Jag har en novemberkaktus (Schlumbergera truncata) som skulle behöva omplanteras.
Problemet är att den är köpt innan jag läste på om vilken sorts "jord" som är lämplig för dem så jag använde vanlig krukväxtjord. Så nu har jag en enda hård torvklump. Har läst här på odla.nu att alla försök att luckra upp en sån kompakt klump brukar resultera i rotröta.
Så hur ska jag bära mig åt nu?
varghem
27-09-2010, 15:51
blöt ner klumpen ordentligt och pilla väck jorden... men vanlig krukväxtjord och torvklump??? jag använder krukväxtjord med lecakulor i till alla mina plantor
Tack!

Jag får ge det ett försök.
Ja vanlig krukväxtjord består till stor del av torv. Nu när det blir dags att omplantera den kommer jag att blanda i både små lecakulor och vitmossa i jorden. Har dock fått olika bud på när på året som det är lämpligast att omplantera novemberkaktusar. Men jag antar att det är bäst att vänta tills efter blomningen?
Hej
Det är bra om du väntar efter blomning slut.
H:Bassam
Agnetha W
01-12-2010, 21:55
batski,
de tycker mycket om den jordblandning som är perfekt för saintpaulior! (såg att du frågade efter detta i en annan tråd)
ffa de vilda arterna uppskattar också denna blandning, liksom nämnda bladkaktusar och vanligaste hoyorna.
Ta din favoritjord (helst en med mycket mörk mylla i, eller Hasselfors S-jord, P-jord, E-jord) och till
TRE delar jord, ta
TVÅ delar Perlit, samt
EN del vermiculite.
Denna blandning kan du modifiera till Clivia och en del andra lökväxter genom att tillsätta TVÅ delar lavagrus, grått eller rött,
Till Worsleya tillsätts TRE till FYRA delar lavagrus,
Till kinkigare tunnbladiga hoyor och dito bladkaktusar kan du grovt klippa i TVÅ - TRE delar vanlig vitmossa, köpt eller varsamt norpat i svensk skog.
hälsar Agnetha i Saintpauliahuset i Värmland
Tack så mycket Agnetha!
Wow, värsta växthuset du har hemma!
Det var onekligen ett saint paulia hus!
Ett sånt grymt hus! Vilken rejäl belysning! Underbart!