Manne på Soltorpet
25-09-2010, 18:23
Jag har ett ca 25 år gammalt äppelträd.
Jag har själv planterat det, men kommer inte alls ihåg sorten.
En svag aning om Alice, Aroma eller liknande.
Det knepiga är att trots att det är enda äppelträdet inom en radie på 0,5 km får jag nästan varje år 15-20 äpplen.
Äpplet liknar inte Alice, som jag läst kan vara självfertilt.
Ska plantera nya träd nu och det är ju bra att ha koll på pollineringen.
Någon som har en aning?
Självfertila eller delvis självfertila:
Alice, Bismarck, Cox Orange, Cortland, Egremont Russet, Ellison Orange, Gladstone, Gloster, James Grieve, Lanes Prins Albert, Laxtons Superb, Peasegood Nonesuch, Rev. Wilks, Spartan och Worcester Parmän. Jag har för mig att Kanel.sorterna också är självfertila, men kan minnas fel.
Annars behöver inte 500 meter vara ett bekymmersamt avstånd för att pollinering ska kunna ske. Men då gäller ju också att det är rätt äppelsorter!
Om du har få äppelsorter inom en kilometer, inte vet vilken sort du har och ska välja ny sort - se till att inte välja en triploid sort som ger sämre pollineringsförmåga. Undvik till exempel: Alnarps favorit, Belle de Boskoop, Blenheim, Borgherre, Bramley, Close, Frösåker, Gascogne Scarlet, Gravensteiner, Grå Kanadarenett, Harberts Renett, Holländare, Holsteiner Cox, Husmoder, Ingbo, Jacques Lebel, Kalmar Glasäpple, Kinnekulle Kantäpple, Langeland, Mutsu, Norrstack, Rhode Island Greening, Ribston, Rossvik, Rött Järnäpple, Sköldinge, Södermanlands Kalvill.
Källor: Kärnhuset
johanna_zon3
15-10-2010, 09:13
Hej, ett annat tips är att ympa in ett par äppelsorter på ditt äldre träd.
Ympkvistar går att beställa och att ympa är inte så svårt som man kan
tro bara man läser på lite innan man sätter igång. / Mvh Johanna