Full version: Dålig skörd
imjoh
Hade sett fram emot att frossa i tomat och gurka när jag äntligen fick ett växthus att odla i. Det har blivit så lite med tomater och gurka, paprika har det bara blivit 2 st på den gula inga på de röda, dessutom spricker nästan alla tomater ,varför? Vi har automatisk bevattning och det är gödslat med långtidsverkande gödsel som skulle vara hela säsongen enligt plantskolan.
Har planterat i frigolitlådor som jag fick av vår fiskhandlare, det var ett råd jag fick av en gammal trädgårdsmästare att göra. Är så tacksam för råd, något måste jag ha gjort fel, är nybörjare i växthuset.
Peztis
Kan det ha varit för varmt i växthuset?
Åsa, mälardalen zon 2
Utebliven fruktsättning beror ofta på: inga insekter eller för höga temperaturer alt. att gödningen man gett är för kväverik då fr man frodiga plantor men inte så mycket frukt.

Spruckna tomater brukar bero på att det är för blött i marken då natten kommer.
imjoh
Värmen vet jag inte men vi har en automatisk vädringslucka och skuggnät, gödningen blev jag rekommenderad på en plantskola men minns inte namnet, det var små korn som skulle myllas ner i jorden och räcka hela säsongen. Det borde finnas insekter när luckan är så mycket och ofta öppen.
Åsa, mälardalen zon 2
Under den varmaste perioden som vi hade iår räckte det inte med någon vädringslucka då var man tvungen att ha allt som gick öppet och ändå blev det i många fall för varmt.

+Det blir inte mycket till luftgenomströmning med bara en lucka.
imjoh
Då kanske man borde sätta in en lucka till på andra sidan av taket så att det blir genomströmning av luften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon