Gaia
För några år sedan läste jag någonstans på detta forum ett tips på hur man kunde förvara chili genom att koka ihop en slags sås/kräm och ha i glasburk i kylskåpet.
Den burk jag gjorde står sig fortfarande och är lika användbar som god.
Den är utmärkt att använda i t ex asiatisk matlagning.
Tyvärr minns jag ju inte hur jag gjorde och jag har förgäves använt sökfunktionen här, utan att hitta just detta recepttips.
Om jag minns rätt så kokade man ihop chili med vinäger...och honung...vitlök var det också ... men vilka proportioner?

I år får jag mängder av chilifrukter och skulle vilja göra just det här receptet. Är det någon som kan hjälpa mig?
Britt zon 3 fi
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...r-capsicum-sp-/
På den här adressen hittade jag ett recept som påminner om det du beskriver. Vet tyvärr inte hur man gör adressen klickbar
Gaia
Tack Britt!!!
Recept nr 2 ser ut att vara precis det recept jag har letat efter smile.gif
Så glad jag blir, eftersom jag har så stor chiliskörd och den här smaskiga såsen håller sig hur länge som helst i kylskåpet.
tummenupp.gif
Blåtåtel
Örtagården har ett urgott recept på en chilisås med habanero som jag gjort med lemon drop istället. Finns på hemsidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon