Eva St
Idag tog jag upp mina Gladiolusknölar som jag köpte på trädgårdsmässan i våras och de har blommat helt otroligt fint i sommar.
[attachment=55136:Gladiolus_45.jpg]

Har nu tagit upp dem och låter dem ligga och torka tills det gröna vissnat ner innan jag klipper ner en del av detta. Sedan tänkte jag lägga dem torrt mörkt och svalt i en kartong i vinter ungefär så som jag övervintrat Kanna och Dalior mm mm är detta rätt sätt att låta dem gå i ide på?????

Nu till fråga nr 2
När jag tog upp knölarna var de ju alldeles fulla av småttingar i lite olika storlekar som jag inte vet om jag ska ta hand om - kan det bli något av dessa så här ser det ut

[attachment=55137:Gladiolu...sm_tt_30.jpg]

Är lite sugen på att försöka mig på att föröka med dessa - är det möjligt och hur gör jag i så fall - lyckas det får jag väl sadla om till Gladiolusodlare nu på gamla da´r flirting.gif rolleyes.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Eva St @ 26-09-2010, 23:03) *
Idag tog jag upp mina Gladiolusknölar som jag köpte på trädgårdsmässan i våras och de har blommat helt otroligt fint i sommar.
[attachment=55136:Gladiolus_45.jpg]

Har nu tagit upp dem och låter dem ligga och torka tills det gröna vissnat ner innan jag klipper ner en del av detta. Sedan tänkte jag lägga dem torrt mörkt och svalt i en kartong i vinter ungefär så som jag övervintrat Kanna och Dalior mm mm är detta rätt sätt att låta dem gå i ide på?????

Nu till fråga nr 2
När jag tog upp knölarna var de ju alldeles fulla av småttingar i lite olika storlekar som jag inte vet om jag ska ta hand om - kan det bli något av dessa så här ser det ut

[attachment=55137:Gladiolu...sm_tt_30.jpg]

Är lite sugen på att försöka mig på att föröka med dessa - är det möjligt och hur gör jag i så fall - lyckas det får jag väl sadla om till Gladiolusodlare nu på gamla da´r flirting.gif rolleyes.gif

Wow!!! Vilka otroligt häftiga "vaser" du hade till gladiolusarna, Eva!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Det ser ut som om bilden vore tagen kring Medelhavet!!!!
VIIIILKA BUKETTER!!! bravo.gif tummenupp.gif Grattis till en fantastisk skörd!

Spara de små! Dom är känsligare för torka än dom som är vuxna men det går att plantera dessa nästa vår, dock så blir det inte blommor förrän kanske året därpå eller tredje året.

Jag sparade mina små "bäbisar" ifjol. De minsta var nog bara 2 mm i diameter. laugh.gif
Jag förvarade dom separat, i en kaffekopp, i min matkällare, mörkt och svalt. Sprayade dom försiktigt ett par ggr under vintern. Torkade upp vattnet som hamnade i botten på koppen med en papperstuss.

En del dog under vintern men jag hade nog ett 30-tal som jag ändå planterade i våras, i en liten urna, (grundt) och det har växt fram otroligt mycket kraftig "blast" under sommaren. Jag har inte grävt fram mina lökar ännu så jag vet inte hur de ser ut eller hur stora de är. Fast jag har läst i min gamla trädgårdsbok att de kan, om man har tur, ge blommor (i mitt fall) nästa år...
Eva St
Åhh TACK wub.gif
Javisst är krukorna härliga tummenupp.gif . Hittade dem på Trädgårdsmässan i våras och kunde givetvis inte låta bli att köpa dem köpte dessutom en som är vidare och större som jag har i uterummet med en Bananplanta i.
Ja detta är mitt Medelhav fast det ligger ju vid Vänerns strand och är väl några zoner kallare kan jag tro men det är en jättehärlig plats

Vad spännande med småttingarna det ska jag verkligen testa och jättetack för toppenbra info hur jag ska göra med dessa. Lyckas det så kommer det ju att bli en djungel med Gladiolus här eftersom jag har över 50 st knölar med mängder av smått på de flesta av dem.
Toppen Tusen Tack !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sussie F-Flower
tummenupp.gif
Irene_L
Jag kan inget om gladeolus men jag måste bara säga.....WOW!!!! Vilket underbart kort! Sååå fint det blommar!!
KarinSKARA
UNDERBARA krukor, bravo.gif

sådana måste jag också bara ha, väger dom myckat?

Jag vinterförvarar mina Gladiolus i lite lätt fuktad strötorv (de som suttit i rabatterna) i en platback, de krukade ställer jag bara frostfritt och låter dem vissna ner. Pyttelite vatten under vinterförvaringen (så som med Fuksior)
Eva St
wub.gif Tack Irene_L och visst är det härligt med sommar sol och trädgård när allt slår ut i blom biggrin.gif

Till KarinSKARA jag köpte krukorna på trädgårdsmässan i Örebro i våras de hade både krukor skålar och fat men direkt när jag såg dessa tänkte jag mig - trappavsatsen på sommarstugan med fullt av Gladiolus som väller ut ur dem och det blev ju inte dumt alls. Har fått mycket beröm av vänner och bekanta som varit här och nästan alla har blivit sugna på dessa krukor. Har bara borrat några hål i botten som dränering och själva krukorna är inte tunga alls men med jord i så står de ju stadigt ändå
fuchsian
Mina gladioluser blommar för fullt, så inte än till vinterförvaring. Ska ha dom nästa år i en stor kruka. Nu står de i den planterings bänken maken snickrade åt mig i våras.
Troligen blir det fler lökar som jag köper n. vecka till nästa sommar. Även maken har följt deras blomming, så det verkar lovande. Annars sveper han förbi blåbären och äter vartefter de mognar.
Min jättestora spindellilja åkte in i garaget i lördags när vi rensade växthuset. den måste jag ta en titt på lite senare och till våren troligen dela på den eller köpa en ännu större kruka. Den var så vacker i våras m vita blommor. ..... fuchian.... PS, tackar för info ang. vintern.
Kryddan03
Men, Eva! Du bor ju i rena paradiset!
Så vackert med både miljön och alla dina blommor och växter! smile.gif
Peztis
KarinSKARA, krukorna fanns på Älvsjömässan också och de var väldigt lätta när de var tomma. Man kunde enkelt lyfta en med en hand. Det är någon slags duk som är doppad i betong. Himla läckra... Och de var inte så dyra heller, tror de tog kring 500:-, beroende på storlek så klart.
Minns tyvärr inte vad företaget hette, men de hade en hemsida med några (dåliga) bilder...

Ok, nu vet jag... är ju en ekorre och hittade precis deras lilla broschyr. de hade ingen hemsida (det var broschyren jag tyckte var lite halvdan... sorry:) ).
Föetaget heter BS Betongdesign och finns i Kumla.
Eva St
CITAT (Kryddan03 @ 27-09-2010, 19:30) *
Men, Eva! Du bor ju i rena paradiset!
Så vackert med både miljön och alla dina blommor och växter! smile.gif

Ja platsen är helt underbar att vara på så avstressande och lugn så man nästan kan lyssna på tystnaden förutom när det blåser storm för då får man hålla i hatten kan jag säga
Vad kul att du gillar både miljön och växterna för jag tycker mest jag flyttar runt en massa växter mest hela tiden och ständigt dyker nya projekt upp i skallen men det är väl så det ska vara med trädgård det är i alla fall väldigt rogivande att få pyssla med växter
KarinSKARA
CITAT (Peztis @ 27-09-2010, 19:44) *
KarinSKARA, krukorna fanns på Älvsjömässan också och de var väldigt lätta när de var tomma. Man kunde enkelt lyfta en med en hand. Det är någon slags duk som är doppad i betong. Himla läckra... Och de var inte så dyra heller, tror de tog kring 500:-, beroende på storlek så klart.
Minns tyvärr inte vad företaget hette, men de hade en hemsida med några (dåliga) bilder...

Ok, nu vet jag... är ju en ekorre och hittade precis deras lilla broschyr. de hade ingen hemsida (det var broschyren jag tyckte var lite halvdan... sorry:) ).
Föetaget heter BS Betongdesign och finns i Kumla.

TACK så hjättemycke, dels för namnet men framförallt att du tog dig tiden att leta i gömmorna efter företaget.
Skall söka vidare på dem och ta kontakt med en kompis som bor i närheten, MÅSTE bara ha dem till min veranda.
Crazy4Flowers
Sånna krukor måste gå att göra själv?? g.gif
Superläckra
Eva St
Ja jag tyckte han pratade om att han kommit på iden när de höll på och byggde om
och han hade testat och det blev så lyckat
Men det är ju just det att komma på iden - tänk om man hade lite av den idesprutan vad enkelt allt skulle vara då
Men hur som helst så är jag suuuupernöjd med dessa krukor och det kommer säkert att bli fler kan jag tro
och jag är överlycklig att han gjorde testet och fick fram dem
fuchsian
KARIN i Skara,

Jag har tittat igenom dina liljesidor och kan bara säga WHAOOO! Vilken blomsterprakt du har!
Hur många sorter har du? Är detta till dig själv eller säljer du vidare några sorter?

Jag tycker att liljor över huvud taget är så vackra och varierande. Har en Tigerlilja och sedan en hel gul blommig, som jag inte vet namnet. Det blir ju så att det tar sin lilla tid innan de blir stora och fina.

Jag önskar mig en lägre, buskformat till en kruka, men har inte fått några namn ännu. Om du läser detta, så kan du ge mig en rekommentation av en sådan sort?
Vore glad för det. rose.gif .. Fuchsian ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon