vem man själv skickar till. biggrin.gif

Sedan gäller det att försöka lista ut vem som är ens secret santa! Detta gör man genom att klura på alla ledtrådar som folk lagt in i diskussionen under veckorna innan.

Enda skillnaden här i Craft secret santa blir sen att alla klappar måste vara egentillverkade. Och Margith, underskatta inte dig själv! Precis som i vanliga secret santa-bytet så handlar det inte om att ge något dyrt eller speciellt, utan om att sprida lite glädje och ha kul tillsammans! biggrin.gif Med andra ord så behöver det inte vara några konstverk, det finns ingen ribba som måste hoppas över för att kunna vara med. Så ja, enda kravet är att det är egentillverkat! yes.gif Hoppas att du vill vara med!

titti49zon6
Ja, vad kul om det blir några fler bravo.gif
Vill bara upplysa er alla som ska vara med att jag är storlek (större)36, 155 cm lång,väger ca 50 kg, mörkhårig med islag av grått och gillat färgerna grönt, brunt , orange, rost, lila och svart.
Detta för att ni ska ha chansen att sy, sticka, väva eller vad det nu blir i rätt storlek och färg crazy.gif a0a.gif
Fny
tummenupp.gif
Fny
Vad tror ni förresten om den här tidsplanen? Som sagt så kan vi ju behöva lite tid på oss för själva pysslandet, varvid sista anmälningsdag är redan 20 oktober. Låter det bra?

Tidsplan:
Sista anmälningsdag: 20 oktober
Fny ger besked om vem du ska skicka till: 21 oktober
Julklappen skickas tidigast: 1 december
Julklappen skickas senast: 15 december
Julklappen öppnas: 24 december!
Gissningarna börjar: 25 december

(något justerade datum för ninnisky som reser bort, men det fixar vi! biggrin.gif)
titti49zon6
Det blir bra, då hinner jag åka till Stockholm på Syfestivalen i början av november och få ännu mer inspiration whist.gif
Katie
tummenupp.gif
Nu måste man alltså börja gnugga geniknölen i hopp om att komma på en bra julklapp. g.gif
Margith
Nu har jag tagit ett djupt andetag

och anmält mig wacko.gif

PS. Tidsplanen låter bra Fny kompiskram.gif .
Fny
bravo.gif
ninnisky
CITAT (Fny @ 03-10-2010, 13:34) *
Vad tror ni förresten om den här tidsplanen? Som sagt så kan vi ju behöva lite tid på oss för själva pysslandet, varvid sista anmälningsdag är redan 20 oktober. Låter det bra?

Tidsplan:
Sista anmälningsdag: 20 oktober
Fny ger besked om vem du ska skicka till: 21 oktober
Julklappen skickas tidigast: 1 december
Julklappen skickas senast: 15 december
Julklappen öppnas: 24 december!
Gissningarna börjar: 25 december

(något justerade datum för ninnisky som reser bort, men det fixar vi! biggrin.gif)

Jättebra tidsplan. Jag kan annars be en av sönerna att posta - inga problem.
Fny
Puffar upp i hopp om fler deltagare! tongue.gif

Kom förresten ihåg att ni inte är officiellt anmälda förrän ni skickat mig er adress! whistling.gif
Myosotis
Påminn gärna innan sista anmälningsdag, jag håller på att övertala mig själv att delta.
titti49zon6
Kom igen alla kreativa Odlaiter bravo.gif Anmäl er till Crafty Secret Santa
Fny
joooo det är klart att du ska vara med! biggrin.gif
Eva-Helene
CITAT (Myosotis @ 08-10-2010, 18:23) *
Påminn gärna innan sista anmälningsdag, jag håller på att övertala mig själv att delta.

Då stämmer jag in i dina övertalningsförsök: jomen klart du ska vara med! Så roligt det kommer att bli - först göra något, personligt eller inte, till mottagaren och sedan få en sak som din hemliga tomte gjort bara åt dig! Åh tänk så spännande!
Myosotis
CITAT (Eva-Helene @ 10-10-2010, 03:36) *
Då stämmer jag in i dina övertalningsförsök: jomen klart du ska vara med! Så roligt det kommer att bli - först göra något, personligt eller inte, till mottagaren och sedan få en sak som din hemliga tomte gjort bara åt dig! Åh tänk så spännande!

Ja jag vet - är bara rädd att jag inte kommer att ha orken att tillverka någonting crying.gif Men jag har en liten idé, får se om jag kan utveckla den.
Skruttis
Sitter också i valet och kvalet.
Vore kul att vara med men att ha en deadline när det gäller skapandet känns lite ruskigt. Vill ju inte ge bort något halvfärdigt eller något jag inte är nöjd med. Funderar några dagar till.

Väldigt rolig idé, hur som helst. tummenupp.gif
Katie
När man blir tilldelat sin mottagare, kommer man då att veta vem det är? Odlanicket alltså?
Vet man det kanske man kan få en liten idé om vad man kan pyssla ihop. flirting.gif
titti49zon6
CITAT (titti49zon6 @ 03-10-2010, 15:04) *
Ja, vad kul om det blir några fler bravo.gif
Vill bara upplysa er alla som ska vara med att jag är storlek (större)36, 155 cm lång,väger ca 50 kg, mörkhårig med islag av grått och gillat färgerna grönt, brunt , orange, rost, lila och svart.
Detta för att ni ska ha chansen att sy, sticka, väva eller vad det nu blir i rätt storlek och färg crazy.gif a0a.gif

Ja, man får veta nicket,iallafall har man fått veta det i "vanliga secret santa". Det är därför jag efterlyser uppgifter som ovanstående citat för att veta vad jag ska hitta på åt min Secret Santa mottagare thanks.gif
Margith
Eftersom det kan vara så att du blir tilldelad någon som du inte känner och inte vet ett dugg om, tycker jag att vi inte ska ta alltför hårt på det här med att klappen ska vara personlig.
Visst kan vi läsa varandras presentationer, men hur mycket står det där? Många gånger finns ju inte ens ålder...

Ni som tvekar: knåpa ihop nåt som ni gillar att knåpa ihop och sen är det bara att hoppas att det "passar".

Men för att göra Titti49zon6 till lags:
jag är storlek (mindre) 34, 175 cm lång, väger knappt 50 kg (ja, jag vet att jag är för lång till min vikt rolleyes.gif ) och tycker att vitt, grått och svart är väldigt vackra färger smile.gif

titti49zon6
Bra Margith, nu vet jag hur du ser ut giggle.gif Du glömde tala om att du är blondin crazy.gif
Margith
CITAT (titti49zon6 @ 11-10-2010, 14:27) *
Bra Margith, nu vet jag hur du ser ut giggle.gif Du glömde tala om att du är blondin crazy.gif

Nej Titti, jag glömde inte. Jag utelämnade den uppgiften medvetet.
Det var väldigt länge sedan jag var till hårfrisörskan flirting.gif
Eva-Helene
Åkej då, titti... *drar ett djuupt andetag*: 158 kort, fötterna drar stl 39, vikt? Nänänä nono.gif Men, jag väger mindre än Magnus Samuelsson - nåt kilo mindre sleep.gif så unisex XL, dam XXL (fattar inte varför det ska vara sån skillnad!). Grått hår.

Blått, rött, mörklila gillar jag skarpt! Fast det finns ingen färg jag direkt ogillar - jo förresten: babyrosa, ljusljusblått, gammelrosa är *isch*. På mig, alltså.
titti49zon6
Jag är inte nyfiken flirting.gif utan vad jag menar är att det är ju roligare att göra en julklapp i färg som mottagaren gillar.
Tänk om jag t.ex skulle vara Eva-Helenes sekret santa och göra något babyrosa sick.gif fear.gif nono.gif inte kul!!!!
Det är därför jag vill veta lite mer innan jag skall börja tillverka något, men det finns ju tid för alla som ska vara med att komma med uppgifter så vi andra vet vad ni gillar
Katie
1,65 och alldeles för rund (saknar min tränade lekamen -cry-.gif ) drar nu stl 42/44.
Vikten vet jag inte för jag är helt övertygad om att både vågen hemma OCH vågarna på sjukhusen är i maskopi med varandra. angry.gif De ljuger sig blåa! yes.gif
Fötterna, tja de sitter fast nertill på mina stockar. Kollade under skorna och ett par säger 39 medans ett annat par säger 40. confused.gif Att de inte kan komma överens? g.gif

Älskar vitt och rosa. wub.gif Pastell, inte chock! naughty.gif

Hobbies??? Ja, det får ni luska på. flirting.gif
Fny
sweatingbullets.gif Får väl ta och hänga med på informationen, ifall det skulle bli aktuellt... 1,64 cm lång, storlek 38 i både sko och kropp. wink.gif Tycker om alla färger! Förutom möjligtvis brunt... tongue.gif

Och så hoppas jag att ingen blir pressad av all denna info som läggs upp nu, minns att det INTE betyder att ni behöver sätta ihop avancerade kreationer som matchar det! För det första så behöver julklapparna över huvud taget inte vara KLÄDER, och för det andra så behöver det självklart inte vara något så stort som t.ex en tröja eller dylikt, trots att vissa nu delar med sig av storleksinformation... Ingen press!

Sen, på tal om detta med huruvida man gör personliga presenter... Jag är av åsikten att egentillverkade presenter ALLTID är personliga, oavsett om de är gjorda efter en viss storlek, eller utifrån vad man vet om mottagaren... Just för att när man tillverkar någonting själv lägger man ner en bit av sin tid och kreativitet i det, och det är vad som gör det personligt för mig... happy.gif santa.gif
Fny
Notera att sista dagen att anmäla sig som deltagare är den tjugonde!!!! shy.gif
ninnisky
En liten kort beskrivning även av mig. Jag är ståtliga 171 cm lång, BMI strax under 25, skor brukar för det mesta bli 39, någon gång men sällsn 40.

Äger inte ett enda svart plagg - gillar det bara inte. Skor och väskor får dock vara svarta. Favoritfärg är rött och lila. Hör till färggruppen kall vårvinter. Men brukar inte vara så noga. <köper det jag gillar och som passar mig.

Håret är klippt och slingat i pagefrisyr.

Min julklapp till någon av er blir inte kläder, så mycket kan jag redan säga! whist.gif
Fny
Och med det lilla uttalandet var vi tydligen igång även med ledtrådarna! biggrin.gif bravo.gif ninja.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon