ash75
Vi flyttade in i vårt 80-tals hus i våras, de tidigare ägarna hade inte gjort något med trädgården på 10 år. Så sommaren har gått åt till att försöka rensa upp och inventera växtbeståndet. Jag är ingen expert på växter men i rabatten på framsidan hittade jag olika rosor, ett par pioner, en frilandshibiskus, någon sorts mörkröd/lila blomma som liknar backsippa och i norra änden ett japanskt körsbärsträd. Och miljoner pärlhyacinter och ogräs i alla dess former..... rolleyes.gif Solen gassar på rätt bra hela förmiddagen innan det blir skugga, utom den delen som täcks av trädet, där är det lite mer skugga.

Nu är det dags att göra något åt rabatten på framsidan, den är ca 2 m bred och nästan 10 meter lång. Men jag har inte en susning om vad jag ska hitta på! Ska jag lägga upp en liten stig tvärs över hela rabatten så att jag lättare kan rensa ogräs? Eller planera in små stensatta partier som jag kan gå på istället? Eller ska jag satsa på att plantera tätt med marktäckande växter för att minimera ogräset? Och vilka växter ska jag ha? Vilka växter funkar ihop med rosor och pioner och samtidigt täcker marken?

Jag hade tänkt försöka hitta ett sånt där designprogram men de verkar bara finnas för pc och jag sitter på mac så det har inte gått att ladda ner något :-(

Eftersom jag tycker om rosor och pioner hade jag tänkt utgå från dessa och gärna då blommor i rosa och gula nyanser.
kerstin z5-6
I vår-
ta en grep
spetta upp allt
jordförbättra och flytta om
lägg till det du vil ha
häll i kodynga på påse

vattna

Sen ser du vad som är fint och inte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon