Full version: Nerium oleander
Emser
Hej alla,
jag har en ljusrosa nerium som den sista månaden har slokat rejält. Vilket har inneburit att näst intill alla bladen har torkat. Ska jag klippa ner den och plantera om den och hoppas att det tar sig, eller vad ska jag göra? Grenarna är fortfarande gröna och spännstiga... unsure.gif

Vore tacksam för all hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
Nerium är en riktig överlevare är stammarna fortfarande gröna och fina så är det oftast inga problem.

Olika år verkar nerium reagera olika på övervintringen, mina står i rumstemperatur och kanske inte så mycket ljus som de borde. De är fina och gröna iår (+ en planta har redan några blomknoppar) men en del andra år har det hänt att de tappat nästan alla blad men när våren och ljuset kommer så sätter de fart igen.

När det gäller klippning: Nerium tål ganska hård klippning mina buskar har jag klippt ner ett par gånger till någon decimeter när de blivit för stora. Vid klippning ska man dock vara medveten om att det kan hända att växten inte börjar blomma förrän framåt hösten.

Om det var länge sedan växten planterades om så kan du plantera om den nu i februari-mars i väldränerad lucker jord. Är krukan full med rötter plantera om den i en något större kruka.
Emser
Oki, då ska jag kolla det imorgon!

Tack! *bockar & bugar*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon