Vad gäller krukorna:
I zon 1 tror jag inte att du behöver oroa dig om det är stora krukor. Jag har i många år odlat i krukor på min takterras (söderläge) i zon 2. Mina krukor ligger på en jordvolym omkring 60-100 liter (det brukar gå åt ungefär 1½-två säckar/kruka när jag planerar om helt och hållet).
I början var jag mer noggrann och ställde in krukorna vid väggen. Jag gjorde även vinterskydd av plastpåsar fyllda med löv eller "bollar" av ihopknycklat tidningspapper som jag stoppade emellan och under krukorna. Funkade riktigt bra faktiskt och var bara att kasta på våren.
Numera är jag inte riktigt lika noga men det brukar klara sig bra ändå. Det som tar värst tycker jag är på senvintern när solen blir "starkare" och det fortfarande är frost i mitten av krukorna. Då är det bra att täcka med t ex säckväv så att de inte försöker att komma igång.
Är du orolig så gör som Kajsa säger; försök att få tag på bubbelplast. Vill du ha det lite snyggare kan du vira säckväv runt om över bubbelplasten.
Eller testa med att fylla plastpåsar med tidningspappersbollar och bädda in dem med. De skall inte vara tätt packade utan kännas ungefär som en lite utjänst huvudkudde, om du förstår hur jag menar.

Inte så snyggt men billigt och praktiskt. Tänk bara på att få öppningen neråt så att det inte kommer in vatten i påsarna för annars kommer du att få väldigt stora isbitar till groggen i vinter.

Edit: Slarvfel och hade räknat fel på hur mycket jord mina krukor rymmer.