klintberg
27-09-2010, 11:01
Min granne har en jätte stor och fin fläder, jag har frågat om att ta stickling från det men vet inte hur jag ska ta det,
Ska man ta ett årsskott eller en gammal förvedad gren, ska det vara klack på eller ?
Hej
Varför inte men det är bättre om du tar dem under sen på Våren eller under sommar på grund att växter mera aktiva på den här tiden.
H:Bassam
KarinSKARA
27-09-2010, 17:55
Prova du när det är gratis, annars är det lättast under Augusti månad.
Tag en toppstickling som inte är för mjuk med 3 bladpar och tag bort de understa. Prova också med en mittdel där du tar av toppen. När du har tillgång till många gäller det att prova på flera sätt.
Sätt dem nära kanten på kruka med 50%jord 50% sand.
Ställ krukan på ett fat med vatten så den aldrig torkar.
OBS!!! Drag EJ i dem för att se om de börjat växa!!! När du ser rötter i botten på krukan är det dags att skola om dem var för sig.
Är det den vanliga gröna?
klintberg
27-09-2010, 22:43
Ok. tack för svar, ska jag ställa krukan lite svalt över vintern eller ska den stå i rums temp?
På frågan om den är den gröna så finns här bara en sort, jag vet inte vilken men den är grön med stora platta klasar av vita blommor/svarta bär och så finns en falsk vild fläder som får röda bär.
KarinSKARA
28-09-2010, 09:00
Då är det nog den vanliga gröna Sambucus nigra du har och den är nästan omöjlig att misslyckas med.
Eftersom det nu är rätt kallt ute så bör du nog försöka ha dem inne, åtminstonde +15 grader för annars får de svårt att bilda rötter. När de sedan fått rötter kan du ställa dem ner mot +5 denna vinter för att till våren/försommaren plantera ut dem EFTER AVHÄRDNING.
Skulle det misslyckas kan du höra av dig till våren för jag får massor av fröplantor i rabatterna både från den gröna och gulbladiga ätliga varianten.
Friskt vågat helften vunnet,
Lycka till
Jultorpet
28-09-2010, 20:50
Det går också att ta sticklingar i januari- februari när busken är i vila.
Klipp pinnar som är ca 15 cm långa av ungefär centimetertjocka grenar, sätt ganska djupt i jord i kruka med plastpåse över och ställ inne i fönstret.
Fågelvägen
02-10-2010, 18:28
Du kan också prova att så de svarta bären utomhus. Fröplantorna växer jättesnabbt, så du kanske får nya fläderbuskar lika fort som med sticklingar. Som KarinSKARA också har märkt: Sambucus nigra är frikostig med livskraftiga fröplantor. (Åtminstone om den får fixa det själv.)
Huggorm
02-10-2010, 18:38
CITAT (Fågelvägen @ 02-10-2010, 19:28)

Du kan också prova att så de svarta bären utomhus. Fröplantorna växer jättesnabbt, så du kanske får nya fläderbuskar lika fort som med sticklingar. Som KarinSKARA också har märkt: Sambucus nigra är frikostig med livskraftiga fröplantor. (Åtminstone om den får fixa det själv.)
Men grobarheten blir nog bättre om man mosar sönder bären i vatten och bara sår själva fröna. Det brukar finnas groningshämmande medel i fruktköttet, och tanken är att detta skall tvättas bor när fröna passerar genom fåglars mage
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.