Polly66
Våran 6 åriga tik, Vita, fick sex valpar i april, fem är sålda, en behöll vi.

Det är border collie hundar, valpen som vi behöll är en tik och hon heter Lizzy och är i dag drygt fem mån.
Hon är en väldigt duktig och lättlärd valp, lärde sig tidigt både lydnad och trick. Men...

Hon slutar inte att kissa och bajsa inne!!!

Vi var noga att gå ut med henne direkt då hon ätit och sovit och gör så fortfarande.
Hon gör sina behov ute då hon är på gården. Men hon kan lika gärna vara ute ett bra tag utan att göra något.
Då kissar eller bajsar hon då hon kommer in i stället.
Eller så har hon kissat ute och bajsar då hon kommer in eller tvärt om!

Vi ger henne jätte mycket beröm då hon varit duktig ute.
Tar henne till "olycksplatsen" Och fyar henne då hon gjort inne och släpper ut henne direkt efter
i hopp om att hon ska förstå att det är ute man ska göra sina behov.

Mamman säger till då hon behöver gå ut, hade väl hoppats att hon skulle lära av henne då hon tagit efter Vitas alla andra goda egenskaper. Men det har hon alltså inte gjort.

Nu börjar det bli väldigt påfrestande att torka upp kisspölar och plocka bajs.
Man tar ju heller inte gärna ned henne om man ska åka bort till någon...
Börjar gruva mig inför kyla och snö, det lär ju inte underlätta problemet.

Är det någon som kan komma med bra råd om hur vi ska få ett slut på detta?!
russin
Att ta en valp till olycksplatsen och fya gör den bara osäker - det förstår inte ett smack vad som sker. Den fattar inte varför den få obehag.

Olika valpar tar olika tid på sig att bli rumsrena - vissa ända upp till 10 månader/året och det är bara att gilla läget och fortsätta träna på ett snällt sätt som valpen förstår. Ut efter mat, lek mm och berömma - aldrig bestraffa.

Många hundar säger heller aldrig ifrån när dom behöver göra sina behov, utan man får lära sig deras kroppsspråk vad som är på gång.
ingrid fuxwall
Håller med russin och undrar om det är att Ni gör så stor affär av valpens misslyckanden som gör att det händer gång på gång.

Vad vet jag!
Hoppas allt blir bättre snart
Motti
Dom ska ut efter sova äta och lek !tvätta golven med Fenom det tar bort urinlukt osv( Fenom finns i färgaffärer) Man straffar aldrig en valp om den misslyckas ,Ut efter sova äta och lek.
Bettis
Som sagts tidigare det kan ta upp till ett år med vissa valpar, har bekanta som hade valp och den kissade inne tills den var över året, inte kul men dom mognar olika precis som vi människor. Finns ju små barn som inte heller blir "rumsrena" giggle.gif så tidigt. Men straffa ALDRIG hunden..
Anki på Öland
För att få bort urinlukten behöver du inte använda så starka gerjor, bakpulver är alldeles utmärkt - strö på där pölen varit och torka med fuktig trasa.
Anki
Whiskuchi
CITAT (Polly66 @ 25-09-2010, 16:53) *
Tar henne till "olycksplatsen" Och fyar henne då hon gjort inne och släpper ut henne direkt efter
i hopp om att hon ska förstå att det är ute man ska göra sina behov.

Det där är ett alldeles utmärkt sätt om man vill ha en rädd, osäker och förvirrad hund.
Katie
En BC är alldeles för lätt att knäcka. Att ta den till 'olyckan' efter att det hänt kan, som flera innan skrivit, göra den både rädd och nervös + att det är försent att fya i det läget. Risken är stor att hunden blir kuvad.
Jag har gjort likadant förr men oj vad jag hade att göra för att bygga upp hundarna igen. Nu är det bara att torka upp & se glad ut.

Att fya den ska ske i det ögonblick som felet händer.

Min BC-tik på 3½ har fortfarande sina stunder när en 'olycka' sker inne.
Oftast är det när hon har varit ute och stojat eller jobbat.
När, speciellt en BC, stojar eller tränar/arbetar så finns inte kissa och bajsa i deras värld. Arbete går före allt.

Om jag tar in min tik, efter att ha jobbat eller lekt, utan att rasta henne innan så sker nästan alltid en olycka.
Hon har inte tid att göra ifrån sig om jag inte ger henne ett avslutningskommando och sen rastar henne. Kommandot behöver hon vare sig hon lekt eller arbetat.

Prova att lära henne ett kommando efter att hon lekt eller tränat. När hon fått det så är det bara för henne att släppa allt och gå på en kissepromenad med dig.

Jag säger 'de é gott' till mina hundar och då vet de att nu är det färdiglekt/jobbat och nu är det rastningsdags.
De få gånger som jag missar detta händer det nästan alltid en olycka inne. Både kiss & bajs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon