Full version: Identifiering
Oknytt
Sitter just nu och tittar på sommarens bilder och vad skådar mitt öga!? Dessa bilder hade jag helt glömt bort att jag hade.

Vi kapade en hagtornshäck som vetter mot gatan (för att den bl a ska kunna växa bättre) och plötsligt dök där upp blommor som jag aldrig sett. Vad kan det vara tro? Går de rentav att gräva upp och placera på en annan, mer synlig plats? unsure.gif

[attachment=55099:bilder_010_2.jpg]
[attachment=55100:bilder_011_2.jpg]
kerstin z5-6
Den första är en akleja går fint att flytta, den andra blå ser jag lite skeptiskt på -sitter alla klockorna på samma sida stjälken är det knölklocka ett veritabelt ogräs, en campanula är det hursom och perenn
Oknytt
Tack för snabbt svar Kerstin!

Jo, klockorna (om jag minns rätt, blommorna finns inte längre kvar) satt på samma sida om stjälken. Ogräs hit eller dit, jag tycker att de var himla söta och jag hoppas att de kommer igen nästa sommar.

Jag ser tyvärr inte ett spår av de andra blommorna (de rosa) nu och jag hoppas att de kommer upp nästa år, dvs att inte häcken hinner växa så mycket så att de hinner "försvinna". Vilket tok jag var som inte passade på att gräva upp dem när de fortfarande var fina. *ångar mig* -cry-.gif
zaaritha
Inte nunneört?
kerstin z5-6
Tror bägge hinner ,Aklejan är snäll i en rabatt medan knölklocka tar över och kväver allt.Finns jättesöta andra campanula som inte har det beteendet.Har frö till flera andra sorter , om du behöver
Järfälla
Knölklockan får vara hur söt som helst - ta bort den!!! Innan det är för sent. Du kommer att ångra dig annars. Köp istället en annan Campanula om du vill ha liknande klockor. Rotsystemet är gigantiskt, den fröar flera tusen frön, som alla andra får problem med, och blommar gör den inte förrän andra året.
Jultorpet
Jag tycker inte det ser ut som knölklocka. Syns ju tydligt på bilden att klockorna inte sitter på en sida på stjälken om nu det är det säkraste sättet att identifiera knölklocka!
kerstin z5-6
op säjer att de gör det , o svårt att se.. jag skulle inte ta in den .. utan så eller köpa de campanula jag ville ha
Peztis
Klockan säger jag inget om mer än att det är en otroligt söt och vacker växt när den blommar, skräpig när den inte gör det... Och oftast sprider sig totalt ohämmat!
Om den växer i häcken intill gräsmattan så gör det ku inget så gräsklipparen sköter spridningen. Eller snarare att den inte sprider sig...

Men aklejan måste du ju flytta så den får en chans! En riktig favoritväxt! Nähä, varför har jag en som avatar, tro? biggrin.gif

Aklejan är tacksam och klipper du ned den efter blomning så kommer den ofta igen med en andra bloming senare under sommaren. Låter du den gå i frö så sprider den sig villigt och blommar året efter att den har frösått sig.
zaaritha
Men; ni som säger att det är akleja!Vilken sort i så fall?
Förlåt att jag envisas!
kerstin z5-6
Akleja sp.en av de allra vanligaste se bladen.Ingen särskild sort alls, syns att den har haft ljusbrist ett tag
Peztis
Aklejor är svåra att namnge för de är rätt "promiskuösa" och förökar sig villigt med andra aklejor och så blir det nya varianter. Vilket är himla skoj!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon