Full version: Skörda nässelfrön
tyffe
Hur ska de se ut när de är mogna att plockas? Ska de torkas?
Peztis
Som alla frön så bör de väl vara mogna när de plockas, dvs att de rasar av när du rukar om dem.

Är de inte mogna kan du klippa av ock låta dem torka och sedan skaka av dem.
Det första alternativet är dock bättre och säkerställer högre procent som kommer att gro.

Lite nyfiken, vad ska du med nässelfrön till? Nässlor är ju något som man helst vill bli av med och är svårt att bli av med om det hittat in i ens trädgård.
tyffe
Jag har hört att de ska vara nyttiga och gå att äta t.ex på filen, skulle vilja prova och se hur de smakar. Har fått veta att de inte är mogna när de är gröna, utan att de ska bli bruna.. Men här verkar de inte bli bruna, så jag är rädd att missa dem helt och hållet
Red Top
Du har nog hört fel. Nässlor plockar man helst på våren när de är unga, späda och fräscht gröna.

Sedan kan man antingen torka dem och spara dem i en tät glasburk på mörk, sval plats. De blir brunaktiga när de torkar.

Annars kan man snabbförvälla dem och frysa in. smile.gif
Red Top
Sorry! Jag missförstod nog. Du menade förstås fröerna och inte själva nässlorna. biggrin.gif

I så fall är det rätt. De bör vara mogna, gulbruna, men som Peztis skrev, kan du ta dem tidigare och låta dem torka inomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon