steinar
och lägger igen flera "visitkort"
Blev mycket förvånad när jag kom ut i trädgården och fick se detta på ett stort område på gräsmattan
Se bifogade bilder.
Vem har varit på besök, och kommer hon/han tillbaka?
Peztis
Skulle det kunna vara grävlingar?
steinar
Nope, for små. til det. Tänkte först på igelkottar, men vet ej!
Peztis
Ja, igelkottar hade nog varit min nästa gissning men jag vet inte om de bökar upp så där... I o f s så måste ju maskletandet lämna spår det med.
Sussie F-Flower
Jag gissar på igelkottar. Dom älskar ju daggmaskar, ja, maskar över huvud taget!

Klart att dom vill swischa bort gräset för att komma åt dom, när dom vet att maskarna är alldeles under grässtråna... laugh.gif
zaaritha
Aldrig har igelkottarna här burit sej åt så!
Inte bajsar de så heller!
Men detta är ju bara mina erfarenheter---kan förstås vara olika.........
steinar
Tänkte det samma. Har haft igelkottar här i 20 år, men aldrig har de grävd i marken så där. I fall det var igelkottar, måste det varit en hel familj. Större djur kan det inte varit. Det konstiga är att varje gräs är rivet upp med hela roten, så det såg ut som en massa små buketter. Måste så i nytt frö till våren. Djuret hade börjat på västsidan av huset och rivit upp vid markstenarna där, sen fortsatt till södra sidan av huset.

Tänkte att bilden av bajsen kunde vara ett spår för att lösa "mysteriet"

Har inte sett något mera än så länge.
Sussie F-Flower
Prova att maila till han på skansen, vad han nu heter...? -han som brukar komma till TV4 studion titt som tätt och visa upp olika djur.

Han kanske kan ha rätt svar.
tummenupp.gif
Gossen Ruda
Efter att ha kollat i Spårboken är jag helt säker på att korvarna kommer från igelkott. Det finns ett nästan identiskt kort där. Varför den river upp gräset har jag dock ingen aning om, förmodligen finns det godsaker därnere.
Aqvakul
Tror att det är igelkott på jakt efter pingborrelarver. Kolla om du hittar några ganska stora vita larver. Larverna förökar sig snabbt och bör behandlas med särskilda nematoder.
Jultorpet
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 21:39) *
Tror att det är igelkott på jakt efter pingborrelarver. Kolla om du hittar några ganska stora vita larver. Larverna förökar sig snabbt och bör behandlas med särskilda nematoder.

Larverna förökar sig väl inte! Dom ska ju bli skalbaggar så det är väl baggarna som lägger ägg i så fall. Har för mig att larverna lever i marken flera år innan de blir skalbaggar.
Bassam
Hej

Hur mycket larvar kan leva före att blir skallbaggar:

1 beror på arv det betyder att det är skillnad mellan arter ( DNA ).

2 på vilka miljö lever dem .
H:Bassam

Gossen Ruda
CITAT (Jultorpet @ 10-10-2010, 00:48) *
Larverna förökar sig väl inte! Dom ska ju bli skalbaggar så det är väl baggarna som lägger ägg i så fall. Har för mig att larverna lever i marken flera år innan de blir skalbaggar.

Så är det. De minsta skarabiderna som trädgårdsborre brukar ta 2 år på sig och de största som ollonborren 4 år. Tiderna kan förlängas med något år om näringen tryter.
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 21:39) *

"Förökar sig" var ett olyckligt uttryck - avsåg snarare "sprider sig"... Bekämpning är behövlig, då de lever i jorden i flera år..
Peztis
Om pingborrelarver:
Men gör de någon skada? Bara för att de finns där så innebär det ju inte per automatik att de skadar våra växter och skörder.

Pratar vi om de där ca 2-3 cm vita feta ihoprullade larverna med orange "tryne"?
Skruttis
Ja sådana här är då inte roligt att hitta i trädgården!

[attachment=55593:pingborr...ed_tryne.jpg]

Förlåt Peztis, men jag kunde inte låta bli.
Jag såg den framför mig av din beskrivning. rolleyes.gif
Rebecca
CITAT (Skruttis @ 15-10-2010, 08:44) *
Ja sådana här är då inte roligt att hitta i trädgården!

[attachment=55593:pingborr...ed_tryne.jpg]
Förlåt Peztis, men jag kunde inte låta bli.
Jag såg den framför mig av din beskrivning. rolleyes.gif

Dagens roligaste!! rotfl.gif
Gossen Ruda
CITAT (Rebecca @ 15-10-2010, 09:50) *
Dagens roligaste!! rotfl.gif

Grymt roligt. laugh.gif
zaaritha
Nej---som sagt---inte igelkottar!
Snarare grävling!
Gossen Ruda
Pluttarna kommer definitivt från igelkott men båda kanske har gjort en visit? Då får kottarna akta sig för grävlingen har kottar på menyn.
fvd
Jag har ägnat 2 månader åt att plocka tusentals feta pingborrar i mina gräsmattor . Jag fick skala av hela svålen ner till 10 cm - alla rötter var uppätna. Jag vattnade med Chafer grub killer över hela tomten och en bit in på
grannarnas. Därefter körde jag ett halvt ton gräsmatta till tippen och sådde nytt gräs. Jag vet inte hur många som finns kvar men jag kommer att vattna med neatoder varje år så att jag slipper det här "hemska racet" igen. Det räcker med att det finns några kvar som kan börja om på ny kula för att det skall hända igen. Likadant gör jag med sniglarna, jag kommer aldrig släppa det här över bron igen. Beträffande namnet på borrarna så är det olika sorter som lever i cykler på 1-3 år. All information finns på bionemas hemsida tack och lov.

Åsa Viktoria
CillaM
Jag har mängder med pingborrar och haft det så länge jag bott här, jag har också ett antal stora fina ekar och dessa mår bara bra, trots att det sägs att baggarna äter löven. Jag ser förstås inte detta. Dock upplever jag inte att de äter min gräsmatta. Om jag gräver och får upp dom så slänger jag dom till skatorna. Förr hade jag höns här o då fick dom slåss om godsakerna. De som jag har är Melolontha melolontha och jag har vant mig vid dessa små vidunder och ser faktiskt fram emot deras svärmningar på våren, då värmen har varit ett tag och vårregnet mjukt har fallit, för det är då de kommer. Då har jag också 5 katter som sitter utplacerade på gräsmattan och lyssnar med ena örat neråt, spännande rassel i gräs och mossa...
Gossen Ruda
Melolontha heter på svenska ollonborre, pingborre är en annan art, Amphimallon solstitialis. De tillhör dock samma skalbaggsfamilj.
Bionema
Just så där beskriver våra förtvivlade kunder sina gräsmattor, uppgrävda och rotlösa. Igelkottar grävlingar och kajor skator kråkor rävar, det finns många som gillar de goda larverna som gömmer sig under jorden och äter sig feta på gräsmattans rötter,"fettpölser" kallas de ibland. De går att bli av med det här men det tar tid då larverna är fleråriga.
Mvh Susanne
Bionema
www.bionema.se[attachment=56271:j_o_sv_r...ndbild_3.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon