Pius
Min sambo har en förfärlig hosta (slemhosta), finns det några huskurer som hjälper?

Köpte Bisolvon, men den har inte hjälpt ett dugg.

Pius
herkules
koka vatten, ha i riven ingefära, citron och honung, kanske inte tar bort hostan men det lindrar iaf.
krya på sig!

fuchsian
Det bästa är acetylcystein att lösa i vatten, det blir lättare att lösa ut det sega skiten. bisolvon är bra till natten, men på dagen måste hon få upp det. Jag är inte säker om dessa är receptbelaggda, för jag får dom på recept när astman slår till och jag får hosta som är segt. Detta är mitt tips, som fungerar bäst. ..fuchian..
pimpim2
Ingefäran är en riktigt bra slemlösare, bra tips!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (herkules @ 26-09-2010, 14:22) *
koka vatten, ha i riven ingefära, citron och honung, kanske inte tar bort hostan men det lindrar iaf.
krya på sig!

Ingefärate är mycket bra. Jag lärde mig det av en tysl Stärnkock som kan allt om kryddor osv.

Min sambo dricker oft ingefära te, några skivor färsk Ingefära och så kokande vatten över. Och så tar han en sked honung i också
Pius
Ingefära är inhandlad så här ska pimplas te. blomma.gif

Tack för era råd.

Pius
Peztis
För ett par år sedan hade min man en hopplös hosta och då kollade jag min bok om örter och vilka som var verksamma mot hosta. Så jag gick ut i trädgården och plockade följande:
salvia
oregano
teynta
hallonblad
svartvinbärsblad
anisfrön (köpta)
timjan.

Torkade allt och blandade. Kokade sedan te på det och det funkade jättebra, var t om rätt gott. smile.gif

MEN jag kommer dock inte ihåg om det var mot rethosta eller om det var mer slemlösande, skulle dock tro att det var det förra dvs att det är dämpande.

De flesta av dessa ingredienser är även bra för matsmältningen.
malcolm
En liten whisky botar kanske inte men det blir roligare att vara sjuk. whistling.gif
Rihane
Te av tulsi med lite pepparmyna och honung i.
Har hjälpt i min familj,
Sussie F-Flower
CITAT (Rihane @ 27-09-2010, 00:53) *
Te av tulsi med lite pepparmyna och honung i.
Har hjälpt i min familj,

Tulsi??? confused.gif
Undrar vad det kan vara..?
malcolm
"Tulsi Basilika, Helig Basilika (Ocimum sanctum) - Ocimum tenuiflorum - Ekologisk odlad
Tulsi betyder på Sanskrit "den ojämförbara". Helig basilika som örten även kallas är en av huvudörterna i den Ayurvediska traditionella indiska läkekonsten. Örten har i tusentals år använts i den Ayurvediska läran, och är en helig ört inom Hinduismen.

Tulsi klassas som en adaptogen, likt Ginseng och Maralrot. "
netaave
Lakritsrot är både hostdämpande och främjar upphostning, hur det nu går till vet jag inte riktigt bara att det fungerar. smile.gif
Jag köper hel lakritsrot, klipper den (med sekatör för den är hård) i cm-bitar, krossar till den lite och lägger den i en tesil som jag kan sänka ner i tet.
Det blir nästan färglöst men smakar lakrits och du kan använda samma bit många ggr.

Jag tar alltid till det här både vid rethosta och slemhosta och jag tycker det hjälper riktigt bra.

http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-102.html

Köper här http://borgebykryddgard.jetshop.se/default.aspx sök på lakritsrot
Motti
Hett vatten med honoung i fick vi på lungkliniken på kvällarna,men man får inte hälla kokhet vatten på honungen det ska tas innan det hinner koka annars förstör man dom aktiva beständsdelarna i honungen,att dricka mycket hjälper till att göra slemet löst.
omk
Jag hostar också. Har hållit i sig sen i söndagsmorse. Och varje gång ett hostanfall sätter igång, så får jag huvudvärk ?! confused.gif
Synd att jag först nu läser alla era tips. Varken salvia, vinbärsblad, lakritsrot eller whiskey finns liksom "hemma", MEN ska testa med honung nu inatt. I varmt, men inte kokande vatten (det har jag aldrig hört förut, men förstår ju, nu när jag läser det, varför det inte ska vara kokande !!). duh.gif
Katie
Förr när jag blev förkyld stack jag alltid iväg till lagårn om jag hade slemhosta och igengeggade bihålor. Att gå och raka skit löste upp det mesta.
Det var ammoniaken som fixade det.

Detta sätt är kanske inte att tänka på men effektivt. rotfl.gif

Väldigt bra tips i den här tråden. tummenupp.gif
Motti
Jag har ett bra tips giggle.gif Purex ! sen vågar du bannemig inte hosta naughty.gif
Roggan
Choklad kanske?!
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article248185.ab
omk
CITAT (Katie @ 28-09-2010, 11:37) *
Förr när jag blev förkyld stack jag alltid iväg till lagårn om jag hade slemhosta och igengeggade bihålor. Att gå och raka skit löste upp det mesta.
Det var ammoniaken som fixade det.

Ska se till att ALLA katterna kissar i 1 låda under kommande dygn, så kan jag göra rent sen = ammoniak
flirting.gif

Annars gillar jag Mottis förslag ... devil.gif
Katie
CITAT (omk @ 29-09-2010, 15:34) *
Ska se till att ALLA katterna kissar i 1 låda under kommande dygn, så kan jag göra rent sen = ammoniak
flirting.gif

Annars gillar jag Mottis förslag ... devil.gif

devil.gif Elakt? Japp, men roligt... rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon