Lingontårta
Hejsan,
Planterade rhododendron i våras, använde rhododendronjord och har försökt få gropen så pass stor och djup som det angavs på beskrivningen. Har varit noga med vattningen och fick ett par blommor. Den såg ut att utvecklas mycket bra och fortsatte växa och har fått nya knoppar för nästa år, men... Nu blir de gamla bladen gula och faller av confused.gif .
Våran gamla rhododendron fick sig en uppfräschning i våras med ny jord, beskärning och stöd, den såg också mycket fräsch ut, men de äldre bladen har gulnat och fallit av.

Att gamla blad faller av växter köper jag, men det borde väl inte hända den nya? Håller den, eller båda två, på att dö? Vad kan jag göra?
Gunilla T
Du skriver att det är de gamla bladen som faller av och det är alldeles naturligt för Rhododendron.

Sedan måste de hållas fuktiga - får inte torka ut.

De instruktioner som ibland brukar stå på jordpåsarna tycker jag är väldigt snålt tilltagna - en påse jord/planta brukar det visst stå och det är alldeles för lite om man planterar en stor parkrhododendron t.ex.
Lingontårta
Hej Gunilla T och tack för svar.

Jag gick ut och tittade efter nu idag igen och det är de gamla bladen på både den nya och gamla rhododendron.

På den nya rhododenron plantan är det på många ställen även blad ända upp till den översta kransen, som har de nya knopparna, som fallit av. Det känns som att det är för mycket blad som tappats.
Bassam
Hej
Det händer om grop är liten .

H:Bassam
Gunilla T
Svårt att säga vad som är fel eller om det är något fel. Årets nytillväxt brukar synas ganska bra och den skall absolut inte inte tappa sina blad.
Är de nya bladen som kommer ljusare än vad de skall vara?

Blir det långa kala grenar kvar så kan du klippa ner den till våren, Rhododendron svarar bra på beskärning men det innebär förstås att blomningen uteblir.
kerstin z5-6
Sitter den i ett hål i marken i surjord men i kalkrik mark? I så fall är det kalken som gör det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon