Mony
Jag ska ut och resa den 1 november och kommer tillbaka i slutet på januari. Jag kan dock inte vara hemma och passa på rosorna om det skulle bli kallt.

Tycker ni jag ska binda lite säckväv runt dem redan sista helgen i oktober för att vara på säkra sidan?

Jag bor i zon 1. Har Rumba buskros, 2 minirosor från ica, och en flammentanz i jorden och sedan Winchester Cathedral och New Dawn i kruka, de båda sista planterade i år.
Kajsa
I zon 1 räcker det nog att skydda krukorna lite extra, tex bubbelplast runt krukorna, en isolerande skiva att stå på osv. Och ställ krukorna mot en vägg i en skyddad hörna.

Övriga rosorna ingen fara, små rosor från ICA är rotäkta och många planterar dom på gravar och dom klarar sig många år ( ibland ett par år även i min zon 3 - 4 ) Rumba har jag haft en massa år här dom fryser ner men inte bort.
Flammentanz klarar sig långt upp i landet, ingen fara.
Mony
Krukorna är så stora att de inte går att flytta, men de står redan mot en vägg (en mot söder och en mot väster)

Jag har ingen bubbelplast men går det att vria säckväv runt krukorna istället?
Kajsa
Nja tror inte säckväv skyddar mot kyla, den är mer för att skugga rosor mm på våren.
Försök hitta bubbelplast eller den tjockare vinterväven men vet att den kan vara svår att få tag i eller vira runt en gamma matta och plast runt det tex. Om New Dawn fryser ner så kommer den att blomma på nya grenar nästa år, men det är krukan som behöver mesta skyddet, ställ dom på frigolit skivor.
Winchester Cathedral är en lite tuffare Austin och klarar zon 4 men samma där det är krukan som är den svaga punkten.
Gå till en Handelsträdgård och hör vad dom har att erbjuda.
Kryddan03
Vad gäller krukorna:
I zon 1 tror jag inte att du behöver oroa dig om det är stora krukor. Jag har i många år odlat i krukor på min takterras (söderläge) i zon 2. Mina krukor ligger på en jordvolym omkring 60-100 liter (det brukar gå åt ungefär 1½-två säckar/kruka när jag planerar om helt och hållet).
I början var jag mer noggrann och ställde in krukorna vid väggen. Jag gjorde även vinterskydd av plastpåsar fyllda med löv eller "bollar" av ihopknycklat tidningspapper som jag stoppade emellan och under krukorna. Funkade riktigt bra faktiskt och var bara att kasta på våren.
Numera är jag inte riktigt lika noga men det brukar klara sig bra ändå. Det som tar värst tycker jag är på senvintern när solen blir "starkare" och det fortfarande är frost i mitten av krukorna. Då är det bra att täcka med t ex säckväv så att de inte försöker att komma igång.

Är du orolig så gör som Kajsa säger; försök att få tag på bubbelplast. Vill du ha det lite snyggare kan du vira säckväv runt om över bubbelplasten.
Eller testa med att fylla plastpåsar med tidningspappersbollar och bädda in dem med. De skall inte vara tätt packade utan kännas ungefär som en lite utjänst huvudkudde, om du förstår hur jag menar. smile.gif Inte så snyggt men billigt och praktiskt. Tänk bara på att få öppningen neråt så att det inte kommer in vatten i påsarna för annars kommer du att få väldigt stora isbitar till groggen i vinter. wink.gif

Edit: Slarvfel och hade räknat fel på hur mycket jord mina krukor rymmer. smile.gif
Mony
Tusen tack för alla tips. Ska åka iväg till Plantagen i helgen och höra vad man kan köpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon