Hittade detta i gräsmattan när jag grävdde ur för att lägga plattor. Den var ca 4 cm lång och tjockleken ung som ett lillfinger. Såg inte alls snäll ut Någon som vet vad det kan vara ?
Åsa, mälardalen zon 2
26-09-2010, 17:10
någon slags skalbaggelarv
Ålis
26-09-2010, 18:52
Det är troligtvis en noshornsbagge larv. Trivs i lövkomposter och dynghögar. Blir en stor och stilig skalbagge.Har flertalet i min lövkompost. En av kompostens gäster
CillaM
26-09-2010, 19:25
Eller så kan det vara en ollonborre o dessa hittar man gärna i gräsmatta eller rabatter. Ollonborre. Fina skalbaggar som varje maj månad svärmar hos mig i mängder. Det sägs att de gör skada genom att äta gräsmattans rötter och andra växters rötter men jag har inte märkt nåt av det.
fvd
27-09-2010, 10:33
Jag har haft problemet i 7-8 år utan att veta riktigt vad jag skall göra men fick hjälp att lösa detta av företaget Bionema slutligen. Det är någon typ av trädgårdsborre som är gemensamhetsnamn för olika sorter som äter gräsmattans rötter till man kan skala av den. De liknar de jag har/hade som jag tror heter pingborre, dina är något blekare. De lever i cykler på 1-3 år. De som du visar på bilden har ätit upp sig i några år och kommer troligen att svärma en bit ovanför gräsmattan i slute på juni och bli skalbaggar. Skalbaggarna lägger sedan ägg överallt som blir nya larver osv osv..... Detta har pågått under mina gräsmattor ett antal år och jag har haft ett eländeselände i år att skala av hela gräsmattan att skala av hela svålen och köra ett halvt ton till tippen. Därefter bestälde jag största förpackingen nematoder och ett munstycke till slangen och vattnade hela min tomt och och en bit in på mina grannars. Jag tänker fortsätta minst sju år till att göra detta eftersom det tar minst den tiden att utrota alla åldrar på larverna. När jag plockade upp larver i mängder slutade jag räkna vid tusentalet. Jag frågade Bionema vad skalbaggarna gör efter att har lagt ägg och det visste de inte. Jag gissar på att de dör sedan, men det är kanske någon annan som vet.
Åsa Viktoria
Kullatorpet
28-09-2010, 06:53
[font="Comic Sans MS"][/font]Tack för alla svar. Som tur är har jag inte hittat så många. Och gräset är hur fint som helst, så jag hoppas att det inte är det som sistnämnda hade. För hur kul kan detta vara. Hoppas du verkligen får bort dina. Dom 2 stora jag hittade ligger numera på tippen. men jag ska absolut spara på era svar i trädgårdspärmen, vem vet, kanske får nytta av dom en dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.