Full version: vem tog mina sniglar?
klintberg
Jag har under hela sommaren haft problem med små sniglar, de har ätit upp all sallad, ruccolan, dillen, delvis slätbladig persilja, blasten på rödbetor, morötter, senare har jag sett att de varit bland perenner och ettåriga blommor, storleken har varierat från några mm-ett par cm stora. Helt plötsligt var de mer eller mindre borta och jag undrade vad som hänt tills jag en dag fick se en av mina hundar syssla med nåt vid en rabatt, tro det eller ej hon åt sniglar, försiktigt petade hon i jorden runt växterna och en efter en smaskade hon i sig, jag började plocka de sniglar jag såg och ropade till mig de andra hundarna (alla är Jack Russell), jag släppte ner sniglarna på marken och det blev huggsexa om dem. Hoppas innerligt att om det blir samma snigel år nästa sommar så ska hundarna tränas att ta dem.
Peztis
Nämen!

Du kasnke ska prova att servera dem en spansk skogssnigel och se vad de gör. Om det blir samma resultat så sitter du på en förmögenhet!!! biggrin.gif
varghem
nä fy... skulle aldrig låta min hund äta sniglar
klintberg
Vi har inga spanska sniglar här (Dalarna) ännu, men om jag får tag i en tänker jag prova.

Tycker inte hunden det är gott skulle den aldrig äta, det finns människor som anser att sniglar är en delikatess. Hundar är gjorda för att äta rått kött då de är rovdjur, mina tar en och annan råtta i stallet och är de hungriga så blir det inte mycket kvar, de har aldrig varit sjuka eller dåliga i magen så jag ser inget problem med det.
malcolm
Duktig hund du har, du kanske kan dressera henne att klippa gräset också. giggle.gif
varghem
hundar tycker diverse andra saker är goda också.... t.ex. kattbajs???
malcolm
CITAT (varghem @ 27-09-2010, 16:53) *
hundar tycker diverse andra saker är goda också.... t.ex. kattbajs???

Du skall nog inte lägga dina egna mänskliga aspekter på vad hundar eller andra djur gör och inte gör. Fattar inte varför det skulle vara så hemskt om Klintbergs hund äter sniglar, det gör ju fransmännen också. Har själv provat sniglar på restaurang men tyckte de var tämligen smaklösa, bara vitlökssmöret som smakade nå´t. Vår katt fångar och äter insekter av alla de slag med god aptit utan att ta skada av det och jag har själv ätit rostad gräshoppa som faktiskt var riktigt gott.
Peztis
Diskussionen blir ju lite som denna devis:

Miljarder av flugor kan inte ha fel - är skit!

biggrin.gif

Vad olika sorters djur tycker om och vad de tål är ju helt olika. Därför är ju denna OT-diskussion ganska poänglös...

Som sagt, tänk om klintbergs hundar skulle få för sig att den sk mördarsnigeln är en delikatess för dem, då är det ju bara att leja ut samt avla vidare för att marknadsföra som ett miljövänligt och effektivt medel mot detta hemska kryp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon