CITAT (Eva St @ 26-09-2010, 23:03)

Idag tog jag upp mina Gladiolusknölar som jag köpte på trädgårdsmässan i våras och de har blommat helt otroligt fint i sommar.
[attachment=55136:Gladiolus_45.jpg]
Har nu tagit upp dem och låter dem ligga och torka tills det gröna vissnat ner innan jag klipper ner en del av detta. Sedan tänkte jag lägga dem torrt mörkt och svalt i en kartong i vinter ungefär så som jag övervintrat Kanna och Dalior mm mm är detta rätt sätt att låta dem gå i ide på?????
Nu till fråga nr 2
När jag tog upp knölarna var de ju alldeles fulla av småttingar i lite olika storlekar som jag inte vet om jag ska ta hand om - kan det bli något av dessa så här ser det ut
[attachment=55137:Gladiolu...sm_tt_30.jpg]
Är lite sugen på att försöka mig på att föröka med dessa - är det möjligt och hur gör jag i så fall - lyckas det får jag väl sadla om till Gladiolusodlare nu på gamla da´r

Wow!!! Vilka otroligt häftiga "vaser" du hade till gladiolusarna, Eva!!!
Det ser ut som om bilden vore tagen kring Medelhavet!!!!
VIIIILKA BUKETTER!!!

Grattis till en fantastisk skörd!
Spara de små! Dom är känsligare för torka än dom som är vuxna men det går att plantera dessa nästa vår, dock så blir det inte blommor förrän kanske året därpå eller tredje året.
Jag sparade mina små "bäbisar" ifjol. De minsta var nog bara 2 mm i diameter.
Jag förvarade dom separat, i en kaffekopp, i min matkällare, mörkt och svalt. Sprayade dom försiktigt ett par ggr under vintern. Torkade upp vattnet som hamnade i botten på koppen med en papperstuss.
En del dog under vintern men jag hade nog ett 30-tal som jag ändå planterade i våras, i en liten urna, (grundt) och det har växt fram otroligt mycket kraftig "blast" under sommaren. Jag har inte grävt fram mina lökar ännu så jag vet inte hur de ser ut eller hur stora de är. Fast jag har läst i min gamla trädgårdsbok att de kan, om man har tur, ge blommor (i mitt fall) nästa år...