Sussie F-Flower
Jag är inte alls något kunning vad gäller rosor men jag fick ju en vit Macy's Pride i maj när jag fyllde år.

Rosen blev inte planterad förrän i början på juli men den har blommat otroligt mycket.

Den har nu massor med frukter, som gröna nypon. Ska jag klippa bort dom?

Ska jag klippa någonting annat innan vintern kommer. Tänkte om jag skulle klippa ner/in den eller så...?
Något annat att tänka på?

Nu har den fått massor med knoppar igen men dom lär väl inte hinna blomma innan frosten kommer?

Hoppas någon kan komma med råd.
Tack!
Bassam
Hej

Du kan beskära dem till hälften-
H:Bassam
kerstin z5-6
Rosor beskärs på våren och du behöver inte ta bort nyponen-de är vackra till snön kommer och flåglar tycker om dem.
Rosona kan kupas med jord när markytan tjälat ett par cm bara, om du vill vara extra snäll med den.
Sussie F-Flower
Ok. Tack snälla för svar! thanks.gif
Jag var lite rädd blush.gif att "nyponen" tog kraft ifrån plantan och att dom kanske skulle veck. Jag har inte sett dom tidigare...
Självklart vill jag vara snäll mot den. wub.gif yes.gif

(Nu är det -1,5 grader ute och jag jobbar fortf på ute, för att rädda det som räddas kan... Fiberdukarna har jag precis hittat igen... Tur att det finns pannlampor laugh.gif Nu ska jag springa ut igen!)

Dag
Sussie - hvis du klipper av nypene, vil rosen bruke mye mere energi og kraft
for å prøve å lage nye skudd. Så du kan bare beholde nypene. Mange roser har
jo flott nypeprakt gjennom hele vinteren, f.eks. Rosa moyesii - Mandarinrosen.
Å kle rosene inn med fiberduker nå, har ingen ting for seg. Det er først på våren at du kan dekke
dem med fiberduk mot vårsola, og da bare de som står mot vegg.
Dag
Sussie F-Flower
Tack Dag för svar! thanks.gif
Det visste jag inte, att rosen strävar efter att bilda nya skott om nyponen tas bort. Fast det låter ju väldigt logiskt, såklart.

Den ska få stå som NI har föreslagit. Precis som den är. Jag ska bara lägga upp lite extra jord vid stammarna.

Rosen står inte vid någon vägg utan i en egen ros/pion rabatt strax ovanför en söderslänt. Kanske väl utsatt för väder och vind men jag hoppas att snötäcket kommer att täcka hela rosen så småningom.

Tack för att ni hjälper mig!
smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
de flesta rosor som går ut gör det för att de torkar i vårsolen, när de inte kan dra något vatten alls ..kylan tål de , men inte detta
Sussie F-Flower
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-09-2010, 01:07) *
de flesta rosor som går ut gör det för att de torkar i vårsolen, när de inte kan dra något vatten alls ..kylan tål de , men inte detta

Tack Kerstin!
Jag ska försöka att komma ihåg det till våren. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon